• I Blackrose I

Vilka har (Inte) rätt att bilda en familj och/eller skaffa barn?

Ja, precis så som det står i rubriken. Vilka har (Inte) rätt att skaffa familj och skaffa barn? Motivera gärna!

Psykisk sjuka som skaffar barn?
    Folk med downsyndrom?
    Knarkare?
    Alkoholister?
    Feta människor?
    Människor som har åldern inne (35+)?
    Kusiner?
    Homosexuella?
    Kortväxta (Dvärgväxta)

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-19 09:05
    Glömde skriva detta. HÅLL ER till ämnet och inget annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 16:07
    Min personliga åsikt är följande:

Det är skitsamma vilka som är ens föräldrar. Det är kvalitetet på uppfostran som spelar roll.
  • Svar på tråden Vilka har (Inte) rätt att bilda en familj och/eller skaffa barn?
  • Donna01

Folk som inte kan ta hand om sig själva dvs som inte kan försörja sig eller tillgodose varken sina egna eller ett barns behov utan hjälp.....dom borde inte skaffa barn!

• I Blackrose I
    Donna01 skrev 2011-05-25 14:56:03 följande:
    Folk som inte kan ta hand om sig själva dvs som inte kan försörja sig eller tillgodose varken sina egna eller ett barns behov utan hjälp.....dom borde inte skaffa barn!
    When you judge another, you do not define them, you define yourself
  • oOOo  oOOo
    Donna01 skrev 2011-05-25 14:56:03 följande:
    Fast frågan var inte vilka som inte "borde" skaffa barn utan vilka som inte "har rätt" att skaffa barn.
  • HäckHäxan
    Lilia skrev 2011-05-23 12:24:06 följande:

Jag skulle ha förtydligat mig lite,med psykisk sjukdom menar jag de som har kontakt med psykiatrin och/eller tar någon form av medecin för sin åkomma.

I övrigt står jag för mina åsikter (därför jag jag inte anonym) och fördomsfull är jag inte heller. Jag har dissat mig själv som förälder och jag är uppvuxen med två psykiskt sjuka föräldrar. Jag har dessutom många vänner som har psykiskt sjuka föräldrar,så jag VET hur det är! Sedan säger jag inte att psykiskt sjuka slår sina barn eller är elaka människor,men ett litet barn förtjänar att käna sig trygg hemma och inte se mamma eller pappa bli personlighetsförändrade eller helt knäckta i mellan åt.

Jo du är fördomsfull även om du inte förstår det själv. Jag skall alltså inte ha haft rätten att skaffa barn för jag har kontakt med psykiatrin samt ätit mediciner? Hur vet du för det första att min problematik per automatik gör mig till en dålig förälder? Vad är det med eventuell medicin som skulle göra mig till en sämra förälder?

Inser du ens det faktum att det kanske är just grejen att jag går där och får hjälp och testar mig fram som kanske är det som gör att jag är en bra förälder?

Det är tur för sånna som mig, att sånna som du inte arbetar med människor, för det hade kunnat vara direkt skadligt för någon.

Tack gode för att det finns människor som arbetar på rätt ställe, med syftet att faktiskt hjälpa andra människor.

Jo en sak till allt det där som du skriver är avgörande för dåligt föräldraskap är det som jag får beröm över, att mitt barn är tryggt, att jag är så öppen med min problematik på både dagis med alla personal och såklart genom mina samtal. Det finns inget med mitt mående eller medicin som påverkat min dotter negativt under de 3½ år som hon levt.

Bara för att de du känner som mår psykist dåligt inte är några bra föräldrar så innebär inte det att det är en sanning som gäller för alla OCH bara där bevisar du precis hur fördomsfull du verkligen är.

Tack och hej leverpastej. Nu skall den NeuroPsykiskt Störda Mamman här hämta sin sunda och välmående och trygga treåring på dagis och bege sig till parken och leka och vara ute i friska luften några timmar. Mvh
    Utan tvivel är man inte riktigt klok.
  • HäckHäxan

Återkommer senare för att sprida mina egna fördomar i tråden, såklart!

Utan tvivel är man inte riktigt klok.
  • I Blackrose I
    oOOo oOOo skrev 2011-05-25 15:59:03 följande:
    Fast frågan var inte vilka som inte "borde" skaffa barn utan vilka som inte "har rätt" att skaffa barn.
    Jag tycker inte att skaffa barn ska vara en rättighet för ALLA. Folk som inte kan ta hand om sig själva på ett eller annat sätt och inte kan garantera ett tryggt liv för ett kommande barn borde inte ha rätt att skaffa barn.
  • viseversa

Av dom du räknade upp ts så tycker jag inte alkoholister och knarkare ska få skaffa barn. Inte heller pedofiler,mördare,djurplågare heller. 

• viseversa

Sen är det stor skillnad på psykiskt sjuka. Jag känner en kvinna som i hela sitt liv haft problem med hur hon mår och äter medecin för det. MEN hon skulle vara världens bästa mamma. sen finns det riktiga knäppiskar som verkligen är gravit störda och NEJ dom ska inte få skaffa barn!

• Helle333
    I Blackrose I skrev 2011-05-19 09:03:14 följande:
    Ja, precis så som det står i rubriken. Vilka har (Inte) rätt att skaffa familj och skaffa barn? Motivera gärna!

Psykisk sjuka som skaffar barn?
    Folk med downsyndrom?
    Knarkare?
    Alkoholister?
    Feta människor?
    Människor som har åldern inne (35+)?
    Kusiner?
    Homosexuella?
    Kortväxta (Dvärgväxta)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-19 09:05
    Glömde skriva detta. HÅLL ER till ämnet och inget annat.
    Folk som inte tar hand om sina barn. Sedan har det ingen roll om det är folk med psykiska sjukdomar, downs syndrom, alkoholister etc. Tar man inte hand om sina barn ska man inte ha barn.

Tar man hand om barnen och ger dem kärlek, behandlar dem med respekt osv så har man all rätt att ha barn. Oavsett sexuell läggning, sjukdomar etc.
  • I Blackrose I
    I Blackrose I skrev 2011-05-19 09:03:14 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 16:07
    Min personliga åsikt är följande:

Det är skitsamma vilka som är ens föräldrar. Det är kvalitetet på uppfostran som spelar roll.
  • Helle333
    viseversa skrev 2011-05-25 16:02:13 följande:
    Av dom du räknade upp ts så tycker jag inte alkoholister och knarkare ska få skaffa barn. Inte heller pedofiler,mördare,djurplågare heller. 
    Aktiva narkomaner och aktiva alkoholister kanske inte är världens bästa föräldrar men om de slutat med sitt missbruk då? Nyktra alkoholister och nyktra/rena narkomaner?
  • Lilith Dark
    HäxanSurtant skrev 2011-05-25 16:00:47 följande:
    Jo du är fördomsfull även om du inte förstår det själv. Jag skall alltså inte ha haft rätten att skaffa barn för jag har kontakt med psykiatrin samt ätit mediciner? Hur vet du för det första att min problematik per automatik gör mig till en dålig förälder? Vad är det med eventuell medicin som skulle göra mig till en sämra förälder?

Inser du ens det faktum att det kanske är just grejen att jag går där och får hjälp och testar mig fram som kanske är det som gör att jag är en bra förälder?

Det är tur för sånna som mig, att sånna som du inte arbetar med människor, för det hade kunnat vara direkt skadligt för någon.

Tack gode för att det finns människor som arbetar på rätt ställe, med syftet att faktiskt hjälpa andra människor.

Jo en sak till allt det där som du skriver är avgörande för dåligt föräldraskap är det som jag får beröm över, att mitt barn är tryggt, att jag är så öppen med min problematik på både dagis med alla personal och såklart genom mina samtal. Det finns inget med mitt mående eller medicin som påverkat min dotter negativt under de 3½ år som hon levt.

Bara för att de du känner som mår psykist dåligt inte är några bra föräldrar så innebär inte det att det är en sanning som gäller för alla OCH bara där bevisar du precis hur fördomsfull du verkligen är.

Tack och hej leverpastej. Nu skall den NeuroPsykiskt Störda Mamman här hämta sin sunda och välmående och trygga treåring på dagis och bege sig till parken och leka och vara ute i friska luften några timmar. Mvh
    Jag kunde inte sagt det bättre själv. 

Och hade jag inte kunnat vara en bra förälder p.g.a min kontakt med vården och mina mediciner så hade jag aldrig någonsin lyckats få ensam vårdnad om mina två minsta efter en utredning. Tänk att psyksjuka jag är fullt kapabel att ha ensamt ansvar för två små barn, när full psykiskt friska föräldrar blir av med vårdnaden dagligen.  
    LILITH - Sveriges mest menlösa blogg www.lilith.se
  • viseversa
    Helle333 skrev 2011-05-25 16:07:44 följande:
    Aktiva narkomaner och aktiva alkoholister kanske inte är världens bästa föräldrar men om de slutat med sitt missbruk då? Nyktra alkoholister och nyktra/rena narkomaner?
    Nu menade inte jag dom. Utan jag tänkte på dom som HAR ett missbruk. inte dom som HAFT!
  • Donna01
    Helle333 skrev 2011-05-25 16:05:02 följande:
    Folk som inte tar hand om sina barn. Sedan har det ingen roll om det är folk med psykiska sjukdomar, downs syndrom, alkoholister etc. Tar man inte hand om sina barn ska man inte ha barn.

Tar man hand om barnen och ger dem kärlek, behandlar dem med respekt osv så har man all rätt att ha barn. Oavsett sexuell läggning, sjukdomar etc.
    Det är ju lite svårt att veta vilka som inte behandlar sina barn med kärlek o respekt,innan dom fått några barn!
Svar på tråden Vilka har (Inte) rätt att bilda en familj och/eller skaffa barn?