• ljuvliga

Byta. Vilket namn isf?

nu har vi skickat in pappren men jag tror man kan ändra namn ändå?
    vår dotter heter Lovisa i tilltalsnamn.

____? Lovisa Elisabeth

Vi har även ett till andranamn förutom Elisabeth som står före Lovisa. Men jag har börjat tveka och vill byta. funderar på Aino som är efter min mormor. nu heter hon Anna. Som är efter svärmors mormor. vilket tycker ni?

• Svar på tråden Byta. Vilket namn isf?
  • Philippa

Jag hade inte bytt alls....

• Kazeer
    ljuvliga skrev 2011-05-22 16:24:23 följande:
    När vi skickade in papprena med andra barnets namn, så trodde vi att vi var helt färdiga med namnen. På pappret vi skickade till Skatteverket hade vi Förnamn Tilltalsnamn Förnamn Efternamn.

När sonen var sex månader var det dags för dop. Veckorna innan dopet, kom vi på att vi ville ha ett förnamn till (alltså ingen ändring av tilltalsnamn), så vi skickade in en namnändring till Skatteverket, så att det blev Förnamn Förnamn Tilltalsnamn Förnamn Efternamn. Det gick hur bra som helst att göra den ändringen.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Dixie
    ljuvliga skrev 2011-05-22 16:24:23 följande:
    vår dotter heter Lovisa i tilltalsnamn.

____? Lovisa Elisabeth

Vi har även ett till andranamn förutom Elisabeth som står före Lovisa. Men jag har börjat tveka och vill byta. funderar på Aino som är efter min mormor. nu heter hon Anna. Som är efter svärmors mormor. vilket tycker ni?
    Varför vill ni ändra?
    Jag tycker det var fina namn hon har!
  • ljuvliga

tack för era svar!

Dixie: Funderar på Aino eftersom att min mormor heter det. Känns lite närmare när man ska berätta namnens ursprung. förstår ni? Anna känns en bit bort eftersom att det var svärmors mormor som hette det. Jag kände inte henne heller. Anna valde vi för att des passade in bra. Har nu ett tag funderat på Aino eftersom mormor känner jag.

• Dixie
    ljuvliga skrev 2011-05-25 00:52:14 följande:
    tack för era svar!

Dixie: Funderar på Aino eftersom att min mormor heter det. Känns lite närmare när man ska berätta namnens ursprung. förstår ni? Anna känns en bit bort eftersom att det var svärmors mormor som hette det. Jag kände inte henne heller. Anna valde vi för att des passade in bra. Har nu ett tag funderat på Aino eftersom mormor känner jag.
    det kan jag förstå, men hur ofta förklarar man egentligen namnens ursprung.... min flicka i magen ska få ett namn efter min morfars faster!
  • ljuvliga
    Dixie skrev 2011-05-25 08:24:54 följande:
    det kan jag förstå, men hur ofta förklarar man egentligen namnens ursprung.... min flicka i magen ska få ett namn efter min morfars faster!
    tänkte att det kan vara roligt, tycker jag iaf Glad

åååh svårt det här. beslutsångest

fler som vill svara? please
  • JosephineJ

Jag tycker också ni ska behålla namnen, och Anna är ju jättefint och klassiskt! Aino har dock lite svårare för även om det såkalrt är annorlunda för er om ni har en personlig anknytning till det.

Det enda jag hade isf gjort är så att tilltalsnamnet kom först eller eventuellt lagt till Aino OCKSÅ om det känns viktigt. Alltså Lovisa Anna Elisabeth Aino

• gröna L

Jag tycker Aino är fint!
    Att det är lättare att förklara vem det kommer ifrån kan jag tycka är lite skit samma. Men det borde kännas närmare rent känslomässigt, eller?

• ljuvliga

tack, själv grubblar jag fram och tillbaka.
    förstår helt klart hur ni menar. Anna är jättefint, men gillar Aino också eftersom det heter min mormor.
    'Blir det inte får långt och för många namn om jag lägger till Aino?

Svar på tråden Byta. Vilket namn isf?