Hälsa dina vänner att alla experter idag rekommenderar inget tvång i samband med blöjavvänjning. Min son blev torr dagtid först vid tre år och åtta månader, och alla jag pratade med - barnpsykologen Malin Alfvén, bvc, hans erfarna förskollärare och barnläkaren som utredde hans förstoppningsproblem - sa samma sak, vänta in honom. En del barn är lite senare med att bli torra, Malin Alfvén och Louise Hallin brukar prata om dem då och då på Knattetimmen på Radio Stockholm, de säger att de ofta träffar på dessa barn och att de barnen ofta är kreativa, iakttagande och fantasifulla. Och att de måste få ta lite tid på sig att bli torra, de är tidiga med annat. Du kan kolla i Knattetimmens poddarkiv, jag minns till exempel en fråga om en treårig pojke som tvingades till potträningen av dagis som sändes hösten 2009 (eftersom min son också var tre då, och i övrigt stämde in på beskrivningen av den pojken).
Jag förstår att du blir stressad av omgivningen, men tänk på att ditt barn är inte som dina vänners. De barnen var kanske mogna för att sluta med blöja när föräldrarna tog bort den. Men ditt barn är det uppenbarligen inte. Och ni är kloka föräldrar som lyssnar på hennes signaler
. Er dotter går ju på toaletten och vet hur man ska göra, så jag tror att ni helt enkelt ska låta henne bestämma när hon är redo att sluta med blöjorna. Erbjud trosor ibland, men säg inget om att hon är stor etc. Bara fråga om hon vill ha trosor. Och kanske inte på morgonen, hon kanske tycker att det känns stressande att hon ska ha trosor hela dagen. Vi brukade byta till kalsonger (om sonen ville) när vi kom hem från dagis.