• ecole

    Tänder..

    Hejsan! jag är en orolig förälder, min son har nyligen fylt 17 och har inte tappat en tand på vänstra sidan alltså dom inre. Han säger att det kommer en tand under men han vill rycka ut den själv. Behöver jag vara orolig?

    Mvh

  • Svar på tråden Tänder..
  • ecole

    ja det borde det väl vara eftersom det kommer en tand under, vad han berättat för mig. Sedan har han gått flera gånger på kontroll och dom har sagt att han är lite " sen " med det. Antingen drar dom ut tanden eller så gör han det själv.

  • zygoma girl

    Jag antar att den nya tanden ändå ligger i bra position eftersom tandläkaren valt att inte plocka bort den i förväg.

    Är mjölktanden lös? Det kan vara knepigt att ta bort den själv om tanden inte är mycket lös så varför itne låta tandläkaren ta bort den? Det går snabbt och är smidigt även om jag förstår att det inte står högst upp på sonens önskelista.

  • ecole

    nja, lös å lös...han säger att den lossnat lite på sidan. Jag har berättat att går det inte att ta ut den själv så får han gå till tandläkaren, men det är som du säger..han vill helst skippa det haha :). Jag har iaf lugnat mig lite nu över det efter alla era goda svar! Vi kom överens att går det inte att få ut den snart så går han till tandläkaren.

    Mvh

  • zygoma girl
    ecole skrev 2011-05-18 22:02:57 följande:
    nja, lös å lös...han säger att den lossnat lite på sidan. Jag har berättat att går det inte att ta ut den själv så får han gå till tandläkaren, men det är som du säger..han vill helst skippa det haha :). Jag har iaf lugnat mig lite nu över det efter alla era goda svar! Vi kom överens att går det inte att få ut den snart så går han till tandläkaren.

    Mvh
    Den lossnar inte av sig själv. Han ska inte vicka på den utan TRYCKA den framåt och bakåt tills det gör lite ont. Låter hårt men av bara lite vickande händer inget.

    Sätt också en tid - tex är den inte borta innan skolan slutar så ringer du tandläkaren. Annars drar han nog bara ut på tiden (istället för tanden )
  • ecole
    zygoma girl skrev 2011-05-18 22:10:38 följande:
    Den lossnar inte av sig själv. Han ska inte vicka på den utan TRYCKA den framåt och bakåt tills det gör lite ont. Låter hårt men av bara lite vickande händer inget.

    Sätt också en tid - tex är den inte borta innan skolan slutar så ringer du tandläkaren. Annars drar han nog bara ut på tiden (istället för tanden )
    japp, om inte tanden är ute efter skolan så ringer jag direkt har vi kommit överens.

    Mvh
  • Trocca

    För ett av mina barn så har det visat sig att under en mjölktand kommer det ingen "vuxentand". Tandläkaren säger att det gäller att sköta om den tanden så kan hon ha den länge. Att vi vet att hon saknar vuxentand beror på att hon gjort avancerade röntgenundersökningar på grund av att hon ska få tandställning. Eftersom din son har kvar sina mjöktänder, fråga om det kommer vuxentänder , det syns på röntgen. Den röntgen som min dotter gjorde var en apparat som snurrade runt hela hennes huvud, sedan såg man hela hennes tandrad på en enda stor bild och alla tänder som ligger under mjöktänderna syntes väldigt väl....


    Hon hade dessutom en lös mjöktand och då sa tandläkaren att hon skulle vicka på den så den lossnade så vuxentanden kom fram ( ska få tandställning på den vuxentanden)

Svar på tråden Tänder..