• hammarby

Moderkaksprov på måndag 30/5. Någon som har råd att ge eller som också ska göra provet snart?

Hej!

Är 40 år, bor i Stockholm och väntar mitt tredje barn. Har aldrig gjort moderkaksprov förut och jag undrar om det  finns någon här som kan ge goda råd eller bara berätta om sitt moderkaksprov, hur det kändes och så.

Kanske det finns fler som jag, som är i startgroparna för att göra ett? Vi kan väl stöta och blöta våra funderingar före och efter ingreppet?

Kram på er!

Eddie 060913 ~~ Dante 071019
  • Svar på tråden Moderkaksprov på måndag 30/5. Någon som har råd att ge eller som också ska göra provet snart?
  • NR3

Hej

Jag gjorde KUB idag, med siffror som 1:609 på ds och 1:154 på trisomi 13+18. På torsdag är det dags för moderkaksprovet.

Det märkliga var att från att för två veckor sen ha varit i v 11+0 är jag idag bara i 12+1. Jag skulle ha varit 13+6 idag alltså. Har det något med risken att göra?

Jag frågade om vad jag ska tänka på inför mkp, så sa hon inget. Men läste här att man inte ska äta trombyl 3 dgr innan. Stämmer det? Ska ringa dem imorgon bitti och fråga.

• AnnE

Idag kom svaret från Uppsala på mitt fvp, allt är som det ska och det bor en liten flicka i min mage!!!
    Skönt att veta att allt är bra därinne! Hjärt-eko nästa vecka på bebisen.

• Strella

Grattis AnnE så skönt!!!
    Nr3 hur har det gått???

• NR3

AnnE! Vad skönt! Vilken lättnad.

Vi har inte fått svar ännu. Ju längre tid för svar desto bättre sa de. Vad det nu betyder.

• Hoppas på mirakel

Vi fick vårt brev till slut. Allt var bara bra. Det tog längre tid för att de ävem hade fått med celler från mej.

Millan75: Så tungt besked. Men bra att ni får göra en utredning. Har ni något barn sen innan?

Stort Grattis AnnE!

NR3: Håller tummar och tår. Till oss sa de att de ringer om svaret är dålig. Inom två till tre dagar. Annars skulle det komma ett brev efter ca en vecka.

• Kattflickan

Hoppas på mirakel: Nej, vi har tyvärr inget barn. Från början hade vi önskat oss två barn. Just nu blir jag tacksammast i världen om vi lyckas få ett friskt. Jag blir ganska lätt gravid och vi började försöka i mars 2010 när jag fyllde 35. Blev gravid på 4e försöket, barnet hade DS, gjorde abort. Sen blev jag gravid på 4e försöket igen, tidigt missfall. Blev gravid på 3e försöket, barnet hade DS igen. Det måste vara något annorlunda fel på oss (troligen mig).

Jag hoppas också på en riktig utredning. 

Grattis AnnE och Hoppas på mirakel

Millan 

• NR3

Milan75: Det måste vara så tufft för er. Beklagar verkligen!

Hoppas på mirakel: Ja så uppfattade jag också det som att ju längre det dröjer med svaret, dvs just brev så är det bra. Inga brev är läskiga var det BM som sa. Så jag hoppas innerligt..

• kasa01

Hej på Er!
    Vad skönt att höra att det går så bra för många. Jag gjorde mitt prov i början av Juni och vet hur jobbigt det är med all väntan och oro.

Millan 75, blir verkligen ledsen att höra din historia... Vad fruktansvärt att få samma besked två gånger, och dessutom ett mf däremellan. Jag är IVF'are, och har kämpat över två år för den här graviditeten, men har i alla fall en son sen en tidigare relation. Man kan ju såklart få DS även som IVF patient, men jag har hört talas om att det ska finnas någon slags metod där man kan kontrollera äggen innan man sätter tillbaka dem för att minska risken för kromosom fel. Har dock inte fått någon sådan info här i Sverige, tror det gäller kliniker i andra länder. Kan ju vara värt att undersöka för dig, om det inte är något enklare de kan göra för er. Förhoppningsvis hittar de något under utredningen, så ni kan få hjälp. Stor kram till dig!     

• Kattflickan

Kasa01: Tack! Metoden heter ivf pdg och som du säger så analyserar man det befruktade ägget efter några celldelningar. Jag och min sambo har redan diskuterat det och hoppas på att få göra det här i Sverige. Jag vet med all säkerhet att det görs på Karolinska i stockholm och kanske tillomed här i Uppsala på Akademiska. Jag ska prata med läkaren imorgon och efter det vet jag kanske mer. Men det vore bra med en utredning. Det är kanske så att ett stort antal av mina ägg är dåliga eller att min celldelning inte funkar som den ska. Men om många ägg är dåliga, varför blir jag då lätt gravid?

Om vi inte får göra ivf pdg här så kommer vi nog att åka utomlands och göra det privat. Vi kan inte fortsätta att försöka på egen hand. Jag tror inte att jag mentalt skulle klara en till sen abort.  

Grattis Kasa01 till din graviditet. Det är tungt med ivf, min syster har gjort det och har nu äntligen en liten son. Om jag har ett genetiskt fel som orsakar mina problem så kanske det är något hon också har då hon haft svårt att bli gravid. Hennes son verkar tack och lov vara frisk! Inga kromosomfel har han iallafall.

Millan 

• kasa01

Millan 75, ok då vet du redan, vad bra! Jag känner till några som gjort IVF o ändå fått kromosomfel, så det förekommer ju. Sen är det ju ett stort antal kvinnor som gör ivf pga hög ålder, och där är ju risken redan ganska stor för just DS. Mitt råd till dig som erfaren IVF'are är STÅ PÅ DIG!! man får ingenting utan att tjata sig blå, så om du redan vet vad du vill, acceptera inte om de säger nej först. Ta reda på så mycket du kan innan du tar kontakt m kliniker, så du kan argumentera. Den här värden är ganska fyrkantig, och många väljer till slut utländska kliniker bara för att få "rätt" hjälp. 

Något måste det ju bero på, att du fått två (kanske tre) befrukningar med kromosom fel. Ärligt talat är jag dåligt påläst om vad det är som går snett när man bildar den extra kromosomen som orsaka DS, men det har nog inte med befruknings graden att göra, alltså förmågan att bli gravid. Förhoppningsvis är det något ni kan få hjälp med utan att behöva IVF, det är en ganska plågsam process.

Tack för grattis, det tog som sagt ett tag. Fick en mola för ett o ett halvt år sen dessutom, som är en missbildad befrukning som orsakar en tumörväxt i livmodern. Som tur var hann den inte sprida sig, utan de fick ut allt vid operationen och vi kunde fortsätta IVF processen efter 9 månader. Har jag otur kan den bli aktiv igen efter förlossningen, men den dagen den sorgen!

Stor kram till dig, och hoppas du får bra svar idag.

NR3, grattis!    

Svar på tråden Moderkaksprov på måndag 30/5. Någon som har råd att ge eller som också ska göra provet snart?