• Mullemonster

SGI-frågor, vilken inkomst ska jag räkna?

Hej!

Är gravid med andra barnet, är nu sjukskriven (om Fk godkänner) och har sökt GP. GP har jag fyllt i, där vill de ju veta vilken inkomst jag har nu på ett ungefär.
    Men nu ska jag ändra inkomst för FP och sjukpenningen 'är väl samma, antar jag. Den har sjunkit sedan jag fick första barnet, dock fyllde jag ju upp med föräldrapenning och har lite VAB-inkomst också ju från Fk.
    Hur ska jag räkna, inkomsten från arbetsgivaren, hur långt tillbaka. Blir aldrig lite klok på det här med SGI.
    Och ska jag räkna med inkomsten, FP och VAB från Fk? Eller gör Fk det automatiskt?

*kliar mig i huvudet*

• Svar på tråden SGI-frågor, vilken inkomst ska jag räkna?
  • Philippa

Du ska räkna din arbetsinkomst ett år tillbaka, inte VAB eller FP....

• IsabelleLi

Nuvarande månadslön x 12 plus ev ob-tillägg och andra återkommande tillägg. 

• Mullemonster

Tack hörrni!

Men jag är lite undrande då mitt arbetstidsmått ändrats, först i juli förra året, ner till 75 procent från heltid, dock jobbade jag inte heltid men fyllde upp med FP. Nu i mars upp till ca 85 procent.
    Blir det då x12? För jag tjänar mer nu än t ex innan mars.
    Påverkar sjukskrivingen mitt SGI?

• Carisma95
    Mullemonster skrev 2011-05-15 18:02:38 följande:
    Tack hörrni!

Men jag är lite undrande då mitt arbetstidsmått ändrats, först i juli förra året, ner till 75 procent från heltid, dock jobbade jag inte heltid men fyllde upp med FP. Nu i mars upp till ca 85 procent.
    Blir det då x12? För jag tjänar mer nu än t ex innan mars.
    Påverkar sjukskrivingen mitt SGI?
    Ska verkligen du fylla i detta? Inkomstuppgifter ska väl gå till ditt lönekontor??
    Men ja, annars stämmer det att det är din aktuella inkomst x 12. Däremot är det lite klurigare att räkna om du har oregelbunden lön och ob-tillägg m.m.

Har du dessutom gått ner i arbetstid och skyddat resterande tid med FP, så har du ju skyddat din tidigare SGI!
    Är du osäker på hur du (eller rättare sagt arb.givaren) ska fylla i, kontakta FK.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Försäkringskassan
    Mullemonster skrev 2011-05-15 09:30:23 följande:
    Hej!

Är gravid med andra barnet, är nu sjukskriven (om Fk godkänner) och har sökt GP. GP har jag fyllt i, där vill de ju veta vilken inkomst jag har nu på ett ungefär.
    Men nu ska jag ändra inkomst för FP och sjukpenningen 'är väl samma, antar jag. Den har sjunkit sedan jag fick första barnet, dock fyllde jag ju upp med föräldrapenning och har lite VAB-inkomst också ju från Fk.
    Hur ska jag räkna, inkomsten från arbetsgivaren, hur långt tillbaka. Blir aldrig lite klok på det här med SGI.
    Och ska jag räkna med inkomsten, FP och VAB från Fk? Eller gör Fk det automatiskt?

*kliar mig i huvudet*
    Hej!

Det är alltid arbetsinkomst som ligger till grund för SGI(sjukpenninggrundande inkomst). Generellt sett är det din inkomst de senaste 6 månaderna som din SGI beräknas på.

Om du skyddat din SGI genom att ta föräldrapenning för den del du gått ner i tid behåller du din SGI och på så sätt får du samma föräldrapenning med andra barnet.

Om du blev gravid med andra barnet innan första barnet var 1 år och 9 månader får du samma föräldrapenning som med första barnet. Det kallas FGI(föräldrapenninggrundande inkomst).

Hälsningar
    Elin, handläggare
  • 83a

sitter i detta nu oxå och kliar mej lite i huvudet ang detta med sgi. Jag har bara jobbat 8 mån... sedan blev jag gravid igen. Jag har försökt gå hem lite tidigare om dagarna dessa 8 månader pga av att jag har långt och köra och mitt jobb kräver dusch innan hemgång. Anledningen till att jag försökt sluta nån/ några timmar tidigare är just för att jag ska hinna till dagis occh hämta 2 fina flickor där innan kl halv 5.

Iaf Jag blir inte klok vilken inkomst jag ska skriva är det samma som innan sista föräldraledigheten eller ska jag skriva det jag jobbat dessa 8 mån?? tyvärr kan jag inte svara på din fråga men jag ville bara visa att jag är ännu en som kliar sej i huvudet.

Svar på tråden SGI-frågor, vilken inkomst ska jag räkna?