• Noran

Vad lär du din 6 åring som kan läsa?

Min 6-åring ska börja förskoleklass till hösten. Han läser och skriver ganska bra. Inte flytande än, men han tycker det är kul, så det går fortare och fortare och han lär sig mer och mer att stava osv. Skriver mest med stora bokstäver, men tränar ibland på små.

Jag tänker att sen i skolan kommer det vara mycket fokus på att läsa, skriva och räkna, så vi ska kanske utmana honom med något annat i stället hemma så att han inte hinner tröttna på det. T.ex. lära sig engelska eller något instrument.

Hur har ni andra gjort för att ta till vara på lusten att läsa och lära på bästa sätt?

• Svar på tråden Vad lär du din 6 åring som kan läsa?
  • kutiom

Här läser vi böcker, biblioteket är en guldgruva med massvis med olika inriktningar

• Tant Green

Min tjej har alltid gillat kartor så när hon tittar på kartor brukar jag passa på att prata om länder, städer, språk, flaggor osv.

• Verum

Vår son får välja ämnen han själv är intresserad av att läsa om.

Låt barnen vara försöksdjur - Tänk genus!
  • skånegås

Vi har inte tänkt vi ska lära ut något. När barnet undrar något hjälper vi till att visa hur man kan ta reda på det och svarar efter bästa förmåga. Hjälper till att söka på internet och går till biblioteket och tar reda på mer... I perioder har det varit dinosaurier, experiment, vad kostar trummor etc.... Då får man ju nytta av läsningen utan att träna på den

• Tygtiiger
    skånegås skrev 2011-05-17 11:21:27 följande:
    Vi har inte tänkt vi ska lära ut något. När barnet undrar något hjälper vi till att visa hur man kan ta reda på det och svarar efter bästa förmåga. Hjälper till att söka på internet och går till biblioteket och tar reda på mer... I perioder har det varit dinosaurier, experiment, vad kostar trummor etc.... Då får man ju nytta av läsningen utan att träna på den

Precis.

Vi räknar pengar - någon här, ska inte säga vem, är oerhört intresserad av lego... vi översätter engelska ord när han stöter på dem, vi pratar om allt han frågar om, och är tacksamma för att vi har breda utbildningar båda två för det är tvära kast mellan klassiska filosofiska frågor och naturvetenskap. Han lär sig som en svamp. Och pedagogerna i förskoleklassen säger att fokus hela det första året (ska börja nollan i höst) ligger på det sociala samspelet och att få gruppen att fungera ihop så att lärandet sedan ska fungera de andra åren.

men ja, han står i kö till musikskolan, men det är för att vi tycker det är så roligt att själva kunna spela instrument

Krupke, we've got problems of our own!
  • Bonanza

Eftersom ett medvetet pedagogiskt inslag från föräldrarna i tidig ålder varken gör till eller från i det långa loppet har vi valt bort att försöka "satsa" på något. Vi följer hans intressen helt enkelt. Han kan läsa hjälpligt och skriva lite sådär, men är extremt bra på matte och på att spela kort. Så det gör vi mycket. Vi pratar om andra länder och kulturer. Vi pratar rätt mycket politik.

Som sagt så följer vi främst hans intressen. Ibland innebär det att youtuba videos på ormar och hajar. Just nu innebär det att spela femhundra och vändtia tills vi storknar.

• Noran
    Bonanza skrev 2011-05-17 16:46:39 följande:
    Eftersom ett medvetet pedagogiskt inslag från föräldrarna i tidig ålder varken gör till eller från i det långa loppet har vi valt bort att försöka "satsa" på något.
    Är det verkligen så? 2 språkighet t.ex har man ju mycket nytta av. Men det kanske är ett specialfall.
  • Bonanza
    Noran skrev 2011-05-17 16:58:42 följande:
    Är det verkligen så? 2 språkighet t.ex har man ju mycket nytta av. Men det kanske är ett specialfall.
    Tvåspråkighet kommer ju automatiskt där ett barn har föräldrar med olika språk. Däremot är det inte många experter som tycker att det är en bra idé ifall en förälder helt plötsligt skulle bestämma sig för att prata ett annat språk än sitt modersmål med barnen bara för att "lära dem" ett till språk.
  • Noran
    Bonanza skrev 2011-05-17 17:00:03 följande:
    Tvåspråkighet kommer ju automatiskt där ett barn har föräldrar med olika språk. Däremot är det inte många experter som tycker att det är en bra idé ifall en förälder helt plötsligt skulle bestämma sig för att prata ett annat språk än sitt modersmål med barnen bara för att "lära dem" ett till språk.
    Eftersom det finns skolor där barnen lär sig främmande språk från första klass antar jag att det finns experter som förespråker det också. Så länge barnen är nyfikna på att lära.
  • Jose

Jag lärde mig läsa tidigt och har alltid läst mycket, eller nja, till och från. För mig gick det i perioder, ibland ville jag hålla på med annat. Det viktigaste man som förälder kan göra, tror jag, är att själv vara intresserad och bry sig. Läser ni mycket så ser ju era barn det och kanske anammar det.  Och även om ni inte är superintresserade så får man ibland göra saker, för barnens skull ju:)

• morochmer

LÄser gör man hela livet och jag tror att ju mer man läser desto mer gillar man det. När vi uppfattar att ett barn fattar intresse för något så uppmuntrar vi det.

• babar97
    Bonanza skrev 2011-05-17 16:46:39 följande:
    Eftersom ett medvetet pedagogiskt inslag från föräldrarna i tidig ålder varken gör till eller från i det långa loppet har vi valt bort att försöka "satsa" på något. Vi följer hans intressen helt enkelt. Han kan läsa hjälpligt och skriva lite sådär, men är extremt bra på matte och på att spela kort. Så det gör vi mycket. Vi pratar om andra länder och kulturer. Vi pratar rätt mycket politik.

Som sagt så följer vi främst hans intressen. Ibland innebär det att youtuba videos på ormar och hajar. Just nu innebär det att spela femhundra och vändtia tills vi storknar.
    Det där känns som väldigt mycket tyckande... har du någon evidens för det? Någon forskningsrapport eller liknande?
    Man kan uppenbarligen som förälder medvetet försena sitt barns utveckling (tänk stänga in det i ett svart rum utan intryck i flera år). Så uppenbarligen kan man påverka barnets utveckling. Då borde det finnas ett bästa sätt också. Och att försöka hitta det borde väl vara alla föräldrars ansvar?

Därmed inte sagt att man ska undvika barnets intressen, tvärt om!
Svar på tråden Vad lär du din 6 åring som kan läsa?