• formica

Utbildning till Medicinsk sekreterare

Hallå,
    jag har nu gjort en del antagningsprov för utbildningen till Medicinsk sekreterare. Prov har jag gjort i såväl Lund, Kristianstad som Malmö.

Min fråga är om någon här har erfarenhet med någon av de utbildningsanordnarna?
    I Lund och Kristianstad är det Vuxenutbildningen som håller i den, i Malmö är det Lernia.

Jag har lika långt att pendla oavsett, så jag undrar mest vilken av dem så håller bäst kvlaité.

Tacksam för svar
    / Maren.....ny på forumet.

• Svar på tråden Utbildning till Medicinsk sekreterare
  • Zeta
    hej! tyvärr kan jag inte svara på dina frågor men har en fråga till dig. kan du berätta lite mera om antagningsprov som du har gjort. jag ska på svenska och tangenbord tester den 1 juni och jätte nervös. snälla! tack!
  • formica

Hej!
    Vart ska du ha prov?

Jag hade inget prov alls inom tangentbord.
     I Lund skulle man skriva en uppsats i Engelska och Svenska, I Kristianstad bara i svenska, men där var det mer definerade ämnen.

Malmö var en helt annan sak. Där hade vi även ordkunskap, i nivå med högskoleprovets orddel. Sedan var det även läsförståelse och en liten skrivuppgift. Engelskan i Malmö var att fylla i rätt ord dvs. om det ska vara there is, there was eller liknande. Kryssfrågor, så man kunde använda uteslutningsmetoden. Sedan var det även engelsk läsförståelse.

• Zeta
    Jag sökte i Västerås på Medlearn och det blir ordkunskap, läsförståelse och skrivning i svenska provet. Vad det svårt för dig? Undrar oxå om skrivuppgift, vad det något amne att skriva om.. eller?? tack!!
  • formica

Ordkunskapen i svenskan var lite svår... förstod inte alltid vilken av de möjliga alternativen de ville ha. Men resten var lätt, även engelskan var inte så svår som jag trodde eftersom man skulle välja bland tre alternativ till varje fråga. Läsförsåelsen i engelskan tyckte jag var enkel också, då det var korta texter på kanske två-tre meningar.

Det var lite olika vad man skulle skriva om. I malmö, de som även hade ordkunskap etc. så skulle man skriva ca 200ord om varför man valde den utbildningen. Men jag räknade inte precis antalet ord jag skrev (på papper, inom word hade det ju varit enklare...)

I lund var det märkliga teman. Det svenska temat var "min bästa..." och det engelska "my dream future"

Krisitanstad hade de mest avancerade ämnena att skriva om, tycker jag. Man skulle välja bland tre ämnen, antingen varför man valde utbildningen, hur viktigt bra bemötande är inom vården eller något med betydelse av hälsa och sånt i vardagen. Det svåra var där att man skulle skriva på varannan rad och då på högst 3 sidor, alltså drygt 1.5 sidor totalt och då med inledning, huvudtext och avslutning.

Så i Lund och Kristianstad är det lite svårt  att få en uppfattning om ifall de gillar ens text eller inte. Ordkunskapen gick så dålig i malmö så jag tror inte jag klarade provet och ännu mindre att jag övertygar vid en eventuell intervju.

Oavsett vad så var både provtillfälle och informationen olika på alla tre ställena, så förmodligen blir det lite annorlunda för dig med. Egentligen märkligt att de inte har något mer enhetligt system...

• Zeta

Du är aldeles för snäll! Nu vet jag lite granna vad kan hända och rädd för ordkunskap :) kan förbereda någon text kanske om varför välde jag utbildningen.

Håller med att de borde ha samma system! När får du antagningbesked?? Tack och lycka till!!!

• formica

Jag vet, snällhet är på gott och ont ;)

det kan vara bra att ha en plan om vad du ska skriva, tydligen tydker de att det är väldigt intressant. Som om de inte får nästan samma svar av alla ändå...

Från Malmö hör jag något veckan som kommer eller veckan därpå , men bara om jag klarat provet.
    Lund och Kristianstad får jag besked ifrån kring midsommar, så det blir spännande.

Lycka till du med! Och vid tangetbordet, håll dig lugn, annars blir det massa onödiga fel med den "korrekta" fingersättningen ;)

• Bibbi12

Hej jag ska på antagningstest på Campus Nyköping, till medicinsk sekreterare är det någon som varit där och gjort testerna? Tacksam för svar Bibbi

• RevStierna

Hej!!

Jag hittade den här tråden idag, hur gick det för er??? :)

Jag ska på antagningsprov om 1 vecka! :)

• Elinaao

RevSti­erna vart gjorde du ditt prov? Hur gick det och vad innehöll provet?

• Hanni88

Hittade också nyss hit, har sökt i Skåne och ska göra tester snart. Någon som vill dela med sig om hur det var? :)

• anony12345

Jag gjorde webbprovet för Nyköping och kuggade svenskan, fick endast 11p och man behövde minst 16p, resterande av proven var jag godkänd på, inte för att det spelar någon roll eftersom man måste bli G i alla 3 delarna för att gå vidare, om jag förstod det rätt.

Jäkligt svårt (svenskan) jag ska inte ljuga!

Nästa är Kristianstad sedan Växjö.

Nu vet jag lite vad jag har att vänta mig iaf efter jag läste lite i detta forumet, så ska se till att plugga plugga plugga.

• Hanni88

Det lät svårt. Var i Lund och gjorde prov idag, svårt att veta vad som förväntas av en där... Nästa är Kristianstad för mig med, på onsdag. Lycka till :)

• DL81
    anony12345 skrev 2016-04-27 17:38:04 följande:

Jag gjorde webbprovet för Nyköping och kuggade svenskan, fick endast 11p och man behövde minst 16p, resterande av proven var jag godkänd på, inte för att det spelar någon roll eftersom man måste bli G i alla 3 delarna för att gå vidare, om jag förstod det rätt.

Jäkligt svårt (svenskan) jag ska inte ljuga!

Nästa är Kristianstad sedan Växjö.

Nu vet jag lite vad jag har att vänta mig iaf efter jag läste lite i detta forumet, så ska se till att plugga plugga plugga.

Hur du gjort provet i Växjö? Jag ska göra i maj. Vad ska man träna på
  • Anonym (Maria)

Jag har jobbat som medicinsk sekreterare i 35 år, och det har blivit stora förändringar när det gäller utbildningen. Men varför är det så stora krav? Ett vanligt jobb består till 95% att skriva ut diktat. Och diagnos-nr och koder är det läkarna som ansvarar för. Utbildningen verkar vara väldigt avancerad. 

• Anonym (Maria)

Nu såg jag att tråden är gammal. 

Svar på tråden Utbildning till Medicinsk sekreterare