Ordkunskapen i svenskan var lite svår... förstod inte alltid vilken av de möjliga alternativen de ville ha. Men resten var lätt, även engelskan var inte så svår som jag trodde eftersom man skulle välja bland tre alternativ till varje fråga. Läsförsåelsen i engelskan tyckte jag var enkel också, då det var korta texter på kanske två-tre meningar.
Det var lite olika vad man skulle skriva om. I malmö, de som även hade ordkunskap etc. så skulle man skriva ca 200ord om varför man valde den utbildningen. Men jag räknade inte precis antalet ord jag skrev (på papper, inom word hade det ju varit enklare...)
I lund var det märkliga teman. Det svenska temat var "min bästa..." och det engelska "my dream future"
Krisitanstad hade de mest avancerade ämnena att skriva om, tycker jag. Man skulle välja bland tre ämnen, antingen varför man valde utbildningen, hur viktigt bra bemötande är inom vården eller något med betydelse av hälsa och sånt i vardagen. Det svåra var där att man skulle skriva på varannan rad och då på högst 3 sidor, alltså drygt 1.5 sidor totalt och då med inledning, huvudtext och avslutning.
Så i Lund och Kristianstad är det lite svårt att få en uppfattning om ifall de gillar ens text eller inte. Ordkunskapen gick så dålig i malmö så jag tror inte jag klarade provet och ännu mindre att jag övertygar vid en eventuell intervju.
Oavsett vad så var både provtillfälle och informationen olika på alla tre ställena, så förmodligen blir det lite annorlunda för dig med. Egentligen märkligt att de inte har något mer enhetligt system...