• sandraorebro

KUB Hög risk 1:3

Jag var på ultraljud för kub/nupp ultraljud. Enligt blodprov samt mätning av nacken har jag en förhöjd risk att barnet har down syndrom 1:2 och det andra var 1:3. Jag är helt förstörd och mår jätte dåligt. Vi har ett friskt barn sedan tidigare och jag är 25 år. Ska inte på fostervattensprov förens 7 juni.
    Är det någon annan som vart i samma sitts eller är i samma sitts nu som vill dela med sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 20:59
    Jag mår bättre nu. Detta är ju som sagt bara en beräkning och inget 100 % säkert. Är glad nu, men blandade känslor fram och tillbaka. Jag tänker nu inte längre söka svar på internett eller skriva något mer utan bara tiden får utvisa. är det så så är det så. Som sagt är det många som har fått hög risk på ultraljudet men inte vart nån fara och dom som får 1:2000 men att det är något.
  • Svar på tråden KUB Hög risk 1:3
  • killan

Hej
    Vi fick 1:2 på kubbtestet. det var enbart ul som drog upp risken blodprovet visade bra. vi gjorde fostervattenprov och det visade att barnet var friskt, var sen på extra hjärtul o där kunde dom inte heller se något fel. så ge inte upp hoppet, vet att det är svårt, men kubbtesterna verkar vara oerhört osäkra

• soffansofar

Hej
    JAg fick 1.2 på trisomi 18 en mycket ovanlig kromosonavvikelse för snart ett år sedan. De kunde redan på ul se att vår pojke var missbildad och jag tyckte oxå han såg annorlunda ut. Vi fick besked direkt och fick  göra moderkaksprov samma dag. Hos oss var "valet" enkelt då han inte skulle klara sig utanför magen.
    Förstår verkligen din förtvivlan och det är svårt att råda då ni inte vet exakt vad det rör sig om.
    Hoppas ni får en bra kurator och stöd.

• sandraorebro

Tack för svar.
    När jag tittar på ultraljudet tycker jag inte h/n ser konstig ut på nått sätt. Men har aldrig tidigare vart på ultraljud så tidigt. BM sa att allt annat såg bra ut. Det var just nacken som såg större ut.
    Nu mår jag lite bättre då jag har smält det men fortfarande väldigt dåligt. Jag bara går och väntar till fostervattenprovet. Anledningen att vi valde att ta kub/nupp ultraljud var att vi ville veta om barnet har någon kromosomavikelse. Om det nu visar ´genom fostervattensprovet att h/n har det så kommer jag göra abort. Mina egna tankar som jag tänker är att det inte är rätt om jag vet. Men detta är individuellt så klart vad man väljer.

Svar på tråden KUB Hög risk 1:3