• mamma till tre busungar

När anser du att ett genomsnittligt barn kan vara redo att vara utan blöja?

Ja, när kan man få sittt barn blöjfritt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När anser du att ett genomsnittligt barn kan vara redo att vara utan blöja?
  • mamma till tre busungar
    ladysoul77 skrev 2011-05-17 13:46:26 följande:
    Det skulle kännas som ännu en grej att stressa upp sig för. Om jag ska vara ärlig. Det är nog mycket med frukost, lunch, middag, tvätt, städ, lek, sömn, bad, handla, hämta/lämna storasyster på dagis och jobb. Det känns lite som en "supermamma"-grej.. Och jag är ingen sådan. Dessutom tycker jag inte det är så jobbigt att byta blöja! Faktiskt! Skrattande
    Fast det är, i mitt tycke, lättare än att ha blöjor på barnet när man väl fått in snitsen.

Med ettan såg jag när hon var liten bebis när hon var kissnödig men nyttjade det aldrig för att köra EC (kände inte till begreppet då).

Med tvåan EC:ade vi. Det gick jättebra.

Med trean orkade vi inte EC:a (för i början kräver det mer än att ha blöja tycker jag) då ett av syskonen var sjukt och dessutom superkanonjobbigt i beteendet (fått autismdiagnos senare). Dessutom har och hade trean mycket magproblem (diarréer) och då var detta med blöjfrihet svårt, för att inte säga
    omöjligt.

Jag är absolut ingen supermamma och jag tycker at var och en ska göra som man vill! Jag bara stör mig lite på det här med att många fått för sig att det inte går att lära barn under en viss ålder att kissaoch bajsa på angiven plats för det går utmärkt!
  • Boothwalker

Jag tror EC funkar på de flesta barn.

♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • gbgumman

Rösta inte. Anser att de ska vara utan när de är redo. Sonen var tydligen redo vid 3,5 och dottern vid 2,5.  Därimot så tycker jag att man ska börja träna vid senast 2 år. Tidigare om man vill.

Mamma till Eskil och Sonja
  • Missimo84

Va tidigt alla slutar med blöja! Min son är snart tre och slutade med blöja förra veckan. Vi har tränat och haft en potta tillgängligt sedan han var ett, men han har inte haft särskilt mycket intresse för den. Det har gått i perioder. Men så sa han bara ingen blöja en dag. Och sen dess är han torr både dag och natt, liksom på dagis. Jag tror på att barnet självt får säga till när det är dags att sluta. Då kan de ju också säga till när de behöver gå på toa.

• JeanneDArc

Jag vet att bebisar kan fatta grejen.. min dotter bajsade på pottan varje gång mellan hon var 6 till 8 månader. Sedan blev hon sjuk och när hon blev frisk efter en vecka ville hon inte sitta på pottan längre så då struntade vi i det. Fanns inget tvång i det på något vis. Har bilder på henne när hon var ett halvår där hon sitter överlycklig och skrattar på pottan. Att helt EC:a orkade jag inte dock, men jag är övertygad om att det funkar om man kör på det på riktigt. Sedan blev hon torr natt och dag när hon var 2 år.

• JeanneDArc
    Missimo84 skrev 2011-05-21 12:44:16 följande:
    Va tidigt alla slutar med blöja! Min son är snart tre och slutade med blöja förra veckan. Vi har tränat och haft en potta tillgängligt sedan han var ett, men han har inte haft särskilt mycket intresse för den. Det har gått i perioder. Men så sa han bara ingen blöja en dag. Och sen dess är han torr både dag och natt, liksom på dagis. Jag tror på att barnet självt får säga till när det är dags att sluta. Då kan de ju också säga till när de behöver gå på toa.
    min dotter kunde säga "kissa" när hon var ca ett år så kommunikationsmässigt är det inget hinder. Barn som EC:as blir också förstådda, precis som du förmodligen hörde när ditt barn var hungrigt eller trött. Kollar du tillbaka ett par decennier så blev barnen blöjfria betydligt snabbare. 3 år var länge att ha blöja förr. Knappast har barnen förändrats fysiskt på denna tid så det bör ju vara något annat, som t.ex potträning och dagens superabsorberande blöjor.
  • ninaelisabet

Mina har sluat runt två år.

Äldsta var två år och två månader när hon sa att hon inte ville ha blöja mer, så vi slutade rakt av och gick inte tillbaka trots att det hände olyckor ibland, hon slutade med blöja på natten efter en månad med blöjfria dagar.

Mellanbarnet slutade nån månad innan hon fyllde två och med henne slutade vi också rakt av, det händer olyckor ibland men det är sällan nu. Hon ropar och går upp på natten och kissar i pottan på sitt rum sen somnar hon igen.

Så jag röstade på 2-2,5 år.

• YokohamaNr2
    Butterscotch skrev 2011-05-17 10:47:29 följande:
    2,5-3 år röstade jag på. Att föräldrarna stirrar på ungarna som en hök för att se när de visar tecken på att vara nödiga, eller sätter barnen på pottan flera gånger i timmen "ifall att" räknar jag inte som att barnen är redo, även om det leder till att de gör sina behov på just pottan. När barnen själva kan välj att ta sig till pottan, eller visa att de vill dit, och klarar av att hålla sig tills de är framme är de redo, enligt min egen personliga definition.
    Skriver jag under på!

Jag tror absolut att jag hade kunnat träna min äldre son tidigare men såg ingen vits i det. Jag gjorde ett tappert försök sommaren då han var 2.5 år men han verkade verkligen inte ha någon koll på sina kroppsbestyr. Så jag gav upp och sen försökte vi igen då han precis fyllt 3 och då gick det på ett par dagar och inga olyckor sen dess.

Min lille är nu två och visar mer intresse för pottan än vad storebror någonsin gjorde, men då är han ju också lillebror och vill härma storebror i allt han har dock inte kissat på pottan än. Jag tänker inte stressa, blir han 3 som storebror så fine med mig!
  • Superbia

Min första tanke var att försöka få dom blöjfria så fort de kunde sitta på pottan, men den idén har jag lagt ner för längesen. Känns som att det är enklare sen när man kan förklara för dom vad det är som är på gång och då de själva kan säga till om de börjar känna sig nödiga. Röstade på 2,5-3 år och hoppas på att det funkar då.

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Lillskrutt BF 110609 ♥
  • Dr Mupp

Är barnet friskt finns det ingen anledning att de ska ha blöjor dagtid efter 2-2,5 års ålder.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Mylla

Tycker det är svårt att svara på. Mina har varit torra dagtid vid 1,5 och snart två år, men jag var ju hemma med dem och hade tid att "krångla". Jag tjatade aldrig eller blev arg för det hade jag givit mig den på att jag aldrig skulle bli. Dessutom hade jag ögonen på dem jämt och kunde t.ex. se till att de inte satte sig på olämpliga ställen vid fel tid.

De var för övrigt helt olika. Men äldsta blev det tabu att föreslå ett toabesök för säkerhets skull, då satte han sig på tvären. Med yngsta gick det bra så då gjorde jag det ibland innan vi skulle åka bil och sånt.

Mamma säger att vi alla fem var torra dagtid före två år. Blöjorna var mindre bra då så det var väl inget man höll i för länge som nu.

Svar på tråden När anser du att ett genomsnittligt barn kan vara redo att vara utan blöja?