• Anonym (orolig)

Dottern i ny grupp utan kompisar - orolig/bekymras

Min dotter som är ca 3,5 år ska gå över till äldrebarnsgrupp efter sommaren. Hon har då gått på förskolan i två år. Första året var kämpigt och hon var där men förskollärarna signalerade att hon inte svarade på tilltal och verkade dra sig undan, tecken som gjorde att de blev oroliga för henne och hennes mående/trivsel.
    Nu hör det tills saken att hon fick en lillebror precis 2 mån före sin första inskolning och det är klart att det påverkat. Däremot har det lett till att hon fått gå korta dagar hela första året och alltid ledig fredagar. (25 h/v)
    För exakt ett år sedan pratade förskolläraren med oss om att de var oroliga och ville därför att vi hade kontakt varannan vecka och pratade om detta.
    Nu har hennes lillebror börjat i samma småbarnsgrupp - och det har gått fantastiskt bra! De stormtrivs båda två och leker fint. (Ja utom vanligt gråll mellan syskon)
    Nu ska hon flyttas upp till storbarnsgrupp, och vi föräldrar har sett fram emot det.

Men till min stora fasa ska de dela upp henne i en grupp med barn hon inte känner så väl, fast de egentligen kan sätta henne med kompisarna hon är trygg med. Det känns hemskt med tanke på att hon varit så känslig & försiktig och pedagogerna har oroat sig för henne.

Nu vill jag veta vad du som expert tycker om detta: Tar man inet hänsyn till barnet när man flyttar till ny grupp? Detta oroar mig så mycket att jag nästan inte kan med att lämna henne där till hösten, trots att jag alltid varit mycket nöjd med förskolan och personalen.
    Till saken hör att jag sett den nya pedagogen (som min dotter får i höst) få ett aggressionsutbrott mot ett barn, på förskolan, en sak som gör mig oroad och ledsen. Får man göra så mot små barn i sitt yrke? Jag tycker det hela är obehagligt och vill inte ta upp det med förskolan, ifall de säger att jag sagt något och tror att jag snackar strunt. Jag såg det med egna ögon. (Jag vet inte om hon visste att jag råkade bevittna detta, för hon var ensam med ett litet barn.)

Hur ska jag hantera detta? Hade det bara varit gruppindelningen hade jag köpt det, men detta och att hon ska få en person som har känsloutbrott på jobbet som sin lärare, det känns fruktansvärt!

• Svar på tråden Dottern i ny grupp utan kompisar - orolig/bekymras
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Jag är övertygad om att de har tagit hänsyn till ditt barns bästa. Det är deras jobb och pedagoger vill att barngrupperna ska fungera vilket gör att de sätter ihop barn som tar fram varandras bästa sidor. Det är inte alltid pedagoger och föräldrar tycker lika men pedagogerna sitter på bästa kunskapen om hur barnen fungerar i gruppen.
    Pedagogensutbrott oroar mig mer. Boka möte med pedagogen det berör eller föreståndaren och berätta hur du känner.
    Lycka till

Svar på tråden Dottern i ny grupp utan kompisar - orolig/bekymras