• luspudel

Hur gör man egentligen för att potträna?

Min son blir 2 i slutet på juni och jag börjar fundera på det här med potträning. Det sägs ju vara enklare på somrarna  Vi har sedan länge en potta i badrummet som står framme, och jag har berättat att man kissar och bajsar i den. Han har dock aldrig varit intresserad av den (mer än som hatt...)

Han brukar gå naken hemma på mornarna, och de senaste har han börjat säga till när han är kissnödig och vill ha blöja. Jag frågar alltid om han vill gå på pottan eller toaletten men nej.

Hur gör man egentligen?

• Svar på tråden Hur gör man egentligen för att potträna?
  • maximum

det undrar jag med. Min son fyllde 2 i februari och vill också ha blöja.
    Och när jag håller honom på toa så försöker han iaf att kissa det brukar komma några droppar
    Men sen rätt som det är så kommer allt på golvet isället

• luspudel

Min vägrar överhuvuvdtaget sitta på toan Funderar på om en sån där toasits gör det roligare och lättare. Har ni nån sån?

• berenjena

Man låter de gå nakna så mycket som möjligt för att de ska märka när kisset kommer. Din pojke känner ju själv när han är nödig och det är ju en jättebra start. Jag såg också på min son när det var dags och lyfte honom då till pottan. Han fick något att leka med som distraherade honom så att han inte skulle resa sig direkt(leka med mammas mobil var polulärt!) eller någon gång fick han till och med ett kex att knapra på när han satt där. Efter ett tag behövdes inte dessa "mutor" längre och han går nu själv till pottan.

• alvide

Om han säger till att han är kissnödig så kan man ta fram pottan och säga till att han kan sitta en liten stund.
    Inte fråga om han vill gå till toan/badrummet utan bara ge han pottan där han är. Sen kan han få nån leksak eller en bok att ha i knät under tiden.
    När vi pottränade så var pottan överallt förutom i badrummet.

• berenjena

Kan tillägga att han är 1 år och 9 mån och är helt torr nu. Det tog ca tre veckor innan han blev torr.

• berenjena
    alvide skrev 2011-05-16 12:05:54 följande:
    Om han säger till att han är kissnödig så kan man ta fram pottan och säga till att han kan sitta en liten stund.
    Inte fråga om han vill gå till toan/badrummet utan bara ge han pottan där han är. Sen kan han få nån leksak eller en bok att ha i knät under tiden.
    När vi pottränade så var pottan överallt förutom i badrummet.
    Samma här, vi hade pottan bredvid där han lekte.
  • luspudel

Kom att tänka på en sak, har läst att man ska undvika potträning då det är stora förändringar för barnet, såsom flytt, syskon osv. Han fick en lillasyster för drygt sex veckor sedan, är det dumt att börja nu kanske?

• berenjena
    luspudel skrev 2011-05-16 12:21:20 följande:

Kom att tänka på en sak, har läst att man ska undvika potträning då det är stora förändringar för barnet, såsom flytt, syskon osv. Han fick en lillasyster för drygt sex veckor sedan, är det dumt att börja nu kanske?

Ni kan ju prova lite smått utan tvång och prestige. Ni har ju redan hunnit en bit på väg i och med att han kan säga till när han är nödig så då tycker jag man kan köra på, vore dumt att vänta.
  • luspudel
    berenjena skrev 2011-05-16 12:27:21 följande:
    Ni kan ju prova lite smått utan tvång och prestige. Ni har ju redan hunnit en bit på väg i och med att han kan säga till när han är nödig så då tycker jag man kan köra på, vore dumt att vänta.
    Ja jag känner detsamma, speciellt med tanke på att sommaren står för dörren Är ju absolut ingen panik, men är ju dumt att inte ta chansen som sagt.
Svar på tråden Hur gör man egentligen för att potträna?