Hur bestraffar ni ert barn?
Om ert barn vägrar lyssna på vad du som förälder säger hur markerar du att du menar allvar?
Om ert barn vägrar lyssna på vad du som förälder säger hur markerar du att du menar allvar?
Som svar till TS
Jag tror personligen att man ska vara allvarlig, lugn och ha ögonkontakt med barnet samtidigt som man förklarar vad det är barnet gjort eller inte gjort för honom/henne.
Där efter kanske man förklarar att om detta händer igen så kommer det här (vad det nu är?) att hända.
Då har man gett barnet en chans att bättra sig och visat att man även tror att barnet kan sköta sig.
Gör barnet inte det så händer vad det nu var man sa skulle hända. Och då lär sig barnet förhoppningsvis att lyssna och att mamma/pappa menar allvar.
Men du påstod ju att man curlade annars......eller missförstod jag?
Vad gäller riktigt små barn så tycker jag inte att det härligt, utan mitt ansvar. Att man ändå kan bli arg är naturligt och mänskligt, men då ber man om ursäkt .
Men du påstod ju att man curlade annars......eller missförstod jag?
Vad gäller riktigt små barn så tycker jag inte att det härligt, utan mitt ansvar. Att man ändå kan bli arg är naturligt och mänskligt, men då ber man om ursäkt .
Har funderat lite sedan igår. Jag kan på fullaste allvar inte komma på något ett barn under 2 år skulle kunna göra för att jag skulle anse det rätt att bli arg på barnet.....varken mina ena eller andras. Det innebär självklart inte att jag inte visar vad som är rätt och fel för så små barn, men att bli arg på dem tycker jag är fel. Självklart är vi alla mänskliga och kan bli arga ändå och det gör oss inte till värdelösa föräldrar, men jag kan inte för mitt liv tycka att det är rätt = man ber om ursäkt....precis som när man gör andra fel mot människor.
Miljarden, du pratade om att människor var rädda för ilskan för att de såg ilska som ett symptom på bristande kontroll och att du tyckte att det var ett felslut. Jag håller med dig, så till vida att ilska per automatik inte innebär att man har tappat kontrollen, men den kan utan tvekan innebära det. Om/när jag blir arg på barn under 2 år så anser jag att det handlar om bristande impulskontroll. OBS! Utgår från mig själv nu. Eftersom JAG inte kan komma på en enda orsak som jag skulle tycka berättiga att jag blir arg på ett barn i åldern 0-2 år så skulle det utan tvekan handla om bristande imulskontroll om/när jag blir det. Håller till fullo med Lövet2 här. Det skulle vara mänskligt, men fortfarande inte rätt. Mänskligt, men jag ser absolut ingen pedagogisk vinst i det överhuvudtaget, tvärtom.
P E: Ja, visst kan man använda sig av både förstärkning och tillrättavisning men det fungerar alldeles utmärkt på ett sätt där man aldrig blir arg på hunden. Det beror väl lite på vad du lägger i ordet tillrättavisning... Har du hört talas om positivt och negativt straff/förstärkning? Annars skulle jag läsa på om det om jag vore du. Men nu var det ju inte hundar vi diskuterade, utan barn. Den ena har jag lydnad på medan jag inte ens eftersträvar det på den andra
Jag bemöter mina barn på samma sätt som jag själv vill bli bemött, med vänlighet och respekt. Så mycket svårare är det inte. Ibland failar jag men det är mänskligt. Har inga mer konkreta metoder, barn är inte hundar som ska läras lydnad. Inte heller är de utomjordiska mystiska varelser som fungerar annorlunda än vuxna. Man ska vara snäll, tror jag ett barn skulle ha svarat på frågan om hur man ska vara mot varandra. Funkar jättebra. Prova det :)