• Längtarefterliten

pergotime varannan månad?

Jag bor i blekinge, och gyn sa att pergotime bara ska tas varannan månad för att slippa proppar och tvillinggraviditeter.. men nu har ja hört många som sagt i andra kommuner att dom tar varje månad? är de mer än jag som har blivit tillsagd om att bara ta varannan månad?

• Svar på tråden pergotime varannan månad?
  • artax

Jag fick ta två vila en, två vila en..

• Kronärtskocka

Jag har blivit tillsagd av min gynekolog att vänta varannan månad. Detta trots att jag bara fick en stor follikel. När min fru behandlades fick hon också vänta en cykel emellan pergon. Därefter två pergokurer efter varandra, vilket inte blev bra. Hon fick tre blåsor i den första cykel och sex i den andra. Så jag tycker det verkar klokt att stå över, iaf om man inte har möjlighet att göra VUL varje gång.

• Längtarefterliten
    Kronärtskocka skrev 2011-05-24 20:45:22 följande:
    Jag har blivit tillsagd av min gynekolog att vänta varannan månad. Detta trots att jag bara fick en stor follikel. När min fru behandlades fick hon också vänta en cykel emellan pergon. Därefter två pergokurer efter varandra, vilket inte blev bra. Hon fick tre blåsor i den första cykel och sex i den andra. Så jag tycker det verkar klokt att stå över, iaf om man inte har möjlighet att göra VUL varje gång.
    aa jo de låter smart att hoppa över varannan månad.. gör dock inga vul. lämna bara blodprov på dag 22..
  • bull bakerskan

Fick pergotime utskrivet av min gyn läkare idag och sa att om ja får mens efter pergotime kuren så skulle ja fortsätta med nästa kur. Å ena sidan så trodde han att ja bara behövde en liten spark i rätt riktnng. Hade fina och rätt många ägg på vul men slemhinnan va inge vidare..han konstatera att ja är sen i min cykel och antagligen behöver en liten kick-start=)

Är dessutom medveten om att chansen för tvillingfödsel är stor..

undrar bara varför alla är så negativa mot de????

hoppas du plussar!

• artax
    bull bakerskan skrev 2011-05-25 23:19:02 följande:

Fick pergotime utskrivet av min gyn läkare idag och sa att om ja får mens efter pergotime kuren så skulle ja fortsätta med nästa kur. Å ena sidan så trodde han att ja bara behövde en liten spark i rätt riktnng. Hade fina och rätt många ägg på vul men slemhinnan va inge vidare..han konstatera att ja är sen i min cykel och antagligen behöver en liten kick-start=)

hoppas du plussar!

vad var det för "fel" på slemhinnan? om den var tunn är ju pergotime inte bra för många får tunnare slemhinna av pergotime... kul att komma igång iallafall,

angående varför man inte vill bli gravid med tvillingar är så klart alla risker! risk att föda för tidigt, vilket kan betyda dåligt utvecklad hjärna och andra organ, dåligt imunförsvar. risken för tvilling transfusion vilket sker i typ 20% av alla tvilliggraviditeter (då stannar ett foster av),  låg födelsevikt och allt det medför, högre risk att få graviditetsdiabetes, moderkakan kan lossa när första barnet föds då får andra akutsnittas ut.. 
    Ja det var lite av varför man inte vill bli gravid med tvillingar. 
  • Längtarefterliten
    bull bakerskan skrev 2011-05-25 23:19:02 följande:

hoppas du plussar!

jag hade gärna velat ha tvillingar.. men som artax skriver så finns det ju massa risker.. Men ahde gärna Tagit 2 barn på en gång så hade ja kanske sluppit gå igenom det vi gjort under snart 3 år en gång till..
  • bull bakerskan
    artax skrev 2011-05-25 23:26:40 följande:
    vad var det för "fel" på slemhinnan? om den var tunn är ju pergotime inte bra för många får tunnare slemhinna av pergotime... kul att komma igång iallafall,

angående varför man inte vill bli gravid med tvillingar är så klart alla risker! risk att föda för tidigt, vilket kan betyda dåligt utvecklad hjärna och andra organ, dåligt imunförsvar. risken för tvilling transfusion vilket sker i typ 20% av alla tvilliggraviditeter (då stannar ett foster av), låg födelsevikt och allt det medför, högre risk att få graviditetsdiabetes, moderkakan kan lossa när första barnet föds då får andra akutsnittas ut..
    Ja det var lite av varför man inte vill bli gravid med tvillingar.

de fick ja aldrig förklarat nu när ja tänker efter..fan de skulle ja ha frågat :O

han sa att cykeln inte gått så långt som han velat,men ja hade fina äggblåsor å äggledare..

de är så skönt att de äntligen kommit i rullning, trodde dock inte att gyn skulle skriva ut pergotime så fort...allt har gått så fort min sambo ska lämna spermaprov oxå..trodde inte de blev aktuellt förrän mina testresultat var klara å efter vi testat pergotime..

har läst på en massa om pergotime men känns ändå som om ja inte vet nånting om va ja kan förvänta mig å må osv....

tack för svaret iaf...

kram

ja är medveten om dessa risker oxå, diabetes har ja redan men ja är symptomfri å läkare har redan sagt att de kommer antagligen bryta ut igen vid en graviditet..

Men de känns mest som att vissa är så anti tvillingfödslar utan nån förklaring

• Kronärtskocka

Jag hade kunnat försöka även i en cykel med två blåsor och riskerat att bli gravid med tvillingar. Däremot tycker jag att det är en för stor risk både för mig själv och ev. barn att riskera att bli gravid med fler än två barn vilket gör att jag har tyckt att det har varit skönt att göra VUL och då kunna avstå om det skulle vara mer än två mogna blåsor.

• Längtarefterliten
    bull bakerskan skrev 2011-05-26 22:22:24 följande:

de fick ja aldrig förklarat nu när ja tänker efter..fan de skulle ja ha frågat :O

han sa att cykeln inte gått så långt som han velat,men ja hade fina äggblåsor å äggledare..

de är så skönt att de äntligen kommit i rullning, trodde dock inte att gyn skulle skriva ut pergotime så fort...allt har gått så fort min sambo ska lämna spermaprov oxå..trodde inte de blev aktuellt förrän mina testresultat var klara å efter vi testat pergotime..

har läst på en massa om pergotime men känns ändå som om ja inte vet nånting om va ja kan förvänta mig å må osv....

tack för svaret iaf...

kram

ja är medveten om dessa risker oxå, diabetes har ja redan men ja är symptomfri å läkare har redan sagt att de kommer antagligen bryta ut igen vid en graviditet..

Men de känns mest som att vissa är så anti tvillingfödslar utan nån förklaring

typ 1 diabetes?
    Det har nämligen jag också... 
  • artax
    Kronärtskocka skrev 2011-05-27 06:01:06 följande:
    Jag hade kunnat försöka även i en cykel med två blåsor och riskerat att bli gravid med tvillingar. Däremot tycker jag att det är en för stor risk både för mig själv och ev. barn att riskera att bli gravid med fler än två barn vilket gör att jag har tyckt att det har varit skönt att göra VUL och då kunna avstå om det skulle vara mer än två mogna blåsor.
    jag hade oxå chansat på två men fler nej tack.. hade varit så hemskt stå och välja sen abortera något eller riskera alla.. super svårt val! :( 
  • bull bakerskan
    Längtarefterliten skrev 2011-05-27 14:47:56 följande:
    typ 1 diabetes?
    Det har nämligen jag också...

typ 2 fick ja när ja var överviktig, men nu efter min gbp så har ja inga symptom å behöver ej äta metformin mer..kan känna av de ibland men då brukar ja va låg i sockret nåt som aldrig skulle kunna hända enligt vissa läkare, men de visade sig att de hade fel..

en fråga har du ätit pergotime länge??står ju mkt här på FL att menscykel blir längre om man nu inte blir gravid..är de nåt du hört?

• Längtarefterliten
    bull bakerskan skrev 2011-05-28 02:19:24 följande:

typ 2 fick ja när ja var överviktig, men nu efter min gbp så har ja inga symptom å behöver ej äta metformin mer..kan känna av de ibland men då brukar ja va låg i sockret nåt som aldrig skulle kunna hända enligt vissa läkare, men de visade sig att de hade fel..

en fråga har du ätit pergotime länge??står ju mkt här på FL att menscykel blir längre om man nu inte blir gravid..är de nåt du hört?

min cykel blev kortare.. fast har bara tagit pergotime 1 månad.. och jag bruka ha mellan 34-36 dagars cykel.. när ja tog pergo fick jag 32 dagar.. ägglossning på dag 18.
Svar på tråden pergotime varannan månad?