pregnyl för att förebygga mf?
Hej,
Ni som fått pregnyl för att förebygga missfall, kan ni berätta
- vilken dos ni tagit, hur ofta och hur länge?
- om det var ert eget initiativ eller läkarens att testa pregnyl?
Jättetacksam för svar!
Hej,
Ni som fått pregnyl för att förebygga missfall, kan ni berätta
- vilken dos ni tagit, hur ofta och hur länge?
- om det var ert eget initiativ eller läkarens att testa pregnyl?
Jättetacksam för svar!
Pregnyl???
Är du säker på at du inte menar progesteron?
Förebygger Pregnyl missfall??
Hej
Ja jag är säker på att jag menar pregnyl. Vet precis skillnaden mellan prog och pregnyl. :) Det är nog vanligare i Norge tror jag, men jag har förstått att det är flera här på FL som fått pregnyl ordinerat. JAg vet inte i vilka fall det förebygger missfall, jag tror att fragmin och prednisolon är en vanligare hjälp, men det finns helt klart läkare och/eller patienter som anser att det är värt att pröva
Jag har fått pregnyl istället för progesteron, jag tog en spruta var tredje dag till och med BIM.
Om jag blivit gravid hade jag fått gå över till progesteon, eftersom man tydligen inte ska ta pregnyl som gravid.
Så här säger fass.se ang pregnyl: "Pregnyl kan användas för att stärka lutealfasen (de två första veckorna efter ägglossningen), men Pregnyl ska inte användas senare i graviditeten."
Men jag har också hört talas om att det finns läkare som ordinerar pregnyl hos dem med upprepade missfall utan känd orsak fram till v.12 när moderkakan tar över. Jag är själv jätteintresserad av att veta mer om detta.
Dock måste jag bara få fråga en liten blondin fråga (är blondin själv) . Hur vet man om man är gravid när man tar pregnyl från ÄL eftersom det innehåller HCG vilket ger utslag på graviditetstest..
jag läste också på fass. Var till apoteket idag och köpte lite vitaminer, passade på att fråga om pregnyl och graviditet. Hon visste inte, men tyckte det stod konstigt i innehållsförteckningen. (pregnyl ska inte användas senare i graviditet) Lite suddigt med tanke på att senare är inte i början av en graviditet. Hmm.. jagt får helt enkelt lita på min Dr.
Gravtest kanske man inte kan ta, men går man på pregnylsprutor måste man väl följa upp hos Dr. ? där ser dom medn vultraljud om man är gravid :D
Tog Pregnyl, Progesteron och Trombyl. Pregnyl var på läkarens ordination. 5000 E tre gånger i veckan tom vecka 13 + 0. Gick bra efter tre missfall.