• Manny

"Bonusmamma" - När ska man berätta för barnen?

Hej!

Jag har träffat en underbar man som har två underbara barn. Vi är i samma ålder och vi har varit tillsammans i snart 8 månader. Vi vet vad vi vill och är inte ute efter ett kort förhållande. Jag har inga barn, men erfarenhet då jag är förskolelärare.

Men jag undrar, när är det rätt att berätta för barnen att man är ett par? Barnen är 3 & 4år. Jag träffar dem regelbundet då han har dom varannan vecka. Vi tycker väldigt mycket om varandra och barnen har vid olika tillfällen frågat om jag inte kan sova över. Vi har sen första stund kommit mycket bra överrens utan att det har varit påtvingat.

Vi pussas inte eller så inför barnen, utan vi är mer som vänner inför barnen.

Pappan tycker att vi ska vänta tills vi flyttar ihop innan vi berättar för barnen att det är vi. Men jag vet inte när jag är redo att flytta ihop och tänker att det kanske dröjer nått/några år till innan det sker. Vilket betyder att det kommer ta minst ett år innan vi berättar.

Hur gör man?
    Dela gärna med er av erfarenheter. Detta är helt nytt för mig, "bonusmamma"-livet :)

• Svar på tråden "Bonusmamma" - När ska man berätta för barnen?
  • systertillknorr

Jag tycker att det kan vara bra att berätta, barnen har ju ändå fått tid att lära känna dig =) sen kan man ju ta det lite pö om pö och sova över ibland. Tror att det blir en väldigt stor omställning för barnen att du plötsligt skulle flytta in och först då berätta hur det ligger till. Det funkar ju bra med barnen och jag tycker att man kan vara ganska öppen även med små barn =)

• Manny

Hej!

Tack för ditt svar! Ja, det kan vara en början, att börja sova över pö om pö. Jag har inte sovit där ännu, men kanske borde ta och göra det nästa gång barnen ber om det, för att de ska få känna att deras vilja har betydelse.