• H Raheb

Varför slickar kaninen på mig?

Hämtade en gotlandskanin igår, och den verkar vääldigt social för att vara så nyinflyttad. Kommer så fort den hör mig i köket, och slickar mina händer. Den la sig snabbt tillrätta i mitt knä på rygg.

Jag har inte tidigare haft kanin så jag är än inte proffs på hur deras beteende är, men den beteer sig väldigt tryggt. Men den verkar inte gilla att bli instängd i buren.

När jag skulle sätta in den i sin bur så protesterade den högljutt, krafsade på burgallret och gnagde. När jag kom upp nu på morgonen hade den lyckats komma ur buren. Buren är av en sån modell att det är fyra väggar som sitter fast i burtaket och som man sen fäller ned och knäpper fast den i botten, en av väggarna hade den lyckats dra in i buren så det var öppet hus.

• Svar på tråden Varför slickar kaninen på mig?
  • H Raheb

Kaninen är uppfödd i utebur, så det borde väl inte vara något problem att ha den ute på dagen redan? Den kommer att sova inne dock eftersom det springer räv på gården.

Jag tänkte bygga en ordentlig utebur, det borde väl svämma över på internet med ritningar på sådana? Annars kanske någon här har någon beskrivning?

• Alexandra77
    MiaMorot skrev 2011-05-16 07:52:40 följande:

Har du saltsten i buren? kaniner behöver salt, det är inte bara för att det är gott.

Kaniner ska inte ha saltsten!!!!!
  • Kevin2011
    H Raheb skrev 2011-05-16 11:52:47 följande:
    Kaninen är uppfödd i utebur, så det borde väl inte vara något problem att ha den ute på dagen redan? Den kommer att sova inne dock eftersom det springer räv på gården.

Jag tänkte bygga en ordentlig utebur, det borde väl svämma över på internet med ritningar på sådana? Annars kanske någon här har någon beskrivning?
    Nej, det kan absolut vara ute. Kaniner mår bra av att vara ute, bara man pysslar om dom ofta!

Det man ska tänka på när man bygger utebur är att den ska ha tre heltäckande väggar, så det inte blir något drag i buren. På vintern måste buren stå på ben. Om den ska stå på marken på sommaren så måste det vara nät i botten, annars kan kaninen gräva sig ur. Använd riktigt rejält nät, annars kan djur (tex räv) ta sig in i buren. Kaninen behöver också ett hus/bo där den kan krypa in och gömma sig.

Det var allt jag kom på nu :) 
  • MiaMorot
    Kevin2011 skrev 2011-05-16 10:30:50 följande:
    Torrfoder som finns i djuraffären är oftast "godis", och består av mest socker. Det man ska köpa är pellets som ger dom de vitaminer de behöver. De räcker med ungefär en halv dl om dagen. Om kaninen inte är van vid pellets bör man börja försiktigt. 

En annan viktig sak att ge dom är pinnar att bita och gnaga på, så de sliter ned sina tänder.  
    En halv dl är om det är en dvärgkanin. Torrfoder som är färglatt i olika former är oftast mer som godis. Men det finns otroligt bra torrfoder i välsorterade djuraffärer oxå. Selective är en bra variant där varje bit innehåller samma mängd näring.

Ska man ge pinnar vill jag bara tillägga att de ska vara från fruktträd.

Det där med saltsten råder det som sagt delade meningar om. Så mitt räd är att läs på om saken själv och bilda din egen uppfattning.
  • Kevin2011
    MiaMorot skrev 2011-05-16 19:19:53 följande:
    En halv dl är om det är en dvärgkanin. Torrfoder som är färglatt i olika former är oftast mer som godis. Men det finns otroligt bra torrfoder i välsorterade djuraffärer oxå. Selective är en bra variant där varje bit innehåller samma mängd näring.

Ska man ge pinnar vill jag bara tillägga att de ska vara från fruktträd.

Det där med saltsten råder det som sagt delade meningar om. Så mitt räd är att läs på om saken själv och bilda din egen uppfattning.
    Dvärgkaniner är de flesta sällskapskaniner som man har hemma. En halv dl är en bra mått att utgå ifrån. Egentligen ska små kaniner ha 1/8 och 6-kilos kaniner 3/4. Men en halv dl funkar fint för de flesta. Man ska kolla efter pellets med högt fiberinnehåll.

De kan äta annat än fruktträd. Lövträd fungerar bra också, tex lönn & rönn (dock ej björk på vintern).

De ska inte ha salt. Om de får en bra kost behövs inget extra tillskott. De kan också få njursten av för mycket salt! Not good.
  • H Raheb
    Kevin2011 skrev 2011-05-16 19:59:00 följande:
    Dvärgkaniner är de flesta sällskapskaniner som man har hemma. En halv dl är en bra mått att utgå ifrån. Egentligen ska små kaniner ha 1/8 och 6-kilos kaniner 3/4. Men en halv dl funkar fint för de flesta. Man ska kolla efter pellets med högt fiberinnehåll.

De kan äta annat än fruktträd. Lövträd fungerar bra också, tex lönn & rönn (dock ej björk på vintern).

De ska inte ha salt. Om de får en bra kost behövs inget extra tillskott. De kan också få njursten av för mycket salt! Not good.
    Det är en gotlandskanin, vet ej om det är dvärg eller ej. Den väger enligt internet 3-4 kg som vuxen. Pelletsen jag har hemma är sån man köper på lösvikt på djurmagasinet, de är grönbruna och ska enligt dem fungera bra förbåde marsvin och kanin. Jag la upp några i en skål, mindre än en matsked eftersom den bara fått hö tidigare, men den har inte rört dem på hela dagen, har däremot ätit upp allt hö och druckit upp allt vatten, skitit en hel gödselhög, men det är inte så konstigt, den bajsade inte en enda lort på hela eftermiddagen och kvällen igår. Den har inte fått vara utomhus idag eftersom det regnat mest hela dagen. Men har sprungit runt på golvet i köket, träffat katterna och varken katter eller kanin brydde sig nämnvärt om varandra, nosade lite och fortsatte sedan med sitt. 
  • H Raheb
    Kevin2011 skrev 2011-05-17 07:32:33 följande:
    Låter som du fått en härlig kanin som du tar hand om fin fint! :)
    Den är helmysig, och jag försöker så gott jag kan, och när jag blir tveksam så googlar jag eller frågar om råd. 

Kaninen har inatt blivit kvar i sin bur, men det var under protest, den har grejat på med gallret då och då under natten har jag hört. Idag ska jag ge mig ut på nätjakt för burbygge. Det regnar visserligen idag också, men kaniner är väl vattentäta och jag tänkte göra tak över halva buren. Det blir en bolåda på ben som är bara en öppning i, sen en bur med öppen framsida med hål i golvet, sen ska jag spåna lite mer på hur jag gör det mest praktiskt för att öppna och rengöra. OCh hur själva buren under ska se ut. Men nu till dagis.
  • Puma87

Vill bara tillägga att det inte enbart är frukträds grenar man kan ge utan även tall och gran grenar.

Kitty 081003
  • MissSummer

Min kanin gnagde också på gallret och bröt sig ut varje kväll, så vi gav upp och lät honom gå fritt i lägenheten istället.

Det är väldigt viktigt att kaninen få springa fritt så ofta det går, en bur är en mikrodel av de ytor de rör sig på naturligt i det vilda, så man förstår att det inte är så kul att sitta instängd på en sådan yta jämt, de kan ju inte precis sträcka på benen på den ytan.

• stidi

Vi fick bakläxa av vetrinär för vi gav kaninen för mycket pellets.. vi har en som väger ca 3kg (alltså större än dvärg) och blev tillsagda att det räcker med endast en matsked pellets. resten av födan ska vara hö.

Om kaninen ta sig ut och du kan tänka dig att ha den lös hemma så lär sig de flesta att gå på låda (som en katt) väldigt fort om du bara ställer den i ett hörn och långt bort från maten Skrattande

Svar på tråden Varför slickar kaninen på mig?