Hur ser erat umgäng ut? Behöver all hjälp jag kan få! Sonen är 2½år.
Hej!
Behöver all hjälp jag kan få.
Vet att de finns flera trådar här men orkar inte leta just nu. Mår för dåligt för att leta.
Jag har en son på 2½år (3 i november), han bor hos mig och min nya sambo. Vi gör allt för denna lilla kille.
Sonens pappa träffade honom 22gånger på hela 2010.
Han har bara träffat sonen en gång (16 januari) på hela 2011.
Vi har varit upp i 4 rättegångar gällande umgänget. Jag får alltid all skit över mig, även fast jag inte gör något fel. Jag har aldrig nekat dom att ha sonen även fast dom säger det.
Domaren tror på honom och låter han "vinna".
Pappan bråkar om att han vill ha sonen varannan helg med övernattning vilket jag inte vill gå med på eftersom han inte sköter något bra umgänge dagtid.
Sista rättegången sa att pappa skulle komma nu i lördags mellan 10-14 då ja skulle vara med i 2timmar eftersom de gått 18 veckor sen sonen fick se sin pappa. Han kommer inte ihåg honom. Vi kan nämna hans namn utan att han reagerar.
Efter denna lördagen så skulle han ha sonen varannan lördag fram till den 30/7 (5 lördagar sammanlagt) och där efter skulle vi diskutera en övernattning.
Men de e så att pappan inte kom i lördags.
Han skickade massa sms på fredagen och tjafsade. Jag skrev bara som svar att han fick läsa papperna från rättegången.
På lördagen 09.56 fick jag ett nytt sms där de stod
"Vi har tänkt ang. sonen och vi vet att du bara kommer fortsätta hålla på tills du kanske får lite vett någon gång. Efterson vi är dom enda som tänker på sonen och hur han mår och vi vill hans bästa, och det enda du ser är någon jävla tävling, så för att vi tänker på sonens bästa och att du inte ska fortsätta neka osv så får du tyvärr ha sonen ett tag framöver tills du kankse växer till. Vi hoppas varje dag att du ska börja tänka på sonen någon gång och ska slippa rätten och kunna dela tiden som normala människor gör när man har gemensam vårdnad. Vet hur du fungerar och det är inte snällt mot sonen att vi träffar honom 6 gånger sen när det kommer till övernattning så kommer det inte funka igen enligt dig."
Jag skrev inget svar på de smset till honom. Men ja kan svara här..
Jag håller inte på, jag och min sambo gör allt för att sonen ska få träffa sin pappa och hans nya familj. Vi bokar tid hos familjerådgivning, sammarbetssamtal mm. Listan kan bli lång.
Om dom nu tänker på sonen, borde dom inte träffa honom lite då? Borde dom inte bry sig när jag skickar sms/ringer o säger att vi åker ambulans pga sonens astma? Dom bor 5min från sjukhuset men kan inte erbjuda sig att komma dit. Pappan har aldrig varit med hos någon läkare, dagis eller liknande. Pappan vägrar skriva på dagispapper så de har ju ställt till de för oss, som ja inte kunnat jobba och inte heller fått några pengar. Fått leva på sambon, vilket inte har varit så lätt då han bara är deltidsbrandman.
Jag ser absolut inte detta som någon tävling, jag tänker på sonens bästa. Jag har ALDRIG nekat dom sonen.
De är alltid pappan som dragit igång rättegång efter rättegång. Han som aldrig är nöjd även fast att han sitter i rätten o säger att de blir jätte bra.
Fall vi skulle ha varannan vecka som pappan vill så skulle de betyda att sonen får gå på olika dagis, olika skolor, få olika vänner osv. Det är de sista som jag vill, de känns inte rätt mot sonen. Så om dom får igenom de så känns de som om ja ska säga ifrån mig allt vad som har med sonen att göra, bara för att han ska få de bästa.
Jag har aldrig sagt att han inte kommer få ha sonen sovandes hos sig men han måste kunna visa att han kan ha sonen på dagtid först.
Jag & sonen har aldrig levt tillsammans med pappan. Jag lämnade honom när ja va gravid i vecka 20.
* Hur ser era umgängen ut för era barn?
* Skulle ni planera pappans lördagar med annat nu efter detta sms där han skrev "så får du tyvärr ha sonen ett tag framöver tills du kanske växer till."?
(De är nämligen så att sambons släkting fyller år den 4 juni, vilket är pappans lördag så vi har sagt att mina föräldrar får ta sonen och lämna till pappan, men dom vill ju gärna att sonen följer med. Vilket vi också vill. Men vågar vi ta me oss sonen nu när pappan skickade detta sms? Han säger ju ifrån sig sonen men hur långt fram? )
* Har ni varannan vecka på era små barn? 2½år? Bara för att ni har gemensam vårdnad?
Blev mycke men ja hoppas att någon kan svara..