• e digitalis

Tredagarsfeber, när kommer prickarna?

Hej!

Vår dotter, som fyllt 10 månader i veckan, fick hög feber i måndags (39,9 i örontemp), hon hade samma höga feber i tisdags, hög feber även i onsdags men möjligen något lägre. Funderade på om det kunde vara tredagarsfeber, men jag såg inga prickar på magen på torsdag, som var fjärde dagen, Hon hade inte så mycket feber då heller, möjligen en aning. Igår fredag såg jag röda prickar, inte upphöjda, större än 2-3 mm på halsen, nacken, under hakan. Skulle kunna vara värmeutslag. Jag såg även röda prickar under blöjan, i korsryggen, men inte på magen. Dessa såg väl mer ut som tre-dagarsprickarna, 2-3 mm ca, röda.

Idag, lördag, 6 dagen, har hon fått röda prickar på magen. Kan det vara tredagarsfeber fast prickarna inte börjar på magen, och hon får mag-prickarna först på 6 dagen?

Hon har haft två pyelonefriter och håller på att utredas för njurarna. Barnläkaren ville att vi skulle ta en urinodling trots att stickan var helt ren (två stycken helt rena stickor i måndags). I onsdags var vi och lämnade ett urinprov, tog samtidigt en sticka som var ren förutom +2 på vita blodkroppar. Odlingssvaret fick vi i fredags, det var Klebsiella >100.000, resistent mot en massa antibiotika. Hon får nu Bactrim sedan igår kväll.

Kan det vara så att hon haft tredagars, och samtidigt påbörjat en UVI, som vi "råkade" upptäcka tidigt pga av tredagarsfebern? Om hon haft feber pga UVI, skulle den ha gått ned efter tre dagar utan behandling?

Hon har varit väldigt grinig och inte sig själv, när hon hade feber ville hon bara hänga som en säck på mig, torsdag-fredag har hon snarare varit gnällig, men i onsdags upplevde jag det som att hon var bättre och gladare. Funderar alltså på om det kan ha varit två olika saker, att hon faktiskt var bättre i mitten på veckan men blev gnälligare i takt med att UVI ökade?

Stort tack för svar! 

• Svar på tråden Tredagarsfeber, när kommer prickarna?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det verkar onekligen komplicerat Obestämd

Min erfarenhet är att UVI:er kan ge både ihållande feber, likaväl som febertoppar och ingen feber alls. Ibland är det bara dålig viktuppgång eller sänkt allmäntillstånd som är enda symtomet.
    Att hon fått prickar kan vara tecken på tre-dagars feber, men likväl kroppens sätt att reagera på en infektion.

Tredagars feber är en vanlig barnsjukdom som de flesta får någon gång mellan se månader - 2 års ålder. Normalt får de flesta utslag efter att febern sjunkit, men en del barn får inga märkbara utslag alls. Därför är det ofta svårt att bedöma om de var tredagarsfeber eller inte.

Enligt din beskrivning, låter de första utslagen dock inte som klassiska tredagarsfebers-utslag. Min uppfattnig är att de ofta upplevs mer fläckiga än som enstaka prickar och att de (som du redan vet) först kommer på bålen sedan armar, ben och ansikte.

Tyvärr kan jag inte svara på dina funderingar, men det verkar kanske troligare att det "bara" var UVI. Hur som helst är det bra att ni är extra uppmärksamma och snabba att ta kontakt med sjukvården, med tanke på hennes tidigare UVI:er.

Mvh Christine

• e digitalis

OK, tack för svar! Hon mår mycket bättre nu, vilket ju trots allt är det viktigaste!
    Tack,
    Elisabeth 

Svar på tråden Tredagarsfeber, när kommer prickarna?