Har ersättning samma innehåll som bröstmjölk?
Ja vad tror du? Tror du att ersättning har samma innehåll som bröstmjölk och om inte, vad är det som skiljer dem åt?
Ja vad tror du? Tror du att ersättning har samma innehåll som bröstmjölk och om inte, vad är det som skiljer dem åt?
Ingredienseran i NAN är : Laktos, vegetabilisk olja, avsaltat vasslepulver, mjölkprotein, fiskolja, L-Arginin, L-Histidin, kolinbitartrat, L-Tyrosin, taurin, inositol, nukleotider (adenosin 5’-monofosfat, cytidin 5’-monofosfat, guanosin 5’-monofosfat,uridin 5’-monofosfat), L-karnitin, mineralämnen (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod, koppar, mangan), vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin, B12, biotin, pantotensyra), och bifiduskultur.
Bröstmjölk innehåller inte vegetabilisk olja, avsaltat vasslepulver och bifiduskultur...
Det är faktiskt stora skillnader.
Nej, inte exakt. Jag vet inte alla skillnader men bröstmjölk innehåller i alla fall bl.a. hormoner, tillväxtfaktorer, cytokiner och antikroppar, och sedan ser t.ex. inte proteinmolekylerna likadana ut som i ersättningen. Sedan finns det väl en del dåligt i bröstmjölk som inte finns i ersättning (t.ex. miljögifter), och en del dåligt i ersättning som inte finns i bröstmjölk (t.ex. akrylamid). Men i båda fallen handlar det förstås om väldigt små mängder.
Jag vet faktiskt inte vad min bröstmjölk innehåller, gissar att det varierar lite beroende på vad jag själv har ätit. Däremot tror jag att ersättningen är ett fullgott alternativ och i vissa fall där amningen inte fungerar bättre.
Om det vore samma hade innehållaföreckningen på NAN lytt "människomjölk". Däremot så kan det vara näringsmässigt samma ändå.
Klart det inte är samma. Men det måste ju inte vara sämre eller ha annan funktion...
Anledningen till omröstningen är att det faktiskt existerar människor som tror det. Här på FL.
Öh, alltså nu blir man ju nästan rädd... självklart är det inte samma innehåll! Ersättning är ju för fan komjölk, vi är inga kor så vitt jag vet!
Nej självklart inte. Vadå finns det folk som tror det eller?
Hm, nu känner jag mig dum som röstade ja, läste lite för snabbt och fick det till att det hade samma näringsvärde. Var snäll och räkna bort en röst :P