Anonym skrev 2011-05-23 13:46:58 följande:
Du som har mått dåligt så länge vad har du att förlora? Ja det är jobbigt att börja med antidep.medicin men det är ofta övergående annars får man pröva ett annat preparat. Om du starta medicinering så kom ihåg att antidep. tar egentligen upp till tre månader före den har stady state i din kropp och det är först DÅ man fullt ut kan utvärdera medininens positiva effekter.
Biverkningarna som kan komma i början, första tre, fyra veckornn. Stå ut, byt inte preparat . Muntorrhet är en fördjälvig biverkan men det går över. Ja man kan gå upp i vikt, det är för att biverkan ger ett ökat sug, samt muntorrheten gör att man vill dricka och tyvärr är det oftast inte vatten vi dricker. Ha det i tankarna så slipper du viktuppgång. Det är inte tabletten som göra att du ökar i vikt utan det du stoppar i dig.
Det kommer en jobbig period när man börjar och man kan må sämre, sen brukar en uppåt period komma och beroende på hur deprimerad man varit kan den också bli jobbig om man ser vad man "missat". Sen när du faktiskt mår bra som kommer du inte känna något av tabletterna längre, tycka att dom inte hjälper men dom håller dig då på en normal nivå där du kan känna vanlig glädje och sorg precis som det är i livet.
Ät medicin i minst 6 månader efter det du själv känt att "nu mår jag bra" .
Läs på vanliga värktabletter, dom har massor av biverkningar, men det är inget som hindra oss alla från att ta dom. Lycka till och tänk, du har mått dåligt i flera år. Att ge medicinen och dig själv ett halvår för att få må bra igen är inte så lång tid!
Absolut, du har helt rätt. Och jag vet ju allt detta egentligen men det känns bara läskigt att ta något preparat som jag inte har någon erfarenhet av. Sen vet jag ju att man antagligen slutar med dom förr eller senare och då måste man ju trappa ner långsamt så att man inte mår så dåligt.. och då borde det ju vara svårt o veta om depressionen kommer tillbaka efter man slutar ta medicinen.. fast då kan man ju börja igen iochförsig.
Angående viktuppgång så är det ju sant att jag blir tjock av det jag stoppar i mig, anledningen till att jag har pendlat i vikt är ju för att jag har tröstätit. Så mår jag bättre kanske jag slipper från det beteendet.
Kan inte påstå att jag har panikångest utan det är nog mer en depression kombinerat med vissa perioder av ångest + stort kontrollbehov vilket gör att jag mår dåligt när det dyker upp saker jag inte kan ha kontroll över. Har en mamma som är bipolär och har hört att man då ska undvika vissa typer av ssri. Hoppas läkaren jag ska träffa har kunskap om detta (har han säkert, ska försöka o inte vara så pessimistisk).
Usch jag ska nog bara sluta grubbla och gå på läkarbesöket och ta medicinen och inte tänka mer på saken..