• Mamma1988

vecka 33. ligger inlagd i kalmar. ge mig gärna info

Hej! Börjar me att skriva att ja skriver från mobilen om något ser konstigt ut. I tisdags kom ja o sambon in till förlossningen. Trodde vattnet börjat gå men icke va bara stora flyttningar. Skönt. Nu får vi åka hem tänkte vi.men icke, ja hade öppnat mig 1cm så de va bara att stanna. De har inte blivit någon skillnad utan värkarna håller i sig o ja e fortfarande öppen 1cm. Dom säger att dom försöker stoppa de till vecka 34 sen e de fritt fram för bebisen. Men nu till frågorna. Oron finns ju alltid där. Men hur gick de för er? när födde ni o hur länge fick ni lov att stanna? Vill ju hem så fort som möjligt men vet att de tar tid.föddes era barn me något fel? Ja har en son sedan tidigare på 2.5år. E ju skit jobbigt att vara utan honom. Någon som kan ge mig lite info? ligger i kalmar..

• Svar på tråden vecka 33. ligger inlagd i kalmar. ge mig gärna info
  • Mamma1988

Tåack för era svar.. Bebisen vill ut men läkarna vill att den ska stanna över helgen iaf.. helst av allt vill ju ja arr den ska ut nu.. har så ont i magen o ryggen. Har diskbråck så de e ingen lätt match att ja maste ligga ner hela tiden.. e så trött på allt nu o spec som ja inte reagerar på medicinen.. Måste dom sätta nytt dropp på mig.bebisen har ju redan bestämt sig för atbara ja som tänker helt cp eller?t komma. Varför inte försöka få slut på mitt lidande då?

• 2barnsmor0910

Varje dag bebisen är kvar i magen är bara ett plus, så försök håll ut så länge som möjligt.
    Jobbigt däremot att du har så ont... :(

Alexander 090224 Ludwig 100905
  • Mamma1988

Självklart vill ja att den ska stanna. Mina värkar ligger mellan 15-65% hela tiden. Har ingen lugn stund alls. Ja har samma tryck på magen hela tiden. De blir aldrig battre eller sämre.. ja hoppas den stannar även om ja inte orkar mer..

• 2barnsmor0910

Juste, kan ju också tillägga att min lille fick komma upp på bröstet efter förlossningen som kom igång efter igångsättning. Sedan fick åka till neo med pappa och där fick han cpap och sond, efter ett dygn fick han glukosdropp. Cpap:en kom han ur efter ett dygn, glukosdropp efter några dagar och sonden försvann när han började amma själv sex dagar gammal. Han sov i värmesäng fram tills han var 5 dagar då hade han lärt sig att hålla värmen själv.
    Säger som mjuik, man lär sig apparaterna väldigt fort och dessutom så finns personal där hela tiden som är experter.

Jag tror att det kommer gå kanon oavsett när bebisen tittar ut!

• 2barnsmor0910

Kom på en sak till, hade en 1 1/2 åring hemma samtidigt som jag låg inlagd och säger som du, det var det värsta att vara utan honom! Min sambo kom in med honom några gånger men det blev ju bara korta stunder.

• arkeologitjejen

Jag gick igenom något liknande dig med Linnea. I vecka 26 hamnade jag på förlossningen då förlossningsarbetet satt igång. Jag hade öppnat mig ca 2 cm och det tog fem dygn att häva förlossningsarbetet/värkarna. Det var ca 15 minuter till kejsarsnittet för att ta ut Linnea då hon inte mådde bra, men det vände helt plötsligt efter mer mediciner. Jag medicinerades med Adalat fram tills hon föddes i vecka 37+6. Om värkarna fortsätter så fråga din läkare om Adalat kan vara något för dig. Det är inte standard i Sverige där man mest använder Bricanyl, men i Finland är detta standard, men Bricanyl fungerade inte för mig pga min astma som gjort mig resistent.

I vilket fall, det kommer säkerligen gå bra för dig. De värsta puckarna har du tagit dig över, men vecka 34 är ju bra att nå.

Hoppas allt går bra!

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Trudel

Jag födde min son i v. 31+3 och vi fick stanna en knapp månad på neo. Allt har gått jättebra med Adrian och han är nu en pigg och glad kille på 17 månader. Ett riktigt energiknippe :) Min man och jag började blogga på neo (och bloggar än idag) och om du vill får du gärna gå in och läsa om hur vi hade det under neotiden. www.erikochfrida.blogspot.com

• Lillafrejasmamma

Jag fick min dotter upp på bröstet eftersom hon skrek på en gång och barnmorskan släppte in läkaren för en snabb undersökning,sedan fick vi vår grattisbricka och fick vara för oss själva i någon timme innan de tog oss med till neo. Tror endå det skulle vara bra fall du fick komma in på neo för att se att utrustninbgen och allt inte är så farligt. Freja hade värmebädd, sond och pulsoximetri

Om du är rädd eller orolig över någonting var inte rädd för att prata och fråga personalen.

• Mamma1988

Nu har dom stängt av droppet. Ska få bricanyl i benet nar jag kanner att ja behover de. Medicinen hjalper tyvarr inte sa dom valde att gora sahar for bade min o bebisens skull. Nu e de bara att vanta o se nar plutten vill komma..

• fröken G

Jag fick en blödning i vecka 34 och åkte in för en undersökning och fick då reda på att jag redan var öppen 4 cm. "Nu får ni stanna här tills de blir bebis" sa de och jag vart inlagd. Men ingenting hände och jag öppnades inte mer så dagen efter fick jag åka hem. Detta var på lördagen.. Sedan kom min son veckan efter, v 35 då och allting gick jättefint. Han hade däremot gulsot men slapp solning och neo. Fick ligga på bb ons - mån pga hans billirubinvärde åkte upp och ner.
    Men han är fullt frisk och allting har gått jättefint för oss alla.

Hoppas allting går bra för dig med tjejen och lycka till. Hoppas ni får komma hem till storebror snart!

• Cocco

M kom i v33+2 och det var en relativt lugn neotid. Lite skakigt precis när föddes men sen rullade det på.
    Däremot så är han mer infektionskänslig än fullgångna men inte jätteovanligt för prematurer. Men som sagt inga allvarliga komplikationer.

• Lillafrejasmamma

Jag önskar dej all lycka till och att bebisen får stanna i din trygga mage en stund till. Just det, om du vill ha din bebis hos dej så mycket som möjligt ska du vårda enligt känguru metoden vilket inebär att ni är hud mot hud och att bebisen då får den värme den annars skulle fått i kuvös, men de har de säkert berättat för dej om. Så blev vår lilla Freja vårdad och det var hur mysigt som hälst att alltid ha henne på bröstet.

tänker på dej!

• Tillalamm

Nu har jag inte läst hela tråden men skickar ändå ett svar.

Min pojk kom i v 33+3 och mådde jättebra vid födseln. Han hade lite fostervatten i ena lungan så han fick ha CPAP i 5 dagar innan vattnet absorberats. Han låg på värmebädd i 1,5 vecka och hade sond som vi kunde ta bort efter 3 veckor. Vi stannade i två veckor på neo och hade hemsjukvård i ytterligare två veckor. Vi var försiktiga med besök de första månaderna men det var för att han föddes mitt i RS-perioden. Sedan dess har han vuxit så det knakar:)

Förstår att det känns oroligt men det brukar inte vara några problem för barnet i dessa veckor. Det kommer säkert att gå alldeles utmärkt! Hoppas att du kan slappna av och oroa dig nu inte för mycket.

Kram!

• Mamma1988

Hej igen!
    Nu har vi kommit fram till en lösning. Dom vill ju ha mig kvar till vecka 34 + 0 vilket är på fredag..

Dom undersökte mig idag o ingen skillnad. Öppen 1cm & tappen ligger på 8mm.
    Vi bestämde iaf att ja ska ligga i sängen imön och på onsdag ska ja upp o gå smått. Får ja ont så blir de sängen direkt men om de inte blir någon skillnad så får jag åka hem på kvällen.
    Jag vill ju helst hem nu men eftersom de inte hänt något o dom vill ha mig kvar till på fredag så går vi halva vägen eller va ja ska säga.
    Läkaren sa att dom två dagarna inte spelar så stor roll.
    Eftersom ja inte reagerar på någon medicin så känns de ganska onödigt att ligga här.

• tummeliten

jag fick min flicka i vecka 24 och vi stannade på sjukhus i 4 1/2 mån. hade hf och help symdrom blev igånsatt...

Svar på tråden vecka 33. ligger inlagd i kalmar. ge mig gärna info