• Mellanmjölkens land

När kan bebisar börja hålla sig?

En fundering bara? När vi byter blöja på dottern bajsar hon nästan jämt en hel del, även om det bara kommit "bromsspår" i blöjan. Ibland blir det riktiga bajsblöjor men allt oftare är det kissblöjor med bara lite bajs i.

BVC säger att dottern är för liten för att hålla sig men det verkar ju nästan så! Eller är det bara ställningen när vi byter på henne som är orsaken till varför hon bajsar då?

Nu undrar jag om det är nån som vet vid vilken ålder som bebisar kan börja hålla sig?

• Svar på tråden När kan bebisar börja hålla sig?
  • kixan

Runt 3 månader har mina ec:ade bebisar börjat kunna hålla sig, både kiss & bajs. Inte långa stunder, men ändå.

A -03, F -05, V -10
  • A von B

Min lillkille började precis som din bebis, att bajsa när man la honom på skötbordet för att byta. Han var väl 3-4 månader då. Så jag började sätta honom direkt på toaletten på en barnring så får han bajsa där istället. Funkar perfekt, har bara haft en handfull bajsblöjor sen dess (4 månader sen ca). Jag tror absolut de kan hålla sig, en liten stund iallafall. Jag ser på honom när det är dags, då börjar han sprattla och gnälla och efter ytterligare en stund börjar han pressa på.

• Loreena

Min bebis håller sig oftast när vi är iväg. Han bajsar vanligtvis ren rejäl potta på morgonen direkt när han vaknar, en sväng efter frukost och efter lunch. Om vi är iväg vid lunch så väntar han tills han kommer hem.

Jag var iväg och hälsade på en kompis en helg och vi flängde runt mkt på stan. Jag hade med pottan och pottade honom morgon och kväll, men han blev väl ändå lite stressad så han bajsade inte förrän sista dagen och då var han jättehård i magen :( När vi kom hem på söndagen bajsade han massor och var fortfarande hård i magen men det började ge sig. Han var då 6 månader.

Nu är han 9 månader och bajsar stående i blöjan om jag missar hans signaler, men han bajsar sällan när vi är iväg någonstans.

• Loreena

När han var liten bebis 2-4 mån så gnydde han massor innan han kissade, och om jag tog av blöjan och höll honom över toaletten så kissade han direkt. Så en liten stund höll han sig allt.

• skånegås

De säger väl till när de blir nödiga och för mig så känner jag det iaf innan jag behöver jobba för att hålla mig. Skulle de inte kunna hålla sig alls skulle det väl droppa konstant...? Sen tror jag inte de gör det medvetet då de är så små. Däremot har vår två-månaders "lärt sig" kissa på "komando". OM han är nödig vill säga, rätt praktiskt
    Säger ssssss varje gång han kissar och byter vi blöja utan signal från hans sida håller vi honom ändå och kommer inget provar vi med ssssss och i de flesta fall kommer en liten skvätt

Men säger han till och det tar tid att komma till nåt bra ställe får man röra på honom, vet ju själv att det är svårt att kissa då och bajsa med... (lång tid = kring 1min)

Svar på tråden När kan bebisar börja hålla sig?