• Anonym (familjehem?)

Kommer mitt förflutna jaga mig?

Hej!

Vi är ett par som har i många år funderat på att ha fosterbarn utöver biologiska barn. Det känns nu som vi har kommit till det stadiumet där vi har möjligheten att ta detta steg. Kring detta uppstår dock en del frågor.

Jag är 28år och min man 33år. Vi har varit ihop i snart åtta år och har en biologisk son på sex år. Min man jobbar heltid men jag är student. Vi klarar oss ekonomiskt utan problem men man önskar ju att man hade en större inkomst för barnet/barnens skull däremot har vi desto mer tid och i med mina studier så är vi relativt flexibla med tider och så. Jag tar examen nästa år och då blir jag lärare. Vi bor i ett litet hus nere vid vattnet i ett lugnt område och har ett rum extra. Vi har även planer att renovera vinden till vårt sovrum och kontor så då blir det fler rum lediga, men detta har vi inte möjlighet till förrän jag har fått ett jobb.

Problemet är dock att jag inte har det mest exemplariska förflutna. Jag hade en problematisk uppväxt, med inte så snälla föräldrar, och soc var mer än en gång involverad. Jag flyttade ifrån mina föräldrar i högstadiet och hamnade i kriminella kretsar med "lätta" droger. Soc var involverad under den tiden med så allt finns på papper. Däremot så har de också följt mig hur jag blev ren (på egen hand) och skapade ett tryggt liv sedan jag fick reda på att jag var gravid. Jag har i högsta grad fått ordning på mitt liv och kan inte relatera till den jag en gång varit. Jag känner däremot att det har varit en lärdom för mig och jag vill kunna hjälpa barn/ungdomar som idag är i den situationen. Sen är jag såklart, medveten om att inte alla foster barn har samma historia som mig men jag har velat göra detta så länge jag kan minnas (min dröm är att sedan öppna ett HVB-hem).

Kommer mitt förflutna ställa till ett problem för oss? Jag ser ju mitt förflutna snarare som en fördel än en nackdel, och jag är så rädd att jag blir dömd på grund utav det förflutna.

Hur går det till på ett familjehemsutredning? Jag har läst mycket om det men aldrig fått några konkreta svar.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kommer mitt förflutna jaga mig?
  • Hypnos

Ditt förflutna så länge det är just ditt förflutna kommer med all säkerhet INTE att påverka något alls i frågan om familjehemsutredningen!
    Tvärtom så kan det ofta räknas som ett plus att man faktiskt har erfarenhet av hur livet kan bli och vara...
    Så länge man lämnat allt bakom sig och sen många år tillbaka "står på stadiga ben" så kommer det absolut inte "ditt förflutna jaga dig"

• Anonym (familjehem?)
    Hypnos skrev 2011-05-27 18:04:12 följande:
    Ditt förflutna så länge det är just ditt förflutna kommer med all säkerhet INTE att påverka något alls i frågan om familjehemsutredningen!
    Tvärtom så kan det ofta räknas som ett plus att man faktiskt har erfarenhet av hur livet kan bli och vara...
    Så länge man lämnat allt bakom sig och sen många år tillbaka "står på stadiga ben" så kommer det absolut inte "ditt förflutna jaga dig"
    åh tack så mkt för ditt svar!! Så glad jag blev nu. Du ser inte heller att jag är student för nuvarande och att vi endast har ett ledigt rum, utgör några problem? Som sagt jag är snart färdigutbildad, men även då känner jag att heltid vore inte en bra lösning då jag tycker det är viktigt att vara här för barn/ungdomen.

Har du några andra tips som du anser är viktigt för oss som funderar på familjehem bör veta? Jag har läst otroligt mycket om det, och har vänner som är fosterbarn, men det är ju en annan sak att faktiskt höra det från en fosterförälder.
  • Anonym (Hm)

Hej!

Vad kul att ni vill engagera er i familjehemssektorn.

Vill inte alls låta nerstämmande MEN det kan att prövas gentemot er om det finns tidigare anmärkningar.

Detta gjorde det mot oss. Trots vi fostrat 6 egna barn samt att jag är dagmamma. Vi blev ledsna då det under inga omständigheter funnits någon som helst brister i vårt föräldraransvar osv.

Vi blev jourhem, dock inte beviljade permanent familjehem.

• Thegran

Jag har själv varit placerad hos ett par som hade en strulig bakgrund, med bl.a droger och kriminalitet, så visst bör det gå.

• Anonym (familjehem?)
    Anonym (Hm) skrev 2011-05-27 19:11:59 följande:

Hej!

Vill inte alls låta nerstämmande MEN det kan att prövas gentemot er om det finns tidigare anmärkningar.

Detta gjorde det mot oss. Trots vi fostrat 6 egna barn samt att jag är dagmamma. Vi blev ledsna då det under inga omständigheter funnits någon som helst brister i vårt föräldraransvar osv.

Hej och tack så mycket!
    Vad tråkigt. Med andra ord så beror det på kommunen man bor i? :( Jag tycker att de dömer en för ens förflutna, sen tycker jag absolut att man ska ha höga krav på vilka man placerar barnen hos, men det borde baseras på ens nuvarande situation och hur länge sedan man hade "problem" själv.

Hur gick utredningen till efter att ni ringt och anmält intresse?
  • Anonym (familjehem?)
    Thegran skrev 2011-05-27 19:23:06 följande:
    Jag har själv varit placerad hos ett par som hade en strulig bakgrund, med bl.a droger och kriminalitet, så visst bör det gå.
    .. och såg du dem som sämre passande på grund utav deras förflutna? Vore jätte skönt att höra ditt perspektiv.

Tack för ditt svar :)
  • Thegran
    Anonym (familjehem?) skrev 2011-05-27 19:37:28 följande:
    .. och såg du dem som sämre passande på grund utav deras förflutna? Vore jätte skönt att höra ditt perspektiv.

Tack för ditt svar :)
    absolut inte.
    De var vettiga människor, med sunda värderingar.
    Som ung och trasig var det skönt att veta att de också hade erfarenhet från livets baksida, även om mina problem inte alls handlade om samma sak som deras hade gjort.

Nu är det många år sedan jag bodde där, men de har fortfarande placeringar hos sig.
  • Anonym (anonym)

Jag tycker att det borde vara skillnad beroende på när det förflutna ägde rum. Om det är en 40åring som var strulig när den var 30 tycker jag är värre än om det är en 30åring som var strulig som 20åring.....
    Den ena var ju strulig som vuxen medan en 20åring nog kan gå som ungdom mer eller mindre. Sen tycker jag de borde gå efter hur ens liv ser ut nu jämfört med innan strulet.  

• Anonym (familjehem?)
    Thegran skrev 2011-05-27 19:51:01 följande:
    absolut inte.
    De var vettiga människor, med sunda värderingar.
    Som ung och trasig var det skönt att veta att de också hade erfarenhet från livets baksida, även om mina problem inte alls handlade om samma sak som deras hade gjort.

Nu är det många år sedan jag bodde där, men de har fortfarande placeringar hos sig.
    Vad skönt att du säger det, så du ser inte att jag automatiskt är olämplig som fosterförälder baserat på det förlutna?
  • Anonym (familjehem?)
    Anonym (anonym) skrev 2011-05-27 19:51:23 följande:
    Jag tycker att det borde vara skillnad beroende på när det förflutna ägde rum. Om det är en 40åring som var strulig när den var 30 tycker jag är värre än om det är en 30åring som var strulig som 20åring.....
    Den ena var ju strulig som vuxen medan en 20åring nog kan gå som ungdom mer eller mindre. Sen tycker jag de borde gå efter hur ens liv ser ut nu jämfört med innan strulet.  
    Det håller jag absolut med dig om!! :)
  • Anonym

Hej!

Jag trodde det ställdes_högre_ krav på jourhem än familjehem?? Varför fick ni inte bli familjehem?
  • Hypnos

Hej!

Det är konstigt att ni då blev jourhem och inte familjehem då utredningen är precis likadan och kraven i princip domsamma.
    I våran kommun så ser dom att man har mer erfarenhet som jourhem än som just familjehem för att det är lite olika men ändå lika sätt att jobba på!
    Barn som kommer till jourhem kommer oftast relativt akut och kan va lite annolunadre att "tas med" än barn som planerar att placeras i familjehem!
    Säkerligen är det olika från kommun till kommun och beroende på det är priv.org eller inte!
  • Anonym (Hm)
    Anonym (familjehem?) skrev 2011-05-27 19:34:52 följande:
    Hej och tack så mycket!
    Vad tråkigt. Med andra ord så beror det på kommunen man bor i? :( Jag tycker att de dömer en för ens förflutna, sen tycker jag absolut att man ska ha höga krav på vilka man placerar barnen hos, men det borde baseras på ens nuvarande situation och hur länge sedan man hade "problem" själv.

Hur gick utredningen till efter att ni ringt och anmält intresse?

Hej igen!

Naturligtvis, beror det på kommunen man bor i. Vi är Jourhem just nu i vår kommun, men ansökt om familjehem i vår nya kommun som vi flyttar till snart. Där ställdes samma krav, men att jag som moder haft ett mer vilt 18-20 år liv var på tok för långt tillbaks i tiden för att bedöma oss idag. Vi är ett par på 45 år. Så det skiljer sig en aning.

Anledningen att vi inte fick vara permanent familjehem var dels vår höga ålder, då det kan gälla en uppväxtplacering, sen ansåg dem att våra barn som vi har, "kan" slå revolt, liksom jag gjorde när jag var 13-20 år. Då behövs vi för dem. En märklig anledning anser vi men beslut är fattat.

Vi haft barn som kommit mitt i natten, spädbarn, ja, gud vet allt. Men dem stannat som längst i 1 år.

Just nu strider vi för ett barn som vi haft i 9 månader, i en rättslig process. Just för att vi skall få vara ett familjehem tills modern är åter på benen. Detta på hennes egen begäran. Så vi håller tummarna för detta underbara barn

Våra barn som vi fått

• Hypnos
    Anonym (Hm) skrev 2011-05-27 20:19:18 följande:

Hej igen!

Naturligtvis, beror det på kommunen man bor i. Vi är Jourhem just nu i vår kommun, men ansökt om familjehem i vår nya kommun som vi flyttar till snart. Där ställdes samma krav, men att jag som moder haft ett mer vilt 18-20 år liv var på tok för långt tillbaks i tiden för att bedöma oss idag. Vi är ett par på 45 år. Så det skiljer sig en aning.

Anledningen att vi inte fick vara permanent familjehem var dels vår höga ålder, då det kan gälla en uppväxtplacering, sen ansåg dem att våra barn som vi har, "kan" slå revolt, liksom jag gjorde när jag var 13-20 år. Då behövs vi för dem. En märklig anledning anser vi men beslut är fattat.

Vi haft barn som kommit mitt i natten, spädbarn, ja, gud vet allt. Men dem stannat som längst i 1 år.

Just nu strider vi för ett barn som vi haft i 9 månader, i en rättslig process. Just för att vi skall få vara ett familjehem tills modern är åter på benen. Detta på hennes egen begäran. Så vi håller tummarna för detta underbara barn

Våra barn som vi fått

Det är konstigt det där med ålder just!
    Min granne är i din ålder precis och har både jour och är aven familjehem.
    Familjehem är dom till 2 små på 5 och 3 år, har så varit i lite över ett år nu, barnen va 2 och 4 när dom kom (syskonpar)
    Det va INGEN som nämnde deras ålder alls.Har hört historier åt båda hållen både att vissa i runt 40-45 är för gamla och att vissa anser att dom är i perfekt ålder och att åldern inte är det viktigaste.
    Jourhem är dom till alla mellan 0-20 år
    Men visst skiljer det och det massor verkar det som
  • Anonym (familjehem?)
    Anonym (Hm) skrev 2011-05-27 20:19:18 följande:

Hej igen!

Våra barn som vi fått

Vad skönt att höra att de i dagsläget inte kan bedöma dig efter vad du gjorde i tonåren, inte lika lång tid sedan för mig dock.

Jag håller med om det märkliga beslutet, det finns väl mkt fördelar med (biologiska) barn som är eller snart är i tonåren också .

Jag håller tummarna att den rättliga processen blir fördelaktig för er, barnet och barnets mamma!!{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (familjehem?)
    Hypnos skrev 2011-05-27 20:09:37 följande:
    Säkerligen är det olika från kommun till kommun och beroende på det är priv.org eller inte!
    Hur kommer man i kontakt med privat.org?
  • Anonym (Hm)

Vad jag ville säga egentligen är att stå på er och välkomna att bli utredda till grund och botten. Saker som inträffat kan man ju lämna en förklarning till om det inte är för grovt.

Bättre att vara ärlig från början, så visar ni ju att ni inte har något att dölja.

Utredningen vi genomgått har varit dels upplysningar i alla register som finns. Du vet säkert alla register. Så jag skriver dem inte.

Vi vart på mängder med möten och intervjuer, hembesök, samtal med psykolog, intervjuer med våra barn samt anhöriga. Sedan varit noggranna med checkat våra referenser.

Önskar dig/er ett stort lycka till.

• Hypnos
    Anonym (familjehem?) skrev 2011-05-27 20:43:00 följande:
    Hur kommer man i kontakt med privat.org?
    Det finna många privata organisationer inom familjehemsvården!
    Har dom inte i huvudet men jätte lätt att googla sig fram till:)
    Finns som sagt va massa olika!
Svar på tråden Kommer mitt förflutna jaga mig?