• Anonym

Krävande 2 åring, kan han ha ADHD?

Har en son som fyller 2 år snart. Han är väldigt krävande och har varit i perioder hela livet.
    Sista veckorna skriker han hela tiden oavsett om han är glad eller arg. Har ett hiskla humör och blir vannsiningt arg när han inte får som han vill.
    Är väldigt aktiv och klättar och är inte stilla en sekund.
    Leker knappt själv alls, har inte ro i kroppen.

Nu har jag läst lite på nätet om ADHD, men förstår att han är för liten för att ställa en diagnos, kanske är jag överdriven nu som tror det då det säkert är vanlig trots. Han äter och sover bra! Följer utvecklingskurvan som han ska. Oblyg och framåt.

Har du några tips och råd?
    Mkt tacksam för svar!

PS. VI har inga sjukdomar som ADHD i släkten, han pappa och morbror var lika aktiva som små. Däremot så föddes han med kejsarsnitt eftersom navelsträngen var runt halsen och hjärtljuden dimpade ner under flera timmar.

• Svar på tråden Krävande 2 åring, kan han ha ADHD?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Precis som du är inne på kan det ibland svårt att särskilja adhd-symtom från trotsbeteenden. Vissa barn är naturligt mer intensiva och krävande än andra, därför är diagnostiseringen av adhd väldigt sträng. Utredningen involverar såväl läkare som psykologer och engagerar oftast även förskolan/skolan. 

För att få diagnosen adhd måste barnet ha uppvisat symtomen under en längre period. Dessutom skall symtomen vara betydligt mer påtagliga, utifrån vad man kan förvänta sig från barnets förutsättningar.

Går han på förskola tycker jag att du pratar med hans pedagog om vad du upplever. De har bred erfarenhet och mycket kunskap om barns olika utvecklingsfaser, även barn som på något sätt avviker. I annat fall kan förmodligen er BVC-sköterska hjälpa er att få perspektiv på situationen.

Innan du drar förhastade slutsatser, så bör du komma ihåg att trotsåldern ofta speglas av kraftiga utbrott hos barnet som gör att det kan upplevas krävande och aggressivt.
    Under denna period är det viktigt med tydliga besked både i tal och handling. Lagom med motstånd gör att barnet utvecklas.

Mvh Christine

• Anonym

Tack för ditt svar!

Har haft utvecklingssamtal på förskolan.
    Allt verkar flytta på riktigt bra där. Jag tror att han är en helt vanlig aktiv 2 åring. Dom tycker att han är helt "normal" på förskolan. Så nu känns det bättre!

Svar på tråden Krävande 2 åring, kan han ha ADHD?