• Anonym (förvirrad)

Glutenintolerans?

Hej! Min dotter är 10 mån. Jag har varit i kontakt med barnmottagningen eftersom min lilla har varit väldigt hård i magen, matvägrat och har eksem samt dålig viktuppgång. Då vi tog ett blodprov fick jag till svar:

"Nu har samtliga provsvar anlänt. Sköldkörtelns hormoner ligger inom normala gränser, allergistest för mjölk är negativt. I syfte att utesluta glutenallergi har vi även tagit antikroppar mot transglutaminaser och gliadin i blodet. De brukar visas förhöjda om glutenallergi föreligger. I Julias fall har S-antigliadin antikroppar visat marginellt förhöjda, de ligger på 19 medan max referens ligger på 18. Man kan ändå inte lita på enstaka provtagningstillfälle varför man ska kolla om glutenallergiantikroppar om några månader, förslagsvis i slutet av juli då Julia fyller år. Beroende på viktutvecklingen och på de nya provsvaren ska man då ta ställning till vidare utredning. Jag ska boka en återbesökstid till barnmottagningen om 2-3 månader.
    Med vänlig hälsning barn och ungdomsmedicin."

Jag undrar om ajg ska ändra kosten givetvis och borde jag vara helt förkrossad över detta svar och vad betyder det på ren svenska? Har jag fått svar på att hon är glutenintolerant?

• Svar på tråden Glutenintolerans?
  • Allergiexperten

Hej! Nej du har inte fått svar att hon är glutenintolerant och du ska fortsätta att ge henne normalkost.
    Vad som menas är att prover kan behövas tas om eftersom provsvar kan ändras över tid och eftersom ditt barn är så pass litet så vill man vara extra säker innan man tar ställning till eventuell diagnos.  Brevet visar ju också att läkaren gjort en noggrann bedömning och ni har ju också uppföljningstid om några månader.
    Ta viktkontroll om några veckor och även innan besöket hos läkaren i juli så man ser om hon följer normalkurva. Eftersom du är så orolig tycker jag också att du ska boka telefontid med läkaren och få ordentliga svar på dina funderingar.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Glutenintolerans?