• LinaLi

Ska jag vägra dottern blöjan?

Vår dotter blir tre i juli och det går trögt med potträningen. Vi har försökt i perioder och hon har sagt till att hon är kissenödig, vi har hjälpt henne till toaletten och hon har kissat och varit så stolt efteråt. Vi har belönat med klistermärken och inte bannat är det hänt olyckor.

Problemet är att hon ofta vägrar ta av sig blöjan på morgonen, då jag vill sätta på henne trosor. Hon har fått välja dem själv, det fungerar ibland, men sedan totalvägrar hon och skriker.Vi har försökt förklara att nu börjar hon bli större och då har man bara blöja på natten.

Min fråga: ska jag helt sonika vägra sätta på henne blöjan även om hon skriker? Eller kommer det mogna fram?

• Svar på tråden Ska jag vägra dottern blöjan?
  • Sweet life

Det kommer mogna fram, stressa inte!

Ni ska erbjuda henne att vara utan, inte tvinga henne!

• Marnet

Vår dotter på 3 vill inte heller va utan blöja, men vi tar de i hennes takt o tjatat inte för mycket utan ställer bara frågan ibland. Nu i dagarna har hon börjat säga till att hon vill kissa men de har inte kommit nåt än. Men de e ju en början :)

• Kazeer

Vår son skrek hysteriskt om vi föreslog honom kalsonger i stället för blöja. Vi erbjöd honom kalsonger med jämna mellanrum och en dag, när han var drygt tre år, så accepterade han att ha på sig kalsonger och inom ett par dagar var han torr dagtid.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • virre85

Min son fyllde 3 i nov förra året och han blir med helt hysterisk när vi frågar om han vill ha kallsonger i stället för blöja. Han kissar ofta på morgonen i toa men vägrar gå utan blöja. hitills har han bajsat i toan 2 ggr och då har han själv sagt att han behöver. Men varje gång man frågar honom så blir han arg. Vi väntar ut honom och fortsätter fråga. Vi har en stor plakat hängades på toaletten där vi ger stjärnor vid resultat, han vet att han kommer få en bilbana när han bajsat 10 ggr. men  han har inte bråttom

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • KMJ

Nej, aldrig tvinga bara erbjud utan att tjata, annars kan det låsa sig. För mycket tjat om att nu är du stor kan göra att hon känner en press och då inte vill bli stor.

Vet inte om det bara är ett dåligt försäljningsknep, men har hört att Libero eller pampers säljer särskillda pottränings blöjor. Dagens blöjor är ju så bra att det inte känns obekvämt med när det kommit kiss i dem kanske kan dessa särskillda blöjor göra att hon inte gillar att kissa i dem och då själv vill ha trosor i stället. Kan ju vara värt att prova.

• nohonani

Vår äldsta dotter blev torr när hon var 2½, men ville fortfarande ha blöja på sig, även om hon aldrig använde den. Efter ca tre månader tröttnade jag, dessutom hade hon börjat fuska och kissa i blöjan ibland, så då sa jag en eftermiddag att vi skulle lufta rumpan och därför inte ha blöja utan trosor. Så i ett par veckor "luftade vi rumpan" hela dagarna tills hon hade glömt bort blöjorna. Hon blev torr på natten i samma veva.

• LinaLi

Vi har aldrig tvingat då vi inte tror på att det är en bra lösning. Vi har försökt försiktigt i perioder då hon varit nyfiken, men det har gått tillbaka och då har vi backat. Anledningen till att jag skrev frågan är då jag haft vänner där det på deras barn fungerat att bara avbryta blöjanvändandet. Och det är värdefullt att få andras syn på saken.

Tack för era svar! Roligt att höra hur det kan gå till. Vi väntar ut henne och fortsätter fråga.

• Teresé83

Hade samma problem när min dotter skulle sluta med blöja. Vi försökte att inte stressa, men ändå blev det t.o.m. så att hon inte ville dricka. För då skulle hon slippa gå på toaletten.
    Efter att vi bara låtit det vara helt och hållet i nån vecka så tog hon själv av sig blöjan och på med trosorna när hon såg att sin bror inte hade någon blöja. Det blev hennes val och det funkade jättebra.
    Så stressa och tjata inte på henne, för då kan det bli att hon låser sig.

Hoppas det går bra!

http://tredessa.blogspot.com/   

Stolt mamma till twins
  • Ninni68

Hälsa dina vänner att alla experter idag rekommenderar inget tvång i samband med blöjavvänjning. Min son blev torr dagtid först vid tre år och åtta månader, och alla jag pratade med - barnpsykologen Malin Alfvén, bvc, hans erfarna förskollärare och barnläkaren som utredde hans förstoppningsproblem - sa samma sak, vänta in honom. En del barn är lite senare med att bli torra, Malin Alfvén och Louise Hallin brukar prata om dem då och då på Knattetimmen på Radio Stockholm, de säger att de ofta träffar på dessa barn och att de barnen ofta är kreativa, iakttagande och fantasifulla. Och att de måste få ta lite tid på sig att bli torra, de är tidiga med annat. Du kan kolla i Knattetimmens poddarkiv, jag minns till exempel en fråga om en treårig pojke som tvingades till potträningen av dagis som sändes hösten 2009 (eftersom min son också var tre då, och i övrigt stämde in på beskrivningen av den pojken).

Jag förstår att du blir stressad av omgivningen, men tänk på att ditt barn är inte som dina vänners. De barnen var kanske mogna för att sluta med blöja när föräldrarna tog bort den. Men ditt barn är det uppenbarligen inte. Och ni är kloka föräldrar som lyssnar på hennes signaler . Er dotter går ju på toaletten och vet hur man ska göra, så jag tror att ni helt enkelt ska låta henne bestämma när hon är redo att sluta med blöjorna. Erbjud trosor ibland, men säg inget om att hon är stor etc. Bara fråga om hon vill ha trosor. Och kanske inte på morgonen, hon kanske tycker att det känns stressande att hon ska ha trosor hela dagen. Vi brukade byta till kalsonger (om sonen ville) när vi kom hem från dagis.

• LinaLi

Vi kör så här nu: frågar ibland om hon vill ha trosor men har lagt resten åt henne att välja. Till sommaren kommer hon kanske vilja springa naken eller bara ha en klänning och då kanske det kan komma av sig själv. Vi får se. Men vi har lagt ner att prata om toa och sådant. Hon vet hur man gör men vill inte nu.
    Bra att få era synpunkter och tips!

Svar på tråden Ska jag vägra dottern blöjan?