• Här och nu

Medskyldig om man inte anmäler våld mot sig själv?

Inspirerad från annan tråd. Om du utsätts för övergrepp som barn; anmäler du då, som vuxen eller inte alls? Vid hustrumisshandel osv? Du som inte varit utsatt; är du medveten om att samhället inte kan skydda så bra som det sägs? Att det många ggr blir värre av att anmäla. Svara o kommentera!

• Svar på tråden Medskyldig om man inte anmäler våld mot sig själv?
  • VirrigaVerna

Man är aldrig medskyldig till ett övergrepp man varit utsatt för.
    Att våga anmäla kan vara ett stort steg men jag hoppas att de som blir utsatta och kränkta vågar ta det steget även om jag vet att samhället inte alltid är bra på att fånga upp och skydda den enskilda individen.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Här och nu
    VirrigaVerna skrev 2011-05-17 19:51:56 följande:
    Man är aldrig medskyldig till ett övergrepp man varit utsatt för.
    Att våga anmäla kan vara ett stort steg men jag hoppas att de som blir utsatta och kränkta vågar ta det steget även om jag vet att samhället inte alltid är bra på att fånga upp och skydda den enskilda individen.
    Nej inte till det man utsatts för, men det finns de som anser att man är medskyldig om man inte anmäler, så risken att fler drabbas blir mindre. Handlar ju inte bara om samhället heller utan också den egna familjen. Att inte bli trodd och leva omyndig i några år till då man ständigt får höra, hur man förstört för släkten. En typ av hedersbrott nästan fast omvänt.
  • puss

kan du förtydliga frågan?

I will mustardize you
  • Här och nu
    puss skrev 2011-05-18 07:34:06 följande:
    kan du förtydliga frågan?
    Om jag utsätts för övergrepp, men inte anmäler, är jag då medskyldig om fler drabbas av samma person?
  • hilah

Den frågan har jag ställt mig själv många gånger. Känner nog att jag är medskyldig. Tyvärr.

• puss
    Här och nu skrev 2011-05-18 07:39:31 följande:
    Om jag utsätts för övergrepp, men inte anmäler, är jag då medskyldig om fler drabbas av samma person?
    varör skulle du vara medskyldig? oavsett om du anmäler eller ej, att anmäla/inte anmäla är väl inte samma sak som att begå brottet.
    om du ser ett rån ske, och inte anmäler, är du medskyldig till rånet då?
    I will mustardize you
  • Här och nu
    hilah skrev 2011-05-18 07:40:59 följande:
    Den frågan har jag ställt mig själv många gånger. Känner nog att jag är medskyldig. Tyvärr.
    Varför?
  • puss
    Här och nu skrev 2011-05-18 07:39:31 följande:
    moraliskt eller juridiskt?
    I will mustardize you
  • hilah
    Här och nu skrev 2011-05-18 07:42:53 följande:
    Varför?
    För jag visste att de skulle upprepa brottet och jag hade ju faktiskt makten att förhindra detta.
  • Här och nu
    hilah skrev 2011-05-18 07:44:34 följande:
    För jag visste att de skulle upprepa brottet och jag hade ju faktiskt makten att förhindra detta.
    Sånt kan man ju aldrig veta, även om risken är stor. Av vilka skäl anmälde du inte?
  • hilah
    Här och nu skrev 2011-05-18 07:52:24 följande:
    Sånt kan man ju aldrig veta, även om risken är stor. Av vilka skäl anmälde du inte?
    Jag var feg och svag. Bestämde att ingen skulle veta och intalade mig att det inte hade hänt. Jag anmälde för tre år sedan, men då var det så klart för sent och det visste jag. Skulle väl bara döva det dåliga samvetet.
  • FruLiNi

Jag tycker att man borde anmäla, rent moraliskt. Det KAN hindra gärningsmannen att ge sig på fler offer.
    Men många offer klarar nog inte av att anmäla pga chock och förnekelse. De har inte orken att gå igenom rättegång och uppleva händelsen igen, helt enkelt.

• Här och nu
    hilah skrev 2011-05-18 07:58:06 följande:
    Jag var feg och svag. Bestämde att ingen skulle veta och intalade mig att det inte hade hänt. Jag anmälde för tre år sedan, men då var det så klart för sent och det visste jag. Skulle väl bara döva det dåliga samvetet.
    Fast efter nåt sånt anser jag inte att man kan prata om feg. Att förneka är en det i bearbetningen.
  • Här och nu
    FruLiNi skrev 2011-05-18 10:30:06 följande:
    Jag tycker att man borde anmäla, rent moraliskt. Det KAN hindra gärningsmannen att ge sig på fler offer.
    Men många offer klarar nog inte av att anmäla pga chock och förnekelse. De har inte orken att gå igenom rättegång och uppleva händelsen igen, helt enkelt.
    Det är ju just det som är problemet. Att man inte orkar eller är rädd att bli trodd. Då spelar moralen ingen roll. Man tänker nog inte ens på den. Inte gjorde jag det iaf.
Svar på tråden Medskyldig om man inte anmäler våld mot sig själv?