• Blomstra

Drar Försäkringskassan in sjukpenningen de sista graviditetsveckorna?

Hej!

Postade ursprungligen nedanstående i annan kategori, men den passar kanske bättre in här:

Jag har hört att Försäkringskassan inte betalar sjukpenning efter en viss graviditetsvecka, om orsaken till sjukskrivningen varit hotande förtidsbörd. (Jag tror att det var tal om efter vecka 36, och som jag förstod det på resonemanget skulle orsaken vara att det "inte gör något att föda då för att bebisen då är mogen nog och klarar sig bra"). Jag förstår logiken, men -stämmer det verkligen? Är det i så fall meningen att man istället tar ut föräldrapenning? För att arbeta g å r bara inte i mitt fall, det skulle väl bli födsel innan jag ens stigit på tunnelbanan... Skämt åsido. Jag har inte hört ett knyst från min handläggare om detta. Är alltså sjukskriven för "prematurt värkarbete, påverkad cervix, hotande förtidsbörd" fram till och med datumet för planerat kejsarsnitt. (Fick min snitt-tid redan i vecka 23 hos specmvc, blev sjukskriven i vecka 24, därav sjukskrev läkaren fram tom detta datum).

• Svar på tråden Drar Försäkringskassan in sjukpenningen de sista graviditetsveckorna?
  • FruG

Jag är sjukskriven och har vart det sen vecka 7 pga försvagad och påverkad livmodertapp samt hotande förtidsbörd.
    Har dessutom fött prematurt innan så det var inga problem alls med min sjukskrivning.

Jag är sjuskriven fram till vecka 36+6 för efter det anses det vara säkert för bäbis  att födas. Troligen har jag redan fött innan ändå så för mig spelar det ingen roll.
    Och har bäbisen inte kommit då tar jag föräldrapenning för våran 3-åring där vi har en hel del dagar kvar.

Var det länge sen du skickade in ditt sjukintyg?
    Du kan ringa f-kassans kundservice och kolla om ditt sjukintyg är beviljat fram till det datum som står i det.
    Jag ringde dem om just det idag och fick veta att det är beviljat i sin helhet

• Blomstra

Hej!

Det var ca 11 veckor sedan jag skickade in intyget, och sedan dess har jag ju hunnit få några utbetalningar. Funderade mest på att om det nu är brukligt att de inte beviljar tiden ut så borde de väl meddela det, därav min tråd. Absolut, jag kan ringa kundservice och fråga, vill bara inte väcka den björn som sover... Om ersättningen nu dras tidigare så tar jag ut föräldrapenning, det kan man ju tom göra 60 dagar innan beräknad förlossning, så det ordnar sig. Märkligt bara att FK har olika regler för olika personer. Men, det är ju som vanligt...

• FruG

Om det är 11 veckor sen du skickade in intyget och de dessutom gjort utbetalningar utan att höra av sig så har du nog inget att oroa dig för. Då har nog hela sjukintyget gått igenom, annars hade du hört nåt på den tiden.

Svar på tråden Drar Försäkringskassan in sjukpenningen de sista graviditetsveckorna?