• Kelly1994

    Min hamster lider och veterinären är stängd

    Dessa problem har han:
    Tre stycken knölar som  ser ut som vårtor
    Han kan inte öppna ena ögat
    Han kan inte äta

    Han låg i min hand hela utmattad i flera timmar på eftermiddagen helt utmattad. Han orkade inte röra sig utan låg bara där. Andningen var långsam. Jag trodde han skulle dö vilken sekund som helst och vi bestämde oss för att inte åka till akuttmottagningen som ligger många mil härifrån. Jag la ner honom i hans bur och han gick runt lite men gick sen in i huset. Jag tog ur honom för cirka tjugo minuter sedan och han lever fortfarande. Just nu ligger han i mitt knä ihopkrupen som en liten hund. 

    VAD SKA JAG GÖRA????????? 

  • Svar på tråden Min hamster lider och veterinären är stängd
  • Kitsune

    Stackare. Det första jag förknippar knölar med är tumör. Att han just är så svag, antyder att det är ingen hudsjukdom eller något liknande men kanske mer allvarligt. Det enda som är viktigt och som du kan göra är just försöka få i honom vätska och då är det bra om man har en sån där pipett och om man blandar i vätskan någon slags näring med vitaminer/mineraler. Tror inte att han kommer att klara av att äta riktig mat men att han får i sig
    vätska med näring i. Lycka till.


    It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • Kitsune

    Sedan det där att hon ska på egen hand avliva är befängt, vilken värdighet finns i att våldsamt avliva och tro att man då inte lider av det, med våldsamma metoder så lider man nog in i det sista. Djur blir som familjemedlemar och precis som med människor så är det precis så med djur att man vill ha någon annans bedömning innan man bestämmer sig för att det är dags att ta farväl och man vill ha värdiga metoder som används vid livets slut.
    Det finns väl sådana möjligheter tillgängliga i Sverige eller har jag fel?


    It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • Marcus01

    Har inte läst alla inlägg och vet inte om du har fått några svar, men jag vill tipsa dig att ringa Agrias telefonveterinärer, 0900-100 51 61. Fast jag såg alldeles nyss på klockan, de stängde för 17 minuter sen. 

    Det finns fler veterinärer som har dygnet runt jourtelefon: Dalagårdens Veterinärpraktik är en av dem, tel  0431-70345. 

    Du kan även se här en massa information, jag vet inte var du bor någonstans, så det kan vara bra om du kollar.

    Stackarn... hoppas allt går bra.  

  • Bibbidi

    Men lilla gumman! Jag förstår om det här är jättejobbigt för både dig och din hamster! Själv har jag haft sisodär 7 hamstrar genom åren så jag vet och förstår verkligen hur otroligt mycket man kan komma att älska dem, och hur de blir som en i familjen. Att avliva den själv är ingenting som jag rekommenderar eftersom jag inte får intrycket av din text att du är en person som skulle klara av att göra det själv. Jag är mycket äldre än dig, jag är 22 år, och jag skulle inte heller klara av det! Försök att inte bry dig om vissa av kommentarerna här inne. Ute på internet så pratar en massa människor strunt och de säger ibland saker som de aldrig skulle våga säga till en person mellan fyra ögon, men över internet och framför tangentbordet... då låter de ibland väldigt elaka. Bry dig inte om dem. Jag för intrycket av att du verkligen älskar din hamster och att du verkligen vill dess bästa.

    Jag vet tyvärr inte riktigt vad du kan göra förutom att ringa till en jourhavande veterinär. Du kan se om du kan hitta ett nummer på internet för jag har tyvärr inget nummer i huvudet just nu.

    Förstår om det kommer bli svårt att sova för dig men försök vila lite om du kan. Annars kan du ju sitta uppe lite, beroende på hur länge du orkar, och klappa hamstern lite med fingret och prata lite lugnt med den. Om inte annat så kommer du nog må bättre av det och jag tror också att hamstern skulle tycka om att bli lite klappad, speciellt om den har ont.

    Försök att få i den lite vatten också. Om den inte mår bra så har den nog svårt att få i sig ordentligt med vätska på egen hand. Hoppas det blir bättre snart och att allting löser sig!

    Godnattkramar! {#emotions_dlg.flower}


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Marcus01
    Marcus01 skrev 2011-05-19 00:25:25 följande:
    Glömde länken....

     www.katter.nu/sv/veterinarer.htm
    Det är inte enbart om katter (om nu någon skulle börja tro något), utan information om olika veterinärer runt om i Sverige och även sådana som har jouröppet.  
  • Giraff
    Kitsune skrev 2011-05-19 00:08:03 följande:
    Sedan det där att hon ska på egen hand avliva är befängt, vilken värdighet finns i att våldsamt avliva och tro att man då inte lider av det, med våldsamma metoder så lider man nog in i det sista. Djur blir som familjemedlemar och precis som med människor så är det precis så med djur att man vill ha någon annans bedömning innan man bestämmer sig för att det är dags att ta farväl och man vill ha värdiga metoder som används vid livets slut.
    Det finns väl sådana möjligheter tillgängliga i Sverige eller har jag fel?
    Ja, fast om man nu tycker att det är för dyrt/för obekvämt/för långt att åka med ett veterinärbesök tycker i alla fall jag att det är mer respektfullt att avliva djuret hemma enligt jordbruksverkets rekommendationer, ISTÄLLET för att vänta på att det ska självdö - vilket kan ta både lång tid och vara onödigt plågsamt för djuret.

    En snabb avlivning på hemmaplan av ett lidande djur är i mina ögon ett värdigare avslut än att man bara lämnar det i sjukt buren för att man inte har lust att ta sig till veterinären.
  • Marcus01

    Jag skulle också vilja veta hur det har gått med hamstern sedan igår kväll... 

  • Kelly1994

    Han fick åka till veterinären vid ett idag och avlivas. :( Lilla plutten :(

  • Marcus01
    Kelly1994 skrev 2011-05-19 21:41:48 följande:
    Han fick åka till veterinären vid ett idag och avlivas. :( Lilla plutten :(
    Beklagar sorgen.... Rynkar på näsan  

    Det enda jag kan trösta dig med, är att han inte behöver lida längre... 

     
  • allmänt
    Kelly1994 skrev 2011-05-19 21:41:48 följande:
    Han fick åka till veterinären vid ett idag och avlivas. :( Lilla plutten :(
    Nu var det några dagar sen, men jag hade följt tråden och beklagar också att det tog slut för den lille raringen. :( Du får minnas med kärlek, det är allt man kan göra i sådana här stunder.
    <3
Svar på tråden Min hamster lider och veterinären är stängd