• delih

Kan jag nyttja ägglossningen jag har nu om jag slutar med ppiller idag?

Hej allihopa, äntligen är jag och sambon överens, vi vill ha en liten en :)

Jag fick i februari veta att jag har PCO, jag hade då inte tänkt att bli gravid på åtminstone ett halvår så jag gick med på att äta p-piller, yasmin. Det funkar jättebra, aldrig har jag haft det så bekvämt med en regelbunden menscykel och finare hy så som jag har haft nu. Däremot överväger ju längtan om ett barn.

Därför undrar jag om det är möjligt att kunna nyttja den ägglossning jag har de kommande dagarna om jag slutar med p-piller nu idag? Eller ja, ägglossning har jag enligt kalendern på fredag men mina fertila dagar börjar idag.

Jag tänkte lite som att om man glömmer ett p-piller finns ju risken att man blir gravid, kan man inte utnyttja det som ett "system" av att bli gravid nu när jag vet att jag har ägglossning?`Eller går det inte att "använda" den ägglossning man har då man äter p-piller?

Som PCOare vill man ju gärna hoppas att kunna göra det så enkelt som möjligt, och om denna metod funkar vore det ju toppen egentligen ;) 

Jag vet att texten verkar lite rörig men kanske någon hänger med och har några erfarenheter eller tips? :)

• Svar på tråden Kan jag nyttja ägglossningen jag har nu om jag slutar med ppiller idag?
  • Heureka

rent spontant skulle jag säga nej, men jag är inte på något sätt mediciskt utbildad. Tanken med p-piller är väl att kroppen inte ska bygga upp någon slämhinna som ägget ska kunna fästa i. Därför är väl risken/chansen att ägget ska kunna fästa minimal.

Hoppas någon som vet kan ge ett bättre svar.

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • delih

Tack för ditt svar!

Okej, hmm det var ju trist :) Men tycker det är så märkligt att vissa blir gravida om de missat en tablett. Min mamma blev gravid av att äta p-piller, hon missade ingen men däremot blev hon sövd under en operation vilket kan göra att pillret inte har någon verkan.

Jag ska ringa till gyn och se hur de kan hjälpa mig isåfall :)

• Bumblebina

Är det P-piller du äter hindrar ju de ägglossningen samt försämrar möjligheten för ägget att fästa i livmodern. Mini-piller gör det svårare för spermierna att tränga fram till ägget och försämrar möjligheterna för ägget att fästa. Kan vara värt ett försök, men skulle inte tro att det blir något denna cykel dock... Men man kan ju öva!

• delih
    Bumblebina skrev 2011-05-24 08:54:38 följande:
    Är det P-piller du äter hindrar ju de ägglossningen samt försämrar möjligheten för ägget att fästa i livmodern. Mini-piller gör det svårare för spermierna att tränga fram till ägget och försämrar möjligheterna för ägget att fästa. Kan vara värt ett försök, men skulle inte tro att det blir något denna cykel dock... Men man kan ju öva!
    Haha, ja öva är ju inte fel ;) Dock är jag ju så rädd att jag inte kommer få någon ägglossning på flera månader eftersom jag har PCO. Men det finns ju hjälp, frågan är om jag kommer kunna få någon med tanke på min övervikt.
  • Bumblebina

Det vet man inte förrän man försökt. Men iom din PCO är jag än mer tveksam till om det skulle ta sig den här cykeln, men som saagt öva är också trevligt. Men ta kontakt med gyn och ställ fråga rakt ut, så får du förmodligen också ett rakt svar. Då slipper du gå och undra och vet vad du har att förhålla dig till. Men jo, pco och övervikt hänger lite ihop. Det kan räcka med att du börjar gå ner lite i vikt för att det ska ta sig. Men det ÄR tufft att gå ner, jag vet, är själv kraftigt överviktig och har kämpat med det i många år. (Har inte pco dock.)

• delih

Ja, det är tungt att gå ner. Jag är rädd att då jag slutar med p-pillerna kommer jag få svårare att gå ner eftersom övervikt är något som bland annat (ska inte bara skylla på pco haha) orsakas av pco. Nu har jag liksom stått still, pendlat mellan 1-2 kilo men om jag slutar med pillerna vet man ju inte om det börjar öka igen.

Vet att lchf funkade jättebra för mig förut för då blev man inte sugen på sötsaker eller kolhydrater, dock har jag fått problem med gallan så vågar inte äta så mycket fett :s Fick ju problem bara av att ta en cambridgeshake.

• delih

Ringde till gyn och de sa att jag ska sluta med p-pillerna idag och efter jag har fått min mens så ska jag börja med ägglossningsstickor efter 12 dagar då mensen börjat :) Så vi får väl se och hålla tummarna att jag får någon ägglossning efter kommande mens :)

Tack btw för era svar!!

• delih

Ja, fast jag har pco så det är lite annorlunda då, eftersom det är en hormonrubbning typ.

• Some

Om man har pco är det inte ovanligt att man får några cykler med äl direkt efter att ha slutat med p-piller. Lycka till!

happy until proven otherwise
  • delih
    Some skrev 2011-05-25 10:19:30 följande:
    Om man har pco är det inte ovanligt att man får några cykler med äl direkt efter att ha slutat med p-piller. Lycka till!
    Tack, det var precis det jag ville höra ;)
Svar på tråden Kan jag nyttja ägglossningen jag har nu om jag slutar med ppiller idag?