Kommer mitt förflutna jaga mig?
Hej!
Vi är ett par som har i många år funderat på att ha fosterbarn utöver biologiska barn. Det känns nu som vi har kommit till det stadiumet där vi har möjligheten att ta detta steg. Kring detta uppstår dock en del frågor.
Jag är 28år och min man 33år. Vi har varit ihop i snart åtta år och har en biologisk son på sex år. Min man jobbar heltid men jag är student. Vi klarar oss ekonomiskt utan problem men man önskar ju att man hade en större inkomst för barnet/barnens skull däremot har vi desto mer tid och i med mina studier så är vi relativt flexibla med tider och så. Jag tar examen nästa år och då blir jag lärare. Vi bor i ett litet hus nere vid vattnet i ett lugnt område och har ett rum extra. Vi har även planer att renovera vinden till vårt sovrum och kontor så då blir det fler rum lediga, men detta har vi inte möjlighet till förrän jag har fått ett jobb.
Problemet är dock att jag inte har det mest exemplariska förflutna. Jag hade en problematisk uppväxt, med inte så snälla föräldrar, och soc var mer än en gång involverad. Jag flyttade ifrån mina föräldrar i högstadiet och hamnade i kriminella kretsar med "lätta" droger. Soc var involverad under den tiden med så allt finns på papper. Däremot så har de också följt mig hur jag blev ren (på egen hand) och skapade ett tryggt liv sedan jag fick reda på att jag var gravid. Jag har i högsta grad fått ordning på mitt liv och kan inte relatera till den jag en gång varit. Jag känner däremot att det har varit en lärdom för mig och jag vill kunna hjälpa barn/ungdomar som idag är i den situationen. Sen är jag såklart, medveten om att inte alla foster barn har samma historia som mig men jag har velat göra detta så länge jag kan minnas (min dröm är att sedan öppna ett HVB-hem).
Kommer mitt förflutna ställa till ett problem för oss? Jag ser ju mitt förflutna snarare som en fördel än en nackdel, och jag är så rädd att jag blir dömd på grund utav det förflutna.
Hur går det till på ett familjehemsutredning? Jag har läst mycket om det men aldrig fått några konkreta svar.
Tacksam för svar