När anser du att ett genomsnittligt barn kan vara redo att vara utan blöja?
Ja, när kan man få sittt barn blöjfritt?
Ja, när kan man få sittt barn blöjfritt?
Jag tror EC funkar på de flesta barn.
Rösta inte. Anser att de ska vara utan när de är redo. Sonen var tydligen redo vid 3,5 och dottern vid 2,5. Därimot så tycker jag att man ska börja träna vid senast 2 år. Tidigare om man vill.
Va tidigt alla slutar med blöja! Min son är snart tre och slutade med blöja förra veckan. Vi har tränat och haft en potta tillgängligt sedan han var ett, men han har inte haft särskilt mycket intresse för den. Det har gått i perioder. Men så sa han bara ingen blöja en dag. Och sen dess är han torr både dag och natt, liksom på dagis. Jag tror på att barnet självt får säga till när det är dags att sluta. Då kan de ju också säga till när de behöver gå på toa.
Jag vet att bebisar kan fatta grejen.. min dotter bajsade på pottan varje gång mellan hon var 6 till 8 månader. Sedan blev hon sjuk och när hon blev frisk efter en vecka ville hon inte sitta på pottan längre så då struntade vi i det. Fanns inget tvång i det på något vis. Har bilder på henne när hon var ett halvår där hon sitter överlycklig och skrattar på pottan. Att helt EC:a orkade jag inte dock, men jag är övertygad om att det funkar om man kör på det på riktigt. Sedan blev hon torr natt och dag när hon var 2 år.
Mina har sluat runt två år.
Äldsta var två år och två månader när hon sa att hon inte ville ha blöja mer, så vi slutade rakt av och gick inte tillbaka trots att det hände olyckor ibland, hon slutade med blöja på natten efter en månad med blöjfria dagar.
Mellanbarnet slutade nån månad innan hon fyllde två och med henne slutade vi också rakt av, det händer olyckor ibland men det är sällan nu. Hon ropar och går upp på natten och kissar i pottan på sitt rum sen somnar hon igen.
Så jag röstade på 2-2,5 år.
Mellan 3 och 4.
Min första tanke var att försöka få dom blöjfria så fort de kunde sitta på pottan, men den idén har jag lagt ner för längesen. Känns som att det är enklare sen när man kan förklara för dom vad det är som är på gång och då de själva kan säga till om de börjar känna sig nödiga. Röstade på 2,5-3 år och hoppas på att det funkar då.
Har läst att 80% är torra vid 3 års ålder och 90% är torra vid 6 års ålder.
www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
Är barnet friskt finns det ingen anledning att de ska ha blöjor dagtid efter 2-2,5 års ålder.
Tycker det är svårt att svara på. Mina har varit torra dagtid vid 1,5 och snart två år, men jag var ju hemma med dem och hade tid att "krångla". Jag tjatade aldrig eller blev arg för det hade jag givit mig den på att jag aldrig skulle bli. Dessutom hade jag ögonen på dem jämt och kunde t.ex. se till att de inte satte sig på olämpliga ställen vid fel tid.
De var för övrigt helt olika. Men äldsta blev det tabu att föreslå ett toabesök för säkerhets skull, då satte han sig på tvären. Med yngsta gick det bra så då gjorde jag det ibland innan vi skulle åka bil och sånt.
Mamma säger att vi alla fem var torra dagtid före två år. Blöjorna var mindre bra då så det var väl inget man höll i för länge som nu.