Folkdräkt hållas i liv?
Har du eller vill ha folkdräkt? så fall vilken..
Jag tycker ju att man ska försöka hålla liv i traditioner!

Jag tycker du ska välja den av dessa du har anknyting till som du tycker är finast.. :)
Själv vill jag har en Delsbodräkt, den är enligt mig den vackraste dräkten..
Jag har en folkdräkt som min mans farmor har sytt, det fanns ingen som "kunde" ha den av hennes barn och barnbarn, men jag är född i samma socken som hon. Har haft den på några bröllop faktiskt och känt mig jättefin!
Har ingen och skulle jag ha det vill jag ha norrbotten för därifrån från kommer mina föräldrar.
Jag har en från sen socken som min farfar föddes i. Men det är mest en slump, ett auktionsfynd. Helskt skulle jag vilja ha en annan från samma landskap då jag själv känner mer anknytning till just det området.
Förresten är folkdräkterna som traditio bara ca 100 år gammal. Det är en nationalromantisk uppfinning. I vissa fall finns kopplingar till högreståndsmode på landet under tidigareårhundraden, men oftast är dräkterna rena "påhitt".
Fast det kan vara fint och roligt ändå! Praktiskt också då folkdräkt alltid är "rätt" på fester oavsett klädkod - frack, kavaj, mörk kostym, whatever, (osäker på smoking, dock, kanske är undantaget som bekräftar regeln) folkdräkten kan du alltid ha.
Jag ska ha min på midsommar.
Jag har två dirndl eftersom jag bor i Tyskland. Jättefina, verkligen, älskar att bära dem. Välj, som någon sa, den dräkt du tycker är finast av dem du har anknytning till.
Jag har dels en från min barndomstrakt, dels en som varit min makes farmors. Jag hade kikat lite på huvudbonaden om jag skulle välja. De flesta dräkter är fina, men man kan känna sig utklädd i vissa dok och hucklen.
Min mormor brukade faktiskt inte använda någon huvudbonad till sin dräkt (Skedevidräkten) utan bara skjorta/västen och kjol/förkläde och lite småtillbehör (brosch mm).
Min mamma har en Delsbodräkt, och jag har ända sedan barnsben varit avundsjuk. Hon är egenligen från Bjuråker men uppvuxen i Delsbo så blev en sån dräkt för henne.
Nä, usch, hucklet skulle jag aldrig sätta på mig!
har Moras då jag är uppväxt i den kommunen & även min mamma. Pappa är från grankommunen där jag bor nu.
Min lilla dotter hon fick använda en norskbunad
Jättesöt!
Angående huvudbonad är det ju inget måste. Men min dräkt har en bindmössa/hätta, som en liten hatt som sitter i nacken med ett spetsflor fram.
jag tycker att det kan vara snyggare med håruppsättning med flätor
Ogifta kan ha en sorts tygkrans med band som hänger ner på ryggen, till min dräkt. Men jag är gift, så jag borde egentligen använda fru-hättan... Komplicerad, stärkt vit sak med många veck. /ryser/