• N3D

Är Mathilde ett fint namn?

Jag ser gärna att män svarar också! Tjejer, fråga era män vad de tycker om namnet också! 

Om ni svarar nej, motivera gärna varför.  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Mathilde ett fint namn?
  • Matillin

Mathilde låter ju väldigt danskt och jag skulle skippa h om jag var du Min äldsta heter Matilda så jag tycker ju den svenska versionen är finare, eller Tilde.

• Linda1976

Danska rockar. Sådetstå.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Trolovade

Nej, faller inte i smaken bara

• lillapuss

Absolut mycket finare än Matilda!

• CherryD

Jättefint med Matilde! Får mig att tänka på den gamla franska sången "Mathilde" med Jacques Brel Glad

• N3D

Jaså, män verkar inte gilla det alls... Hm, då är det alltså inte ett attraktivt namn. 
    Hennes pappa gillar det inte heller och igår fick jag frågan från en man om det var jag eller hennes pappa som hade valt namnet. 
    Som om en man aldrig skulle välja det? Det fick mig att fundera..  

• tahira
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-22 06:55:27 följande:
    Det är fint. Danskt är inte negativt. E:et ska uttalas.
    Haha, nej det är klart att det inte är negativt att vara dansk.

För mig är det lite som att ett svenskt barn Jean-Luc. Det blir lite löjligt om man inte har anknytning till Frankrike - tycker jag.

(Jag antar att den halvdanska flickan uttalar e:et när de är i Danmark, men här i England blir det "Matild", vilket jag tycker är fint).
  • N3D
    Hillbilly skrev 2011-05-21 22:52:51 följande:
    Gillar inte mathilde. För danskt. Tycker hon ser ut som en Livia fortfarande
    Livia tycker jag är jättefint, men det ratades av pappan, tyvärr =/
  • Helle333
    ND3 skrev 2011-05-21 22:16:55 följande:
    Jag ser gärna att män svarar också! Tjejer, fråga era män vad de tycker om namnet också! 

Om ni svarar nej, motivera gärna varför.  
    Ja det är jättefint. Det låter mjukare än Matilda. Ja. Kör på det *tycker*
  • fluu

Matilde är ett jättefint namn! Finare än Matilda. Fast jag hade stavat utan h.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Kokomo
    fluu skrev 2011-05-22 21:55:58 följande:
    Matilde är ett jättefint namn! Finare än Matilda. Fast jag hade stavat utan h.
    Instämmer.
  • jelica83

Älskar det! Det var på tapeten när vår Sophie föddes men skrotades då min kollegas dotter heter det... Mathilde är mjukare än Mathilda, tycker jag, och h:et ska vara med! :)

Svar på tråden Är Mathilde ett fint namn?