• Anonym

Hjälpa andra, hela tiden... Familjen då?

Hej!

Vi är en liten familj på mamma, pappa och två barn båda under 2.5 år. 

Vi är oense om en sak som hela tiden återkommer... att hjälpa andra eller inte.

Jag tycker att det kan bli lite mycket av varan - hjälpa andra. Min sambo tycker vi måste hjälpa andra annars får vi ingen hjälp tillbaka. Saken är den att det är alltid han som hjälper andra och jag o barnen som är hemma. vilket kan vara mkt påfrestande.

Såhär såg vår förra helg ut:

Fredag: sambon arbetar kl 10 - 00.
    Lördag: sambon hjälper släkting bygga altan kl 10 - 17
    Söndag: sambon hjälper till på dagis "fixar dag" kl 10 - 14

Andra "hjälpa till saker" kan vara att hjälpa till med att; flytta, bygga hus, passa hundar, lägga golv, måla, laga bilar, etc

Nu brukar det väl inte vara så många saker på samma helg men jag var helt slut och hade undertiden bara fixat med barnen hela tiden, puh!

Hur kan jag få honom att förstå att man inte kan hjälpa alla? HUr kan jag få honom att förstå att vi inte känner att vi kommer så högt på hans lista...?

Hjälp!!!!

• Svar på tråden Hjälpa andra, hela tiden... Familjen då?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det är viktigt att du och din sambo är överens om hur mycket han skall hjälpa andra. Att vara hjälpsam är ju en god egenskap men konsekvensen blir att han inte hjälper dig och du är ju hans partner och den han skall hjälpa i första hand. Han kanske är en person som har svårt att säga nej och tycker om den bekräftelse han får genom att hjälpa andra. Men man kan inte hjälpa alla andra för man biter sig själv i svansen. Som sagt, han och du behöver vara överens och för att komma dit är det nödvändigt att ni pratar igenom era åsikter, behov och känslor ordentligt. Lyssna på varandra och försök inte pressa fram lösningar för snabbt. De kommer när ni visar varandra hänsyn och respekt.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Hjälpa andra, hela tiden... Familjen då?