• Piggelin

Katter och nyfödd?

Hej,

Jag har bf 9 juni till en liten tjej. Jag har allergi som jag fick när jag var runt 4 år, det är mot vissa pälsdjur och sen är det allmänt björk och gräs. Men jag gick i 4 år på hypersensibilisering och blev efter det relativt fri från min allergi för katter,björk och gräs. Skaffade då 2 st katter som jag nu haft i 4 år och det går jättebra. Men nu är jag lite orolig inför den lilles ankomst. Ena katten hårar en del så det finns ju katthår i princip överallt - hur klarar ett spädbarn detta? har bäddat spjälsängen och vagnen men lagt ner aluminiumfolie som gjort att de iallafall inte ligger där just nu.

Hur kommer katterna reagera på en liten bebis? De är innekatter. Och hur kommer bebisen reagera på katterna om hon nu gör det?? Är jätteorolig för hur det ska gå men samtidigt vill jag inte lämna från mig katterna då det på ett sätt känns bra om katterna och bebisen "utsätter" sig för varandra från början. Min sambo har inga allergier i släkten alls. Jag är ensam om allergi i min släkt samt att jag har lindrig astma.

• Svar på tråden Katter och nyfödd?
  • Allergiexperten

Hej! Det finns ingen möjlighet att se in i framtiden så hur katterna kommer att reagera kan jag inte säga. Om bebisen skulle reagera så kan det kanske visa sig med symtom av klåda i ögon, nysningar, förkylningar som inte ger med sig, torr och narig hud. Men allt det är spekulationer eftersom bebisen ännu inte ens är född.

Det man med säkerhet vet är att om ena eller båda föräldrarna har allergi så finns en betydande ökad risk att barnet utvecklar allergi. Om ingen förälder har allergi är risken ändå ca 10 % att barnet utvecklar allergi.

Mitt råd är att du håller katterna ifrån bebisen tills du är säker på att de har blivit van vid att hon finns i familjen. Håll även barnsängen och helst rummet där barnet sover kattfritt.
    Lycka till med bebisen hälsar Anitha

Svar på tråden Katter och nyfödd?