Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2011-05-30 11:28:04 följande:
Ska förtydliga mig lite annars blir det missförstånd kring det här också. Han önskar träffa dom varje lördag 3-4 timmar, jag vill inte låsa mig varenda helg bara för några timmar. Jag önskar att han hellre tar hela helgen, kanske inte varje helg men varannan. Vill han inte ställa upp på det så vill inte jag ställa upp varenda helg, det är ju på helgerna man kan göra saker med barnen ex resa bort över helgen eller vad det nu kan vara. Jag tycker att upplägget skulle passa honom bättre också eftersom han då får en sammanhängade tid med barnen och framförallt skulle det vara bättre för barnen och slippa åka fram och tillbaka flera gånger i veckan. Därmed är det inte sagt att han inte får träffa dom under veckan. Så jag frågar igen, är det rätt att vi ska stanna hemmna varenda helg när han inte ställer upp själv på något?
Då förstår jag bättre. Nej, det är inte rätt att barnen aldrig ska kunna få åka till ett äventyrsland, bo på hotell, campa, ha släktkalas osv en helg! Naturligtvis inte.
Självklart räcker det med t.ex lördag varanann helg plus veckokvällsumgänge. Har ni pratat med soc om detta? De ska kunna stötta er för barnens skull.