• Mellanmjölkens land

När hade era bebisar styrsel i huvudet när de satt?

Kollade runt lite om barns utveckling och det är rätt sent som bebisen förväntas kunna hålla huvudet stadigt när den sitter. Vi bär dottern (1,5 mån) en hel del och  så länge hon är vaken är det inga problem alls! Är det fler som upplevt det?

• Svar på tråden När hade era bebisar styrsel i huvudet när de satt?
  • aud

Jupp. Tror att det är vanligt när man bär mycket.

• k girl

Jag förstår inte riktigt hur du menar? Vad menar du med "sitter"? Det är väl skillnad på att ha styrsel i huvudet och att hålla huvudet stadigt?

• k girl

När man bär ett barn i en bärsele eller sjal får kroppen stöd. Det är en helt annan sak än när ett barn sitter rakt upp och ner och ska stödja och balansera såväl sin överkropp som sin nacke och huvud. Jag förstår inte riktigt hur du menar, du får gärna utveckla.

• Mellanmjölkens land

Vid två till tre månaders ålder

börjar barnet få lite huvudbalans när det sitter i någons knä, men du får fortfarande ge stöd åt huvudet Taget från vårdguiden

Jag tolkar det som att om man hjälper barnet att sitta så klarar det av att hålla huvudet stadigt. Eller missuppfattar jag? Vi behöver nästan aldrig hjälpa till att stödja huvudet.
  • k girl

Jag förstår fortfarande inte din tolkning. "Stadigt" i min bok innebär inte bara att barnet klarar av att balansera huvudet, utan att det inte är vingligt vid huvudvridningar exempelvis.

• k girl

Men ja, vid två månaders ålder klarade min son av att hålla upp sitt huvud och höll det utan problem om man drog honom upp till sittande. Perfekt huvudbalans hade han ju dock inte eftersom han såg ut som en liten uggla när han nyfiket tittade sig omkring.

Svar på tråden När hade era bebisar styrsel i huvudet när de satt?