• Manny

"Bonusmamma" - När ska man berätta för barnen?

Hej!

Jag har träffat en underbar man som har två underbara barn. Vi är i samma ålder och vi har varit tillsammans i snart 8 månader. Vi vet vad vi vill och är inte ute efter ett kort förhållande. Jag har inga barn, men erfarenhet då jag är förskolelärare.

Men jag undrar, när är det rätt att berätta för barnen att man är ett par? Barnen är 3 & 4år. Jag träffar dem regelbundet då han har dom varannan vecka. Vi tycker väldigt mycket om varandra och barnen har vid olika tillfällen frågat om jag inte kan sova över. Vi har sen första stund kommit mycket bra överrens utan att det har varit påtvingat.

Vi pussas inte eller så inför barnen, utan vi är mer som vänner inför barnen.

Pappan tycker att vi ska vänta tills vi flyttar ihop innan vi berättar för barnen att det är vi. Men jag vet inte när jag är redo att flytta ihop och tänker att det kanske dröjer nått/några år till innan det sker. Vilket betyder att det kommer ta minst ett år innan vi berättar.

Hur gör man?
    Dela gärna med er av erfarenheter. Detta är helt nytt för mig, "bonusmamma"-livet :)

• Svar på tråden "Bonusmamma" - När ska man berätta för barnen?
  • systertillknorr

Jag tycker att det kan vara bra att berätta, barnen har ju ändå fått tid att lära känna dig =) sen kan man ju ta det lite pö om pö och sova över ibland. Tror att det blir en väldigt stor omställning för barnen att du plötsligt skulle flytta in och först då berätta hur det ligger till. Det funkar ju bra med barnen och jag tycker att man kan vara ganska öppen även med små barn =)

• Manny

Hej!

Tack för ditt svar! Ja, det kan vara en början, att börja sova över pö om pö. Jag har inte sovit där ännu, men kanske borde ta och göra det nästa gång barnen ber om det, för att de ska få känna att deras vilja har betydelse.

Men jag är lite orolig att dra upp det här med min partner. Det är trots allt hans barn och han som bestämmer. Hur kan man ta detta utan att trampa på tårna. Jag vill inte att han ska tror att jag inte respekterar hans beslut, men samtidigt öppna ögonen för något annat.

Vi pratade om det här väldigt tidigt. Men nu känner jag att vi vet vad vi vill och vi har ändå snart 8 månader tillsammans. :))

• Utanbarn

Har ni varit ihop i åtta månader utan att berätta för barnen?  Och visar ej era känslor inför dem?

Den enda anledningen jag kan se till detta är att det PRECIS tog slut mellan pappan och barnens mamma när ni träffades?Annars VARFÖR?

Jag träffade min sambos barn efter ca 2 månader. Vi var båda då väldigt säkra på varandra. Barnen var visserligen större (då 9,14), men det kan säkert vara ännu mer känsligt. De fattade också så klart att vi hade en relation och jag sov över där ganska snabbt efter att vi träffats. Långt i från varje natt då jag hade ett eget hem med djur där jag behövde vara, men någon gång i veckan i alla fall.

Om t o m barnen ber om det kan jag INTE förstå varför du inte sover kvar? Vad SÄGER din kille om det och hur kan ni ens få till en bra relation er emellan om ni spelar »vänner« varannan vecka?

• Trollet i skogen

Men nu är väl en väldig bra tidpunkt att berätta. Vi berättade nog aldrig för min son att vi var ett par med dom orden utan vi började umgås mer och mer, gick från att vara restriktiva med att visa känslor till att öppet kramas, pussar och hålla hand osv. Vi hade känt varandra ett par år men varit ett par i ca: 3 månader när vi introducerade dom i varandras liv. Min son var 4-5år och frågade aldrig om vi var kära eller så men vi pratade ganska öppet om att vi var kära i varandra och att vi älskade varandra. Så det var inte något konstigt.

Din partner kanske tänker som jag, att barnen har förstått och att man inte behöver sätta sig ner och förklara. Så han kanske inte alls tar det som att du trampar på några tår.

Svar på tråden "Bonusmamma" - När ska man berätta för barnen?