• MiScHoOo

Tycker det är hemsk med abort, se har....

Nu pratar jag om jätte tidiga abort utan efter v 18
    Se http://www.expressen.se/nyheter/1.2440741/aborterade-fostret-andades

Jag kan inte fatta att som läkare eller sköterska som strävar dagligen med att kämpa för liv och sverige är emot dödshjälp. Att lämna ett foster som andas och rör sig att dö helt ensam och maktlöst  är helt okej, det är inte ok för min del, jag blir ledsen eftersom att det förekommer ett foster som kämpar för att dö ensam, ge dem något så att dem inte lider. Stackars liv....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-18 23:16
    så gör man i danmark ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1530074.ece hur ser ni på det?

• Svar på tråden Tycker det är hemsk med abort, se har....
  • AnnaKotte

Ofta handlar det inte om liv utan om autonoma reflexer som kan inträffa även om fostret är kliniskt dött. Jag tycker inte att det är fruktansvärt. Det är så kroppen fungerar. Även äldre avlidna kan rycka till eller ta andningsliknande rörelser efter att döden inträffat.

• AnnaKotte

Om aborterna är sena så hamnar man ju nära gränsen för när fostret blir ett barn och kan överleva med neonatalvård. I de fall barnet lever vid en sen abort har de ju ofta skador som ej är förenliga med liv. Annars skulle Socialstyrelsen inte ge sitt godkännande. Jag ser ingen skillnad på att barnet lever vid framfödandet och långsamt går ad mortem eller om barnet föds genom spontant påbörjat värkarbete och sedan avlider.

• AnnaKotte

Ännu en reflektion är att hjärnan vid denna tidpunkt saknar en lika koplicerad organisation som ett fullgånget barn har. Om ett sent aborterat foster reflekterar över den kosta stunden i livet som lidande är därför mycket tveksamt.

• MiScHoOo

jag för står vad du menar, äldre människor får morfin när dem ligger inför men dessa foster for kämpa för att dö utan smärtlindring. I sverige finns det lag att man inte ska får slakta djuren utan bedövning så att dem inte lider. Men att ett foster som inte är önskevärd råkade leva 5 min ska själv kämpa ensam utan någon smärt lindring för att dem är kliniskt död. Om vi vill eller inte vill så är det ett liv som andades

• AnnaKotte

Återigen så är det tveksamt om fostret kan känna smärta och ensamheten är nog svårare för personalen som vet vad ensamhet är än för fostret. Men visst skulle man kunna ge morfin för säkerhets skull. Det skadar ju ingen.

• MiScHoOo
    AnnaKotte skrev 2011-05-19 00:15:56 följande:
    Återigen så är det tveksamt om fostret kan känna smärta och ensamheten är nog svårare för personalen som vet vad ensamhet är än för fostret. Men visst skulle man kunna ge morfin för säkerhets skull. Det skadar ju ingen.
    nej det tror jag inte det skadar men det kostar. Jag blev så berörd när jag läste artiklen, tycker ingen ska behöva dö ensam eller till och med med smärta. När själen lämnar kroppen är nog det samma om man var ett frö eller en elefant. Säkert är det plågande i vilket fall som helst
  • Zophia

Har själv varit med om abort under unga år. Skulle göra vad som helst för att få det ogjort. Något som är lika simpelt som abort är alla simpla ursäkter för det. För en tid sedan frågade jag några här på fL om det var okej att göra abort för karriärens skull. Mer cyniska ursäkter får man leta efter. Inte så konstigt att den här världen är så körd som den är. Här en text också från DN:

– Det händer inte så ofta att foster rör sig, men när det väl sker är det fruktansvärt. Vi får inte göra någonting alls, det är det som är problemet. Vi brukar lägga dem på en filt eller ett täcke i sköljen där de får självdö. Vi går därifrån för vi står inte ut, säger sköterskan.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/levande-foster-dilemma-vid-aborter

• Leo1961

Det är väl bara att inse att så sena aborter absolut inte borde tillåtas utan mycket starka medicinska skäl där mammans liv är i fara. Spekulationen om huruvida det aborterade fostret som andas och rör sig upplever smärta, ångest eller har obehag innan det slutligen självdör där inne i sköljrummet.... Jag vet inte vad jag skall säga om det. Där det finns spår av liv, finns också ett medvetande, ett sätt att uppleva. Även om hjärnan kanske inte är fullt utvecklad, så finns det ingen som helst anledning att förutsätta att fostret inte "känner något" bara för att det aborterats ett par veckor innan det skulle registrerats i folkbokföringen om det fötts dött eller levande.

Jag är ingen abortmotståndare, men någon jäkla urskillning får det väl ändå vara ändå. Det handlar om en människa här! Ett liv! Att släcka ett sådant av andra anledningar än synnerligen tvingande medicinska är inte okej!

Beskrivningen om hur det kan gå till i artikeln, likställer det hela med mord!  

• MiScHoOo

Jag håller med er. Fattar inte heller att man utsätter sig så pass sent. Det skulle vara mycket bättre om man gjorde det mycket tidigare.

Svar på tråden Tycker det är hemsk med abort, se har....