• Anonym (usch)

Gör det ont att dra ut en tand?

Känner mig så mesig. Ska dra ut en kindtand i veckan och jag är nervös....

Är eg varken spruträdd el rädd för tandläkare, brukar tom laga utan bedövning. Men dra ut en tand har jag ju aldrig gjort i vuxen ålder.

Så, ärligt! Gör det ont?

• Svar på tråden Gör det ont att dra ut en tand?
  • Eisa

Nej det gör inte alls ont enligt min erfarenhet. Man får bedövning, sen tar de bort tanden och det knakar inte i hela huvudet som vissa tycker. Jag kände istället "va? är den redan borta?"

Efteråt gjorde det inte heller ont. Möjligtvis var jag lite öm.

• Neblina

Har dragit ut en hel del vuxen tänder, då jag hade så trång käke.
    Kan ju säga så här att jag var livrädd för att dra ut tänder då en barnläkare
    drog ut en oxeltand på mig som 7 åring utan att bedövningen ens tagit. Så jag har fobi för tandläkare.
    Men faktiskt det var inte alls farligt, när de sätter sprutan spänner det lite, sedan är det klart. Sedan får man ligga där och vänta medans de efter ett tag checkar så att bedövningen tagit kraft. Efter det är det jätte individellt
    om det knakar eller inte. På min ena tand knaka det som 17 och den andra var det bara plopp typ. Kändes inte ett dugg.
    Efteråt kännde jag ingenting heller, drog alltid ut två tänder sammtidigt. Var bara lite små molande värk någon dag, men inget märkvärdigt alls. Tänk bara på maten efteråt, drick gärna soppor tills såret börjat dra ihop sig och får en skyddande hinna.

Är du orolig berätta det för tandläkaren, att bara få ligga 10 minuter längre än vad man brukar efter en bedövning känns jätta skönt. Kan lova dig tandläkarna är så duktiga i dag så att dra en tand är liksom inte värre än att lämna ett blodprov
    lycka till

Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Betty Ballbreaker

Jag fick dra ut en tand akut i höstas. Just att behöva dra ut en tand har alltid varit en stor skräck för mig, och nu var jag dessutom helt oförberedd. Jag var så himla rädd art jag nästan började gråta. "jag lovar, det kommer inte att göra ont" sa tandläkaren. Och det gjorde det inte heller, inte det minsta!!!

Efteråt däremot hade jag ont i ett par dagar. Inte outhärdligt på nåt sätt, men jag tyckte ändå att det var obehagligt eftersom jag trodde att allt skulle vara frid och fröjd när tanden väl var ute. Så jag var orolig och trodde att nåt var fel eftersom det gjorde ont, tills jag fick veta att det var helt normalt. Alla får dock inte ont efteråt.

Har bedövningen tagit ordentligt, så gör det inte ont. Min tandläkare testade att bända lite, och bad mig tala om ifall jag kände något. Jag kände att et gjorde liite ont, så då fick jag en spruta till, sen var det smärtfritt. Känner du minsta smärta, be om en spruta till. Det ska inte göra ont att dra ut en tand!

Lycka till!

• Anonym (usch)

För en timme sedan drogs tanden ut och det kändes ju inte alls!!

Bedövningen i gommen var inte rolig, men det gick ju så fort.

Nu ska jag bara bearbeta att jag har ett stort glapp i käften.....

• Anonym (glugg)
    Anonym (usch) skrev 2011-05-26 12:21:02 följande:

Var sitter din glugg? Ska du ersätta den med ett implantat?

Jag ska dra ut ett tandh-e på torsdag. Den sk "sexårs-tanden" och vet inte alls om jag är villig att lägga 20 000 eller 13 000 på ett implantat/ brygga.

Det är i ovankäken och borde väl inte synas så mycket.  Men frågan är om det är bra för bettet att vara utan? Går det att tugga mat? Verkar det som om jag är en andraklassens människa för att jag funderar på att leva med gluggen?

Jag hatar tandläkare och kan inte släppa tanken någon gång på dygnet. Håller på att gå sönder av rädsla, oro och funderingar. Och jag är inte smärträdd... bara grym tandvårdsrädsla.  
  • Ebba0209

Jag drog ut en tand för några dagar sedan... Stressade upp mig så sjukt mycket för att jag trodde det skulle göra ont.. Jag fick bedövning genom droppar från en sorts penna istället för en spruta och det gjorde lite ont första gången, bara för att jag var så spänd, men andra gången kändes det nästintill ingenting.. Dock så smakade det lite illa.. Kändes lite obehagligt när man skulle svälja (och andas) precis när man blivit bedövad i munnen.. Blev lite nervös när det skulle dra ut själva tanden, men det knakade bara lite och det gick på bara nån minut.. Sedan efteråt så fick jag ha en bomullstuss i munnen för att stoppa blödningen och då blev det lite oskönt att svälja eftersom man behövde tänka på bomullstuss också... Det gjorde som mest ont i ca 30 min.. sedan börjar smärtan gå över... Jag tog en värktablett innan bedövningen gick över och efter ca 2 h efter tandutdragningen var smärtan nästan helt över (: Att dra ut en tand är inget att oroa sig för, det går väldigt snabbt och det finns mycket hemskare saker. Ät mycket glass och soppa (:

• Anonym (mmm)
    Anonym (usch) skrev 2011-05-26 12:21:02 följande:

Precis, det gör inte ont, :) det enda som är lite läskigt är när tanden knakar loss.

Tror det beror på hur man är som person efteråt. en del verkar ha väldigt ont och andra har ingen ont alls. smärttrösklar och sådant.

Min morsa hade en tand som de drog ut och roten till tanden va inte rak, utan som en "krok" och den gick av, det va ett jävla pill i nästan en timme att försöka få ut den sista lilla biten av roten. både hon och tandläkaren kämpade på med svettet i pannan.

• Anonym (Usch 2)

Jag har nyligen dragit ut en tand och själva utdraget gjorde inte ont, men däremot hade jag ont i såret i 2 dygn.

Nästa vecka blir det 2 till och jag bävar för det efter att bedövningen släppt.

• heyayayaya

Drog ut en visdomstand, var förvånad över att det gick så snabbt och smärtfritt. Däremot knakade det en hel del hahaha herregud.

Var lite groggy när jag väl kom hem igen så jag lade mig ner och tog en tupplur och vaknade av att bedövningen släppte. Stapplade upp i lätt panik - aj så ont det gjorde! - och kom ihåg att tandläkaren sagt att jag skulle ringa om det gjorde väldigt ont, så jag slet upp mobilen och... tja, på den tiden det tog för mig att få upp mobilen hade smärtan släppt igen och kom aldrig tillbaka, haha. Tror att det mest var chocken över att bedövningen släppte som fick den lilla ömma värken som fanns där att kännas värre än den var!

• tulip79

Jag har dragit ut en visdomstand. Det gjorde inte ont under ingreppet eller efteråt. Behövde inga värktabletter. Men det var jobbigt att det var så svullet och att jag inte kunde öppna munnen ordentligt, eller äta det jag ville. Kunde inte äta "hård" mat som stekt kött eller knäckebröd. Gick över efter ca en vecka.

• InnI

Jag drog ut en tand för 5 timmar sedan. Det tog 25 minuter inklusive bedövning och gjorde inte alls ont. Nu när bedövningen har släppt så värker det en del, trots full dos alvedon. Har ätit ärtsoppa och risifrutti. Ingen fara, det ska nog bli bra snart, har varit med om värre Skäms

• Anonym (Tandlös)

Utdragningen var smärtfri, kände inget direkt heller efteråt när bedövningen släppte.
    Däremot blödde jag en hel del efteråt, 4 bindor räckte inte och det kommer fortfarande lite blod när jag spottar.
    Tanden bredvid känns lite vass, antar att det var väldigt trångt mellan tänderna.
    Så jag skulle inte oroa mig för utdragning, läkningsprocessen kan dock tydligen ta tid.

• Anonym (Inte)

Jag har dragit ut 2 tänder, en vanlig rand, typ tredje framifrån så ingen kindtand, gick helt lätt att dra ut, och en visdomstand hos tandkirurgen som fick slita och dra nästan en timme.

Jade inte ont efteråt alls vid någon av gångerna. Visst känns det i tandköttet då det är ett sår där, men nån olidlig smärta har jag inte varit med om. Efter randkirurgen fick jag citodon utskrivet, han sa att jag nog skulle ha väldigt ont. Tog två Alvedon innan ingreppet och två några timmar efter mest för säkerhetsskull, men kände inget molande eller ont alls. Lite öm i själva käkbenet då han slet och drog så mycket, och blågul och svullen över hela kinden ett par senare. Men inte ont. Har förvisso en hög smärttröske, fött 2 barn utan smärtlindring som gått toppenbra, men är såklart inte helt okänslig för smärta.

Kan verkligen rekomendera att vara supernoga med maten efter. Drick bara flytande utan några som helst bitar i de två första dygnen såslippde du få problem med mat som ramlar ner och infektion. Även om det är trist så är det helt klart värt det. 

Svar på tråden Gör det ont att dra ut en tand?