• Wilowa

Sen till bussen?

Min son har slöjd på en annan skola i tätorten en gång i veckan. Den dagen ska de vara i skolan tio minuter tidigare än andra skoldagar eftersom de åker buss till den andrta skolan direkt på morgonen. Idag ringde sonens lärare två minuter innan tiden de ska vara på plats och undrade var sonen var. Jag svarade att han var på G (vi bor precis vid skolan) och sa att klockan inte var fem över än. Då svarade hon att bussen var där och att den skulle gå snart. Är det verkligen okej att ringa efter ett barn innan tiden gått ut? Kan man vara sen några minuter innan bussen ska gå?

Det tar ca fem minuter att köra till den andra skolan så de hade inte tidsbrist heller. Sedan tog det ju läraren någon minut att leta reda på vårt telefonnummer samt ringa....Jag kollade klockan på min dator när hon ringde och den går exakt efter fröken ur, så jag vet att han inte var sen och det tar inte ens en minut för honom att ta sig till skolan.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sen till bussen?
  • The past is now

Vad är problemet? Var i god tid så är "problemet" löst. Jag lär mina barn att alltid vara lite tidigare än angivet. Är själv tidigare på plats ifall något händer på vägen dit.

• Tinnys

Läraren hade kanske fler att ringa. Sen tycker jag nog att går bussen 8.05 så är man där 8.00 senast.

• Wilowa
    Tinnys skrev 2011-05-19 18:43:46 följande:
    Läraren hade kanske fler att ringa. Sen tycker jag nog att går bussen 8.05 så är man där 8.00 senast.
    Fast det är sagt att de ska vara där 8.05 och barnen måste väl få en chans att försöka hinna innan läraren ringer efter dem. Som jag sa innan så vet jag att han var sen, men han brukar vara i tid utom den här gången och gången innan då jag glömt bort det. Att han blev sen nu berodde på att han kom på en sak som han glömt precis när han skulle gå. Min son blev ju jättestressad när hon ringde och kände sig antagligen skyldig...jag hann inte fråga honom för han hade sprungit iväg innan jag avslutat samtalet.
  • Wilowa
    The past is now skrev 2011-05-19 18:39:52 följande:
    Vad är problemet? Var i god tid så är "problemet" löst. Jag lär mina barn att alltid vara lite tidigare än angivet. Är själv tidigare på plats ifall något händer på vägen dit.
    Problemet är att en nioåring känner sig skyldig för att han inte kom i tid trots att han inte var för sen. Det är sagt att de ska vara där 8.05 och då var han där. Vi bor så nära att inget kan hända längs vägen. Han har max 150 meter till bussen och 50 meter till där skolans område börjar. Vi bor dessutom på ett litet lugnt villaområde och han behöver inte ens korsa någon väg annat än den som är inne på skolans område.
  • The past is now
    Wilowa skrev 2011-05-19 19:09:25 följande:
    Problemet är att en nioåring känner sig skyldig för att han inte kom i tid trots att han inte var för sen. Det är sagt att de ska vara där 8.05 och då var han där. Vi bor så nära att inget kan hända längs vägen. Han har max 150 meter till bussen och 50 meter till där skolans område börjar. Vi bor dessutom på ett litet lugnt villaområde och han behöver inte ens korsa någon väg annat än den som är inne på skolans område.
    Dock är det ditt fel att han kommer för sent eller riskerar att missa bussen. I god tid är bra.
  • Wilowa
    The past is now skrev 2011-05-19 19:14:30 följande:
    Dock är det ditt fel att han kommer för sent eller riskerar att missa bussen. I god tid är bra.
    Jag försöker lära honom att ta eget ansvar och låter honom sköta det mesta själv på morgonen och i vanliga fall fungerar det utmärkt. Dessutom så hann han ju idag och hade gjort även om läraren inte ringt för han stod i dörren när hon ringde. kontentan blev att han inte fick säga hejdå till mig. Antingen har läraren gett oss fel instruktioner elelr så var bussen tidig.

Fast att han var sen det vet jag redan, men ska man verkligen behöva bli efterlyst innan tiden gått ut?
  • The past is now
    Wilowa skrev 2011-05-19 19:18:57 följande:
    Jag försöker lära honom att ta eget ansvar och låter honom sköta det mesta själv på morgonen och i vanliga fall fungerar det utmärkt. Dessutom så hann han ju idag och hade gjort även om läraren inte ringt för han stod i dörren när hon ringde. kontentan blev att han inte fick säga hejdå till mig. Antingen har läraren gett oss fel instruktioner elelr så var bussen tidig.

Fast att han var sen det vet jag redan, men ska man verkligen behöva bli efterlyst innan tiden gått ut?
    Jag  tycker att det är bra att dom hör av sig. Jag hade blivit glad att dom bryr sig om ALLA barnen. Och sen är han bara 9 år..kräv inte för mycket. Det ÄR ditt ansvar att se till att pojken kommer i tid.GOD tid. 
  • Wilowa
    The past is now skrev 2011-05-19 19:30:59 följande:
    Jag  tycker att det är bra att dom hör av sig. Jag hade blivit glad att dom bryr sig om ALLA barnen. Och sen är han bara 9 år..kräv inte för mycket. Det ÄR ditt ansvar att se till att pojken kommer i tid.GOD tid. 
    Självklart är det mitt ansvar, men han var i god tid innan han kom på att han glömt en sak. Fast egentligen undrar jag bara om man verkligen är så sen att det är befogat att ringa redan två minuter innan man förväntas vara på plats? Om jag stämmer träff med en kompis på stan, är det då okej att ringa och efterlysa henne två minuter innan avtalad tid?
  • bananflugekärlek

Jag ser det inte alls som att hon ringde för att "kontrollera" utan för att påminna, så att ni inte skulle hamna i en konstig situation igen.

• Wilowa

Tråden startade jag mest för att kolla hur ni andra uppfattar frågan jag ställde. Fast det ligger andra saker i botten som skapade en stor irritation imorse när hon ringde. Hon bryter mot läroplanen eftersom hon inte har tid att ha individuell undervisning. Min son tvingades under ett års tid sitta med en mattebok som var på tok för enkel för honom och sedan lämpade hon över honom till specialläraren. Hon hade dessutom för mycket att göra så hon hade inte haft tid att kolla om godiset som en resurs i klassen var okej för honom att äta och det fick en allergisk reaktion som följd. När jag ringde henne om detta så fick jag en lång rad ursäkter och då bland annat att det är så mycket för henne att tänka på i skolan...vad kan vara viktigare än att se till att barnen överlever skoldagen och att hon följer skolan styrdokument...jo tydligen att jaga oss föräldrar om vi nu någon gång råkar göra ett misstag. De SKA ha frukt med sig varje dag och har de inte det så ligger det en lapp i väskan och samma sak om man råkt glömma något annat...Hoppas att detta förklarar varför jag ens brydde mig, men som sagt frågan är fortfarande om sonen verkligen var så sen att hon var tvungen att ringa efter honom.

• Kaxelsson

Jag tycker inte att hon hade behövt ringa om sonen nu inte var sen.
    Är det sagt att dom ska vara på plats klockan 08.05 så hade han några minuter kvar.
    Hade han däremot inte varit där 5 över så hade det varit mer befogat.
    Sen att man kan vara på plats tidigare än utsatt tid är ju aldrig fel, men ibland (som idag för er del) händer det saker som gör att man inte kommer iväg i rättan tid.

Hursomhelst, låt saken bero.
    Om du stör dig så mycket på det kommer säkerligen 9åringen att märka av det och ev må sämre över det hela.
    Nu hände ju ingenting :)

(¯`♥.¸♥ ☆ Axel 081116 & Emil 110221 ☆ ♥¸ .♥´¯)
  • Wilowa
    Kaxelsson skrev 2011-05-21 00:19:07 följande:
    Jag tycker inte att hon hade behövt ringa om sonen nu inte var sen.
    Är det sagt att dom ska vara på plats klockan 08.05 så hade han några minuter kvar.
    Hade han däremot inte varit där 5 över så hade det varit mer befogat.
    Sen att man kan vara på plats tidigare än utsatt tid är ju aldrig fel, men ibland (som idag för er del) händer det saker som gör att man inte kommer iväg i rättan tid.

Hursomhelst, låt saken bero.
    Om du stör dig så mycket på det kommer säkerligen 9åringen att märka av det och ev må sämre över det hela.
    Nu hände ju ingenting :)
    Jag har släppt det, jag skrev mest tråden för att jag ville veta andras uppfattning om när man är sen. Jag tycker själv inte att det är befogat att ringa förrän tiden gått ut. Jag tycker heller inte att bussen ska gå förrän någon minut efter utsatt tid när det gäller en skolbuss och är inte barnen där då, då har de helt enkelt missat bussen...och jag är lärare och har jobbat med barn i samma ålder som min son är i nu även om jag numera jobbar i förskolan.
  • Johan75
    Wilowa skrev 2011-05-21 08:34:27 följande:
    Jag har släppt det, jag skrev mest tråden för att jag ville veta andras uppfattning om när man är sen. Jag tycker själv inte att det är befogat att ringa förrän tiden gått ut. Jag tycker heller inte att bussen ska gå förrän någon minut efter utsatt tid när det gäller en skolbuss och är inte barnen där då, då har de helt enkelt missat bussen...och jag är lärare och har jobbat med barn i samma ålder som min son är i nu även om jag numera jobbar i förskolan.
    Jag håller inte med. Saker som ska börja en utsatt tid förutsätter att människor är beredda att börja då, vad det nu kan tänkas gälla. Däremot ser jag i min vardag att det är ditt tankesätt som är gällande och därför lever jag med möten som alltid börjar minst fem minuter efter utsatt tid eftersom folk tror att det räcker med att dyka upp exakt (eller lite efter) utsatt tid - men sen ska ytterkläderna av, datorer, ipads och pennor fram, och toaletten måste besökas, vattenglas hällas upp.

Jag tycker man är sen när man på något sätt försenar en händelse - om nu din son är den enda som dyker upp exakt i tid försenas säkert inte bussen mer än 30 sekunder, men dyker alla barn upp exakt i tid så kommer det att börja handla om minuter.
    Behold, i come as a thief.
  • Wilowa
    Johan75 skrev 2011-05-21 11:39:51 följande:
    Jag håller inte med. Saker som ska börja en utsatt tid förutsätter att människor är beredda att börja då, vad det nu kan tänkas gälla. Däremot ser jag i min vardag att det är ditt tankesätt som är gällande och därför lever jag med möten som alltid börjar minst fem minuter efter utsatt tid eftersom folk tror att det räcker med att dyka upp exakt (eller lite efter) utsatt tid - men sen ska ytterkläderna av, datorer, ipads och pennor fram, och toaletten måste besökas, vattenglas hällas upp.

Jag tycker man är sen när man på något sätt försenar en händelse - om nu din son är den enda som dyker upp exakt i tid försenas säkert inte bussen mer än 30 sekunder, men dyker alla barn upp exakt i tid så kommer det att börja handla om minuter.
    Fast det beror ju på vad som är sagt. Nu har de sagt att de ska vara på plats 8.05 och det handlar om barn så då borde det finnas lite marginal. Dessutom är det inte sagt att bussen ska gå då utan de ska vara där då och det var min son. han hade hunnit även om läraren inte ringt, men med minsta marginal. Han stod klar i hallen när hon ringde och nu sprang han till skolan istället för att gå. Han brukar som sagt vara där i god tid, men just den här morgonen var det omständigheter som gjorde att han blev sen. Jag vet att han var sen, men tillräckligt sen för att läraren skulle gå in och ringa? Bussen måste ju ha varit väldigt tidig eftersom hon hann gå in och leta reda på telefonnummer samt ringa till oss innan klockan 8.05.

Annars håller jag med dig att man ska vara på möten i tid så man hinner göra sig klar så mötet kan börja i utsatt tid. Fast skulle du ringa och efterlysa en mötesdeltagare innan mötet börjat?
Svar på tråden Sen till bussen?