• Anonym (Familjehemsmamma)

Rättigheter eller bara skyldigheter?

Vi har 2 barn placerade hos oss och har gjort upp ett umgängesschema med pappan för ett par dagar sedan, fick igår ett samtal gällande detta men då har han gjort en kovändning och önskat helt nya tider som absolut inte passar oss. När vi gjorde det första schemat var han nöjd med detta men nu har han alltså vänt. Min fråga är alltså vad har vi för rättigheter som familjehem eller har vi endast skyldigheter? Ska man inte som familjehem kunna ha ett "vanligt" liv eller ska vi anpassa oss efter pappans önskemål hela tiden?

• Svar på tråden Rättigheter eller bara skyldigheter?

Förstår inte varför man ska bli dumförklarad?? Man skulle kunna tro att merparten av er som svarat otrevligt har något emot familjehem?

Inte är det väl så att bara för att man är ett familjehem så tappar man rätten till ett "vanligt" liv? Man ska väl inte straffas bara för att man tar hand om andras barn under en period?

VI ÄR överens med Socialtjänsten, det är inte där problemet ligger. Problemet är just nu pappan. Ska vi verkligen låta honom styra över hur vi ska leva vårat liv?

Har ni inget vettigt att tillföra så vore jag tacksam om ni lät bli att skriva också!

VI HAR INTE TYSTNADSPLIKT!!!

• Anonym (rose)

Pappan får inte hålla på sådär...byta tider på kort varsel.

• Anonym
    Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2011-05-30 10:27:08 följande:

Förstår inte varför man ska bli dumförklarad?? Man skulle kunna tro att merparten av er som svarat otrevligt har något emot familjehem?

Inte är det väl så att bara för att man är ett familjehem så tappar man rätten till ett "vanligt" liv? Man ska väl inte straffas bara för att man tar hand om andras barn under en period?

VI ÄR överens med Socialtjänsten, det är inte där problemet ligger. Problemet är just nu pappan. Ska vi verkligen låta honom styra över hur vi ska leva vårat liv?

Har ni inget vettigt att tillföra så vore jag tacksam om ni lät bli att skriva också!

VI HAR INTE TYSTNADSPLIKT!!!

Om ni alla jobbar så är det väl inte konstigt att umgänget blir sent på kvällen? Eller tänkte du att han knappt ska hinna träffa barnen? Helger vägrar du också ha, för då ska ni leva familjeliv utan inblandning av barnens pappa... När ska han få träffa barnen under vettiga omständigheter menar du? Hur många timmars umgänge har han rätt till varje gång och hur lång restid har han till er/ni till honom?

Han HAR fått vettiga tider. Vem har sagt att vi ska leva familjeliv utan inblandning av pappan? Vi försöker på alla sätt att göra umgänget så det passar alla men framförallt att det passar barnen.

Helger får han visst ha men inte VARJE helg, vi måste väl också kunna resa bort en helg då och då. Eller tycker du att vi ska stanna hemma varenda helg? Har vi mistat rätten till ett eget liv när vi är familjehem?

• Anonym
    Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2011-05-30 10:55:13 följande:

Han HAR fått vettiga tider. Vem har sagt att vi ska leva familjeliv utan inblandning av pappan? Vi försöker på alla sätt att göra umgänget så det passar alla men framförallt att det passar barnen.

Helger får han visst ha men inte VARJE helg, vi måste väl också kunna resa bort en helg då och då. Eller tycker du att vi ska stanna hemma varenda helg? Har vi mistat rätten till ett eget liv när vi är familjehem?

Hur kan han ha vettiga tider om ni alla jobbar på dagarna, barnen bara är något/några år och hur långt är umgänget? Kan du inte svara på det? Får han ha varannan helg? Plus en kväll i veckan? Han  kanske kände sig överkörd när han ensam pratade med er. Du vet, många föräldrar aktar sig för att stöta sig med familjehemmet.
  • Anonym (rose)

alla kräver sina rättigheter....

Anonym skrev 2011-05-30 10:58:38 följande:
    Hur kan han ha vettiga tider om ni alla jobbar på dagarna, barnen bara är något/några år och hur långt är umgänget? Kan du inte svara på det? Får han ha varannan helg? Plus en kväll i veckan? Han kanske kände sig överkörd när han ensam pratade med er. Du vet, många föräldrar aktar sig för att stöta sig med familjehemmet.
    Jag tänker överhuvudtaget inte gå in på något mer här. Jag lämnar tråden så kan ni klanka ner på familjehem bäst ni vill.
  • Anonym
    Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2011-05-30 11:01:35 följande:
    Jag tänker överhuvudtaget inte gå in på något mer här. Jag lämnar tråden så kan ni klanka ner på familjehem bäst ni vill.
    Klart du inte tänker svara, det förvånar mig inte. Om hans jobb slutar 5, han ska äta middag snabbt och köra till er, så är han kanske framme som tidigast 18-18-30(om ni bor nära..). Du skrev att han vill ha umgänge till 20... är det konstigt att han vill hinna träffa sina barn?

Helger verkar du inte alls beredd att låta barnen vara med honom heller. I mina ögon framstår du som ett familjehem som  vill behålla barnen som dina...men jag kan ha fel..

Bara för att få det sagt så slutar han inte kl 17 utan 15. Han träffar dom kl 16 till 19.30. Helger får han visst ha dom men jag låser mig inte varenda helg, då han inte är beredd att ha dom hela helgen utan bara några timmar på lördag fm och det är hans eget förslag och inte vårat. För mig får han ha dom varenda helg om han så vill, OM han tar hela helgen.

• Anonym
    Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2011-05-30 11:11:02 följande:

Bara för att få det sagt så slutar han inte kl 17 utan 15. Han träffar dom kl 16 till 19.30. Helger får han visst ha dom men jag låser mig inte varenda helg, då han inte är beredd att ha dom hela helgen utan bara några timmar på lördag fm och det är hans eget förslag och inte vårat. För mig får han ha dom varenda helg om han så vill, OM han tar hela helgen.

Så egentligen vill han inte ha barnen så mycket som ni skulle önska? Då förstår jag.

Ska förtydliga mig lite annars blir det missförstånd kring det här också. Han önskar träffa dom varje lördag 3-4 timmar, jag vill inte låsa mig varenda helg bara för några timmar. Jag önskar att han hellre tar hela helgen, kanske inte varje helg men varannan. Vill han inte ställa upp på det så vill inte jag ställa upp varenda helg, det är ju på helgerna man kan göra saker med barnen ex resa bort över helgen eller vad det nu kan vara. Jag tycker att upplägget skulle passa honom bättre också eftersom han då får en sammanhängade tid med barnen och framförallt skulle det vara bättre för barnen och slippa åka fram och tillbaka flera gånger i veckan. Därmed är det inte sagt att han inte får träffa dom under veckan. Så jag frågar igen, är det rätt att vi ska stanna hemmna varenda helg när han inte ställer upp själv på något?

• Anonym
    Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2011-05-30 11:28:04 följande:
    Ska förtydliga mig lite annars blir det missförstånd kring det här också. Han önskar träffa dom varje lördag 3-4 timmar, jag vill inte låsa mig varenda helg bara för några timmar. Jag önskar att han hellre tar hela helgen, kanske inte varje helg men varannan. Vill han inte ställa upp på det så vill inte jag ställa upp varenda helg, det är ju på helgerna man kan göra saker med barnen ex resa bort över helgen eller vad det nu kan vara. Jag tycker att upplägget skulle passa honom bättre också eftersom han då får en sammanhängade tid med barnen och framförallt skulle det vara bättre för barnen och slippa åka fram och tillbaka flera gånger i veckan. Därmed är det inte sagt att han inte får träffa dom under veckan. Så jag frågar igen, är det rätt att vi ska stanna hemmna varenda helg när han inte ställer upp själv på något?
    Då förstår jag bättre. Nej, det är inte rätt att barnen aldrig ska kunna få åka till ett äventyrsland, bo på hotell, campa, ha släktkalas osv en helg! Naturligtvis inte.

Självklart räcker det med t.ex lördag varanann helg plus veckokvällsumgänge. Har ni pratat med soc om detta? De ska kunna stötta er för barnens skull.

Soc är med på noterna, men inte pappan. Jag undrar bara hur tillmötesgående vi ska vara när han själv inte kan ge något tillbaka?

• Anonym
    Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2011-05-30 11:34:13 följande:
    Soc är med på noterna, men inte pappan. Jag undrar bara hur tillmötesgående vi ska vara när han själv inte kan ge något tillbaka?
    Då är det inga problem. Varför skickade advokaten papper till er om umgänget? Vet inte advokaten att soc är ytterst ansvariga?

Jag tycker du ska förklara ur barnens perspektiv. Att om han ska ha umgänge varje helg så kan ni aldrig åka långt bort och gå på zoo, vara med på firanden av olika slag, hinna med att bara ta en lugn mysdag och allt det där som barnen faktiskt har rätt till. Fråga honom om han inte kan se att det är bättre för barnen att få både familjelivet med er, som det är just nu, men ändå hinna med att träffa pappa regelbundet. Om han skulle få igenom sitt schema får barnen väldigt lite normalt familjeliv och det behöver barn för att bli trygga och må bra.

Pappan har återigen vänt. Nu vill han INTE träffa barnen alls. Tråkigt för barnen men vad ska man göra?

Svar på tråden Rättigheter eller bara skyldigheter?