• Annfi86

Kub test.

På torsdag den 19/5 ska vi göra ett kub test. Någon som har gjort det och vet lite mer om hur det går till vid en sån undersökning? Jag vet att man iallafall får svar vid undersökningen om något inte stämmer, jag börja bli nervös inför det. Annars känns det som att allt rullar på som det ska.

• Svar på tråden Kub test.
  • She is Me

Det är ett vanligt ultraljud, där de mäter huvud och kropp, nackspalten. Sen kollar de alla kroppsdelar, och moderkaka och navelsträng osv att allt ser  normalt ut. DU får uppge vikt och utifrån resultaten de får på mätning, din ålder, och vikt, rökning mm så får du ett värde på hur stor sannolikheten skulle vara att barnet har nån kromosomförändring. HAr du lämnat blodprov innan, så vägs detta resultatet också in.

Google is my friend ♥
  • Lichi

hej :)

Ska oxå på Kub ultraljud på torsdag 19/5...börjar oxå bli nervös.
    Vi får hålla tummarna att allt är ok.

• Annfi86

Tack för ditt svar :) imorgon får man då reda på hur det står till där nere, är nervös.

• tosse9

Det är inte ett 100%-igt resultat, det är 7% felmarginal. Om resultatet visar 1-300 rekommenderas man att gå vidare med fostervattensprov, som är det enda 100%-iga svar som finns att få. (kan ju vara bra att veta ifall du inte blivit informerad om det tidigare).  Är det över 300 rek man inte gå vidare med det. (vår resultat var något på 8000, kändes jättebra). Lycka till imorgon, det går säkert jättebra.

• gnuttenn

OM ni skulle få dåligt resultat så kolla varför reslutatet blev dåligt.. När vi väntade vårt första barn så fick vi ett reslutat på 1:63, vilket är i risksonen.. Men det var enbart blodprovet som gjorde att vi fick så dåliga resultat, så därför avstod vi fostervattens prov..Ut kom en frisk liten flicka..
    Är gravid nu igen och den här gången fick vi ett resultat på 1:148, det var även den här gången blodet som gjorde att reslutatet blev dåligt, därför gjorde vi inte fostervattens prov den här gången heller, då det finns risk för missfall..
    Självklart gör man hur man vill, men man måste inte göra fostervattens prov för att man får dåligt resultat..

Men det kommer nog gå kanon för er! Lycka till{#emotions_dlg.flower}

• Annfi86

Tack för era kommentarer, tyvärr fick vi väldigt dåliga nyheter ='( vår graviditet hade stannat upp och dom såg inga hjärtljud ='( så båda är vi nedstämda och förvirrade. Men som min sambo sa vi får försöka på nytt och att det blir barn när det blir, inget stress. Älskar verkligen han, får alltid en att må bra när det jobbigt.

• gnuttenn

Beklagar,hoppas ni snart lyckas bli gravida igen, skönt att din sambo stöttar dig!

• Dexxi
    Annfi86 skrev 2011-05-19 13:53:26 följande:
    Tack för era kommentarer, tyvärr fick vi väldigt dåliga nyheter ='( vår graviditet hade stannat upp och dom såg inga hjärtljud ='( så båda är vi nedstämda och förvirrade. Men som min sambo sa vi får försöka på nytt och att det blir barn när det blir, inget stress. Älskar verkligen han, får alltid en att må bra när det jobbigt.
    Nej va tråkigt...hoppas ni snart kan bli gravida på nytt.
    ♥ Nova 21:e mars 2008 ♥ Pojke i magen med BF 16/7 2011 ♥
  • Risgrynet

gnutten - varför gör man ett KUB om man inte vill gå vidare vid dåliga siffror?

• Dexxi
    Risgrynet skrev 2011-05-24 10:55:18 följande:
    gnutten - varför gör man ett KUB om man inte vill gå vidare vid dåliga siffror?
    Det undrar jag med....hade vi fått dåliga på vårt hade vi gått vidare, var ju därför vi gjorde KUB i första ledet.
    Men kanske skillnad när man tar beslut o gör det privat och betalar nästan 2000 kr för det.

Många får ju gratis via landsting och ser det som möjlighet till ett tidigt UL och bryr sig inte om siffrorna...det är känns lite onödigt att slösa resurserna om man ändå inte bryr sig om resultatet medan vi som VILL ha det för att få se hur läget är får betala i vissa landsting...
    ♥ Nova 21:e mars 2008 ♥ Pojke i magen med BF 16/7 2011 ♥
  • Chaam

Anledning till att man gör ett KUB även om man inte skulle bry sig om resultaten är väl kanske att ha en chans att ev kunna förbereda sig om det är stor risk att man får ett barn med t ex downs.

Man kanske också ser en chans till ett tidigt UL vilket jag personligen tycker alla borde erbjudas.Det är inte bara det de söker i KUB testet man kan se utan hos mig upptäcktes en väteskeansamligen hos fostret som i kombination med en kromosomförändring som inte ingick i KUB betydde att fostret om det hade klarat sig hela graviditeten inte hade klarat sig utanför magen. Hade detta upptäckts vid vanliga UL i V 18 så hade det varit ett par veckor senare för avbrytande vilket i sig om möjligt varit ännu jobbigare än att göra det i 16+3.

• tufsen

Jag har en fråga. När får man reda på det där 1:  ...resultatet? Jag ska ner på labb på vårt sjukhus nästa vecka och lämna blod och min BM har skickat remiss för Kub-UL till Ultragyn på Odenplan så får jag se när vi får en tid där. Är det där på UL-mottagningen de kastar upp resultatet eller hur har ni varit med om??

• Kevin2011
    tufsen skrev 2011-06-11 10:52:13 följande:
    Jag har en fråga. När får man reda på det där 1:  ...resultatet? Jag ska ner på labb på vårt sjukhus nästa vecka och lämna blod och min BM har skickat remiss för Kub-UL till Ultragyn på Odenplan så får jag se när vi får en tid där. Är det där på UL-mottagningen de kastar upp resultatet eller hur har ni varit med om??
    Du får veta efter du gjort ultraljudet. Då lägger de ihop alla resultat o berättar :)
  • Eva 142

Hejsan . har gjort ett kub test. fick svaret i dag å dom tyckte att ja skulle göra fostervattensprov e osäker på det hon sa att ja hade 1 av 65 .. Fattar inte riktigt hon skulle skicka hem papper till mig å ja kan läsa själv. Rynkar på näsan

• Kevin2011

Då är risken 1 på 64, dvs 1.54% risk att något är fel.
    Om du gör ett fostervattensprov kommer du få veta exakt om något är fel eller ej.

• Eva 142

hejsan e risken stor eller liten då att det e nått fel....

• Kevin2011

Ja de får man ju avgöra själv vad man tycker. Medicinskt räknas det väl som hög risk.

Men tänk dig att din bebis och 63 andra sitter i ett rum. En av bebisarna i rummet har ett fel. Hur stor e risken att det är just ditt barn?

Jag tycker du ska prata igenom det med din barnmorska!

• Rubia
    Kevin2011 skrev 2011-12-06 13:49:08 följande:

Om du gör ett fostervattensprov kommer du få veta exakt om något är fel eller ej.

Det är 98.46% chans att det inte är någon kromosomrubbning alltså.

Jag tycker det är skrämmande hur lite information många verkar få inför KUB.
  • Rubia
    Kevin2011 skrev 2011-12-06 13:49:08 följande:

Det är 98.46% chans att det inte är någon kromosomrubbning alltså.

Jag tycker det är skrämmande hur lite information många verkar få inför KUB.
Svar på tråden Kub test.