• Anonym

När ska barnen börja sova hela natten?? 1 och 2.5 år...

Hej!

Våra barn är 2.5 och 1 år och vi trodde väl att det nu skulle börja sova några hela nätter... Men icke.

1 åringen sover bäst. Vaknar oftast 1 ggr och får välling eller kommer över till oss o är nöjd med det. Detta känns ändå normalt för åldern, eller?

2.5 åringen hade tidigare "nattskräck" och panikskrek, spakade o var inte kontaktbar. Detta är inte så förekommande längre, tack o lov!!! Men nu är det mycket drömmar tror vi. Varje natt (sover kanske 1-2 hela natt/mån) vaknar han och skriker tills vi kommer. Hur länge brukar sånt här hålla? Kan det ha nåt utvecklingsfaser att göra?

Tips och råd tas tacksamt emot!!!

• Svar på tråden När ska barnen börja sova hela natten?? 1 och 2.5 år...
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min uppfattning är att det dröjer flera år innan barnen kan sova hela natten ostört. Ofta beror den uppdelade sömnen på att sovmönstret ser annorlunda ut och att de utvecklas (precis som du är inne på), både mentalt och motoriskt. Har man dessutom ett barn som drömmer mycket eller till och med går i sömnen, blir det mer påtagligt.

Grunden för en god natts sömn är naturligtvis att barnets har goda sovvanor. Med det menar jag; lagom med sömn för sin ålder och förmåga att somna in själv, utan föräldrarnas närhet.

Det låter som att detta är ett stort problem för er som kan kräva mycket engagemang. För att ni skall få bästa möjliga råd, tycker jag att du kontaktar er BVC-sköterska och bokar in ett samtal kring detta. Se helst till att du/ni kan gå dit utan barnen.

Mvh Christine

• Anonym

Tack snälla för ditt svar! Det betyder mycket för mej.

Tyvärr har vi inte fått så mycket stöd av BVC. När jag tog upp det sist sa dom - "läs på internet, det finns olika metoder".  Får man säga så när någon ber om råd?

• BVC Sköterskan

Hej!

Usch, jag blir verkligen inte stolt över att vara BVC-tant när man hör hur det kan gå till Rynkar på näsan

Om nu inte er BVC-sköterska har möjlighet att hjälpa er så borde hon däremot kunna hänvisa er vidare. I en del kommuner kan man till exempel ringa BUP (barn och ungdomspsykologiska mottagningen) för att få råd per telefon. Det kan röra sig om "enkla" saker som sömn och mat till exempel.

Hoppas ni snart får den hjälp/stöd ni behöver, det är vad vi är till för på BVC!

Mvh Christine

Svar på tråden När ska barnen börja sova hela natten?? 1 och 2.5 år...