• Lillsessis

Vad avgör när ett foster är levnadsdugligt?

Jag håller på med ett skolarbete om abort, jag ska skriva om varför abort är tillåtet till just vecka 22, alltså vad det är man har bestämt som gör barnet levnadsduligt. Är det något speciellt som måste utvecklas  under just de sista veckorna eller måste barnet bara ha vuxit till sig nog? Jag hittar det inte någonstans så skulle bli glad om någon kunde svara på mina frågor. Glad

• Svar på tråden Vad avgör när ett foster är levnadsdugligt?
  • Anonym (grandwolf)

Det handlar väl om att lungorna skall kunna syresätta kroppens olika funktioner och den förmågan händer just vid den tiden ....

• Druid

På text tv idag så stod det om att det inte var särskilt ovanligt med foster som levde efter att de aborterats, och att personalen tyckte att det var jobbigt att se dem självdö. Helt sjukt att så sena aborter tillåts. Det borde likställas med mord.

• vittis

upp till v 13 får man göra abort, men efter det måste det väl vara väldigt särkilda skäll? eller....?
    tex om barnet är väldigt sjukt osv... 
    Jag vet faktiskt inte....

• Shibby 78
    vittis skrev 2011-05-18 18:10:43 följande:

upp till v 13 får man göra abort, men efter det måste det väl vara väldigt särkilda skäll? eller....?
    tex om barnet är väldigt sjukt osv... 
    Jag vet faktiskt inte....

Det är väl till v.18 det är fri abort, efter det måste man få tillstånd från socialstyrelsen.
    X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11
  • Cornellia

Det finns ingen gräns i lagen om att man inte  får göra abort efter vecka 22. Vecka 22 är praxis, men om fostret inte bedöms vara levnadsdugligt så kan man i teorin göra abort hela graviditeten.

Lillsessis skrev 2011-05-18 18:02:33 följande:
    Jag håller på med ett skolarbete om abort, jag ska skriva om varför abort är tillåtet till just vecka 22, alltså vad det är man har bestämt som gör barnet levnadsduligt. Är det något speciellt som måste utvecklas  under just de sista veckorna eller måste barnet bara ha vuxit till sig nog? Jag hittar det inte någonstans så skulle bli glad om någon kunde svara på mina frågor. Glad
    BF 1/9 2011
  • SilverLadyG

Tips!
    www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/graviditet/abort

Där finns det olika hänvisningar till rapporter...

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Abort/

"..I Sverige har en kvinna rätt till abort tíll och med graviditetsvecka 18. Efter vecka 18 tillåts abort endast om det finns särskilda skäl eller om barnet är svårt skadat. En speciell utredning görs och du måste ha Socialstyrelsens godkännande. Efter vecka 22 bedöms barnet kunna leva utanför sin mammas kropp och då är det inte längre tillåtet att göra abort."

• sextiotalist
    Druid skrev 2011-05-18 18:06:56 följande:
    På text tv idag så stod det om att det inte var särskilt ovanligt med foster som levde efter att de aborterats, och att personalen tyckte att det var jobbigt att se dem självdö. Helt sjukt att så sena aborter tillåts. Det borde likställas med mord.
    Jo jag läste det, men jag tolkade texten annorlunda. Två fall stod det. Nu framgick det inte vilken vecka det var som detta gällde.
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2011-05-18 19:43:36 följande:
    Jo jag läste det, men jag tolkade texten annorlunda. Två fall stod det. Nu framgick det inte vilken vecka det var som detta gällde.
    tror det handlar om att lungorna inte är färdigutvecklade så att barnet har svårt att andas själv och måste ligga i kuvös.I Tyskland (googla på lilla Frieda) föddes en liten flicka i vecka 22 när vi i Sverige aborterar oönskade barn och hon har klarat sig bra hittills. Gränsen för hur tidigt de kan klara sig verkar flyttas neråt hela tiden.
    Varje barn är ett litet underverk, inte sant?
  • Ljusna
    sextiotalist skrev 2011-05-18 19:43:36 följande:
    Var det inte typ 2 fall på 22 år eller nåt sånt?
  • Anonym
    Ljusna skrev 2011-05-19 02:29:35 följande:
    Var det inte typ 2 fall på 22 år eller nåt sånt?
    Ja, och en föddes i 21 +6...
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-05-19 02:01:42 följande:
    tror det handlar om att lungorna inte är färdigutvecklade så att barnet har svårt att andas själv och måste ligga i kuvös.I Tyskland (googla på lilla Frieda) föddes en liten flicka i vecka 22 när vi i Sverige aborterar oönskade barn och hon har klarat sig bra hittills. Gränsen för hur tidigt de kan klara sig verkar flyttas neråt hela tiden.
    Varje barn är ett litet underverk, inte sant?
    Nu tror jag inte det är oönskade barn, utan med all sannolikhet många gånger medicinska skäl, kanske våldtäkt, incest och annat.
    Aborter efter v 18 måste godkännas av socialstyrelsen och det skall vara särskilda skäl-
  • Border

Det finns ju fall där barnet i magen är så sjukt att det troligtvis kommer avlida i smaband med förlossningen eller strax där efter

• Anonym

Efter vecka 18 bedömer Socialstyrelsen. Ibland är det enkla fall, saknar fostret hjärna eller skallben t.ex. VET man att det kommer att dö. Det finns ett hjärtfel som gör att fostret kan leva hela vägen fram till förlossningen, men är omöjligt att rädda då. Man VET 100 % säkert att det kommer att dö, och då är ju abort det minst hemska.

Sedan finns det fall där det är svårare att avgöra. Det kanske kan överleva med svåra skador, etc., man vet inte till 100% om det kommer att dö, osv.  Då är det svårare att veta om det är levnadsdugligt eller ej.

Sådana medicinska fel på fostret är den vanligaste orsaken till sena aborter. Den andra orsaken är psykosociala problem och missbruk, mamman kanske är heroinist eller alkoholist och man tror att fostret fått svåra skador pga det, plus att hon och pappan kanske inte kommer att klara av ett barn, vare sig det är friskt eller sjukt. Men då ska det vara riktigt krisartade lägen, som jag förstått det.

Fram till vecka 18 bestämmer kvinnan själv, men det är väl rätt ovanligt med aborter av icke-medicinska skäl efter vecka 12, tror jag. Fosterutvecklingen går fort, och de flesta som får reda på att de är gravida vill nog bestämma sig så fort de bara kan.

Svar på tråden Vad avgör när ett foster är levnadsdugligt?