• L1984M

Räkna tid på sin förlossning?

Konstig rubrik.. Men jag har alltid undrat hur man räknar när man säger "min förlossning tog si och så lång tid".
    Ser jag på min egen fick jag regelbundna värkar (8-12 min emellan, dessa avtog eller slutade aldrig) onsdag eftermiddag, torsdag vid lunch var jag öppen 3 cm, fredag morgon lades jag in och hon är född lördag kl 01.12.
    Jag tänker att man borde räkna från att man börjar öppna sig men vissa kommer ju inte in förrän man är öppen 7 cm så då är det ju svårt att veta. Så man kanske borde räkna från första regelbundna värken? Eller hur gör man? :)

• Svar på tråden Räkna tid på sin förlossning?
  • Lalalong

Jag har också funderat på det...

Jag blev igångsatt med båda mina barn. Vid första förlossningen fick jag värkar efter andra omgången gel så man borde kanske räkna från då. Å andra sidan var det bara pinvärkar så dom var inte verksamma överhuvudtaget. Där har jag ju dock rätt bra koll på när jag började öppna mig, och från helt stängd med omogen, hård och bakåtlutad tapp till att Klara var ute tog det 4,5 timme. Men ska man räkna 4,5 timme eller ska man räkna 8,5 timme som det var från första pinvärk?

Vid andra förlossningen är det lite samma sak. Där fick jag värkar efter första omgången gel men dom var inte starka och dom mjukade bara upp tappen och så. Så när jag fick andra omgången gel så var jag mogen, men inte öppen något. Sen tog det 5 timmar att öppna dom första 5 cm. Sen tog det 40 min från 5 cm till att Alva var ute. Så om man räknar från första värk så tog det 11,5 timme, från att jag började öppna mig tog det 5,5 timme..

Men någonstans läste jag att "man" "ska" räkna från första etablerade värk och att det är när man är öppen 3-4 cm. Men det är ju jättesvårt att veta!

I så fall var det kanske 2,5 timme med Klara och 3,5 timme med Alva...  

Klara 060504, Alva 100117
  • Bästamorsan

Från första känningen tycke jag om det inte blir avbrott utan rullar på...
    Typ om det börjar med regelbundna förlossningsvärkar eller att vattnet går eller liknande =)
    Sen brukar jag räkna hur lång tid helvetesvärkarna är också,
    ni vet då smärtan är så stor att om det fanns en knapp att DÖ av skulle man trycka på den  =)

Min sista förlossning är lättast att räkna.
    Den tog skitkort tid, nästan så jag blev chockad =)
    Från första känningen, första värkarna till att hon var född tog det bara 8h,
    helt ljuvlig förlossning - den skulle jag kunnat gjort om 10ggr  =)

Det blev nästan inte av att hon föddes,
    för min förlossning innan henne var ett HELVETE!!!
    Då hade jag helvetesvärkar i 10h - jäkla TORTYR!!!!
    Helt fruktansvärt hemskt var det, själv förlossningen tog bara 18,5h.

Min första förlossning tog 3 1/2 dygn, men den var inte så smärtsam förens några timmar i slutet...

• Trynträ

Har för mig man brukar räkna från det man öppnat sig ca 4 cm. I alla fall har jag gjort det. Då är det runt 3 minuter mellan verkarna vill jag minnas.

• Pyret0210

Jag räknade från första värken för sen har det bara rullat på. 7 timmar med första dottern och 6 timmar med andra dottern.

• Agnes och Ville

Jag räknar från det att vattnet gick. Allt startade nämligen med att vattnet gick...sen ca 20 min senare kom värkarna igång! Så 12,5 timme från vattenavgång!

• Kimmice

Jag räknar från första värken. Mina avtog inte och gjorde ondast i början och slutet. 21h tog min första.

Kändes dock mycket längre, dålig gravidsömn nätterna innan och värkarna började 23:00 på kvällen då vi tittade på film. Kunde inte sova alls med värkarna så framåt 18:00 dagen efter somnade jag mellan de sista värkarna innan krystvärkarna. Härliga minuter av nästan sömn. ^^

• J K
    Trynträ skrev 2011-05-29 13:54:03 följande:
    Har för mig man brukar räkna från det man öppnat sig ca 4 cm. I alla fall har jag gjort det. Då är det runt 3 minuter mellan verkarna vill jag minnas.
    Ja, jag har också sett många som gör det. Då tog det väl 25 minuter för mig, snabbt som attan!
    ♥ Benjamin 2010.08.27 v.37+3 ♥ www.janejohansson.se/
  • Mellanmjölkens land

Jag började få värkar (eller var det förvärkar) på fredagskvällen men dessa räknas tydligen inte eftersom jag lyckades sova fram till 8:30 på lördagsmorgonen. Vaknade då av värkar och det var därifrån personalen på förlossningen räknade.

Vi åkte in vid strax efter 18 och jag var då öppen 8cm. Dottern är född strax före 5 på söndagsmorgonen

• Drake

Jag räknar från första värken, trots att vattnet gick två dagar innan.

Värkarna startade klockan 16.10 Efter en timme hade jag etablerade värkar, efter 2.5 timme hade jag 3-4 värkar på 10 minuter och jag undersöktes. Jag och då var jag öppen 6 cm. 10 minuter senare började jag krysta.

• J1983

Ja alltså det beror ju på hur man räknar. På förlossningen räknar de ju typ från 4 cm men många räknar väl från när vattnet gick och då man började ha värkar osv.

Jag var öppen 9 cm när jag kom på förlossningen nu med mitt andra barn och typ en halvtimme senare var han ju född. Men förlossningen var ju längre än så.. :)

• Butikslager

Från första värken, onda och regelbundna med 4minuter mellan från start, tills sonen var ute tog det 35timmar..
    Var öppen 3cm när vi kom in till förlossningen vid 8 på morgonen, men öppnade mig inte mer förrän vattnet togs vid 10 morgonen efter.

Om jag räknar från när vattnet togs och jag började öppna mig på riktigt tog det 4timmar.

Vad ska jag räkna ifrån?

• Pyris

Jag har räknat från det att värkarna är regelbundna, när man känner att det är riktiga värkar. 

Oj.. skulle jag räkna från 4 cm med sista barnet så skulle förlossningen då tagit..runt 10-15 minuter. 

• Clis

Min barnmorska sa att dom räknar förlossningen från att värkarna är regelbundna och med 3 minuter mellan.
    Men det kanske är olika på olika ställen?

Så min första förlossning som var 30 timmar från första värk, var själva förlossningen egentligen bara 13 timmar (fick jag veta nu 4 år senare )

• virre85

Jag räknar från första känning, sonen ca 12 timmar (började med lite mensvärk, väldigt osäker men efter nånn timma var de regebunda)
    Dottern 3 timmar och 17 min ( vaknade med regelbundna värkar from hell, gick från var 6 min till 3 min på en kort stund.)

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Räkna tid på sin förlossning?