• Heklo

mjölkprotein

Hej!

Vår kille på 8 månader kräks våldsamt 2 timmar efter han fått vanlig havregröt. Han kräks o kräks tills magen är tom o det bara kommer galla o skum. Senast vi provade fick han en tesked gröt med detta resultat.

Vi har varit på pricktest o det visade inget. Däremot fick vi veta att han är allergisk mot ägg. Det finns inget ägg eller spår av ägg i gröten o han kan inte ha fått i sig det på annat sätt.
    Läkaren släppte  mjölkbiten helt o bad oss bara utesluta ägg i mat o amning(min mat).

Dietisten vi fick träffa däremot tycker absolut inte vi ska ge mjölk pga av hur han reagerar och själv tvekar jag också med tanke på hur dålig han blir. Jag har nu hållit uppe med både mjölk o ägg i ca 6-7 veckor och vet inte hur jag ska göra.... Vad kan jag börja med för egen del för att se hur han reagerar? Och hur lång tid/vilken typ av raktion kan jag förvänta mig?

Tack på förhand!

• Svar på tråden mjölkprotein
  • Allergiexperten

Hej! Det kan bli kraftiga reaktioner mot mjölkprotein utan att barnet för den skull är allergisk. Det beror på att mjölkprotein är kraftigt för magslemhinnan. Detta gäller även ägg. Tycker ni gör rätt att inte ge gröten samt att förstås utesluta ägg eftersom er son är allergisk mot ägg. Eftersom han har äggallergi betyder det också att han har känslig magslemhinna och det kan i sin tur vara det som gör att han även reagerar mot havregröten.
    Mitt råd är att barnet förstås inte ska få ägg i någon form, inte heller ge kost med mjölkprotein när han kräks.

För att återintroducera mjölk i kosten kan du om du ammar försiktigt tillsätta mjölk i din mat och se hur sonen reagerar. Händer ingenting kan du successivt öka på mjölkproteinet tills du äter normalkost.
    Om barnet inte ammas gäller samma sak, dvs prova med liten mängd mjölkprotein i maten, öka på sakta tills sonen äter normalkost utan ägg. Backa om magen reagerar och fortsätt med mjölkfri diet några veckor till innan nytt försök görs. Ge inte havregröt igen eftersom han reagerat så kraftigt, när han ska få gröt prova annan mildare sort.
    Om kraftiga kräkningar kommer tillbaka tycker jag ni ska be att få en ny läkarbedömning.
    Vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden mjölkprotein