• Moi Je Joue

BÅDE dop och välkomstfest?

min man vill absolut att vår lilla älskling ska döpas i kyrka vilket jag inte alls vill. tycker det är förlegat och vi är inte troende, jag är inte ens döpt och det är en tråkig ceremoni där barnet ska frälsas från ondo och välja att följa jesu kristi etc. dvs inget jag står för.
    men eftersom det betyder så mycket för min man som tradition så har jag gett med mig.
    själv är jag mycket mer inne på välkommen-till-världen-kalas och tänkte att vi skulle ha det efter dopet hemma hos oss.
    vill där berätta om barnet och varför vi valt hans namn etc, ha mat/tårta/förfriskningar, lite musik och tal, kanske tipsrunda om lilla skrutten och så, lite mer personligt och kul.

men nu till min fråga, orkar folk med båda eller blir det för mycket att först sitta i en kyrka genom hela dopet och sen komma hem till oss med mer ståhej? det är på en lördag så dom flesta kommer inte behöva gå hem tidigt.

• Svar på tråden BÅDE dop och välkomstfest?
  • bomullshuve

De flesta har ju fika eller lunch eller så efter dop och då tycker jag mycket väl att man kan köra din grej. Det blir kul tror jag. Kör i vind!

• Dixie

efter dopet har man ju ofta en mottagning/middag/fika antingen hemma eller i en lokal, så det är ju inget konstigt. 

• Fija m 2 pojkar

Nu varar ju ett dop inte så lång tid som många verkar tro. Om man har dopgudstjänst en lördag och bara ett barn så räkna med en halvtimme. Om det är i en vanlig gudstjänst en söndag så räkna drygt en timme. Nog vill väl era vänner umgås med er i samband med dopet ändå?

• Moi Je Joue

tack för era svar, det kommer nog bli jättebra! skönt att höra att dopet inte håller på så länge, det blir nog fint ändå!

• Svantesson
    Moi Je Joue skrev 2011-05-16 23:57:01 följande:
    min man vill absolut att vår lilla älskling ska döpas i kyrka vilket jag inte alls vill. tycker det är förlegat och vi är inte troende, jag är inte ens döpt och det är en tråkig ceremoni där barnet ska frälsas från ondo och välja att följa jesu kristi etc. dvs inget jag står för.
    men eftersom det betyder så mycket för min man som tradition så har jag gett med mig.
    själv är jag mycket mer inne på välkommen-till-världen-kalas och tänkte att vi skulle ha det efter dopet hemma hos oss.
    vill där berätta om barnet och varför vi valt hans namn etc, ha mat/tårta/förfriskningar, lite musik och tal, kanske tipsrunda om lilla skrutten och så, lite mer personligt och kul.

men nu till min fråga, orkar folk med båda eller blir det för mycket att först sitta i en kyrka genom hela dopet och sen komma hem till oss med mer ståhej? det är på en lördag så dom flesta kommer inte behöva gå hem tidigt.
    Varför ska ni tvinga in er lilla älskling i en tro h*n inte valt?
  • Svantesson

Hittade det här tänkvärda:
    Spädbarn kan inte vara lärjungar till Jesus och "lära sig att hålla alla bud" som Jesus gav:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Dopet är ett yttre tecken på att man privat överlämnat sig till Gud, och vill underordna sig Gud och hans lagar och bud. Dopet är alltså till för dom som kan ta ställning för Gud, vilket spädbarn inte kan göra.

• Svantesson

Kan alla religioner vinna livet?

Aposteln Paulus jämförde tillbedjan av Gud med en idrottstävling.
    Han skrev: om någon tävlar i idrottsspelen, blir han inte krönt med segerkransen, om han inte har tävlat enligt reglerna.
    Gud godkänner vår tro om vi tillber Honom enligt reglerna, på det sätt som Han önskar.
    Vi kan inte välja en egen väg till Gud, och en löpare kan inte hitta på en egen bansträckning om han vill vinna loppet.

Svar på tråden BÅDE dop och välkomstfest?