• Anonym

Alla era erfarenheter av konflikt kring folkbokföringsadress tack

Jag flyttade från den gemensamma bostaden vi separationen. Barnet, som vi har gemensam vårdnad om och delar exakt lika i fråga om dygnsvila per vecka, blev kvar som skriven på den adressen som väl är det vanliga.

Exet flyttade sedan till en ny bostad (i en annan stadsdel, men inte långt bort avståndsmässigt) och ville ta med barnet i flyttanmälan. Jag gick efter tvekan med på detta för att visa att jag inte är ute efter makt/att 'ta' barnet. Även för att jag fick så olika uppgifter om mina chanser om jag nekat flyttanmälan. Exet sa att Skatteverket sagt att det vanliga är att barnet automatiskt flyttas med om det flyttar från ursprungsadressen. Jag hade däremot själv hört (bl a här på FL) att Skatteverket främst utgår från vem som bor nämast barnets förskola eller skola (förutsatt att man delar dygnsvilan lika och har gv). I vårt fall är det jag som bor närmast förskola och flyttade hit bl a just pga detta.

Nu vill exet att barnet ska gå i skola i nya stadsdelen och att h*n i slutändan har rätt att bestämma det som boendeförälder. Jag menar att det inte är rätt mot barnet pga att det har kompisar här och isf inte får fortsätta till skolan med flertalet av de 'klasskamratet' h*n har nu på fsk.

Vad är era erfarenheter och tankar kring detta? Och är det lönt att göra en flyttanmälan till Skatteverket mot exets vilja för att trygga barnets plats i den lokala skolan med vännerna? Är det verkligen sant att de går mest på vems som bor närmast fsk?

Kan säga till sist att jag inte vill ha en konflikt och försökt undvika det till varje pris under en längre tid men känner att detta är en väldigt viktig sak för barnet.

• Svar på tråden Alla era erfarenheter av konflikt kring folkbokföringsadress tack
  • Anonym

Jag har pratat med Skatteverket och de sa att de i princip aldrig utreder då de ser att barnet bor lika mycket hos var förälder. Jag frågade då om det man ofta läser här på FL t ex om att Skatteverket lägger stor vikt vid vem som bor närmast förskola/skola. Hon menade att de egentligen inte gör det men sa att jag kunde skicka en flyttanmälan ändå och inte ange hur mycket tid barnet bor hos varje, så att de skulle bli tvungna att starta en utredning. Hon sa att jag skulle skicka med ett följebrev, men verkade inte optimistisk.

Är det NÅGON här som faktiskt fått igenom en flyttanmälan pga närhet till förskola/skola? Skulle väldigt gärna höra från er. Eller någon annan kunning på området. Tack

• Anonym

är det inte bättre att du lägger ditt krut på att komma överens med ditt ex istället för att be skattemyndigheten ödsla tid på trams. 

• h8him
    Anonym skrev 2011-06-20 16:36:37 följande:
    Jag har pratat med Skatteverket och de sa att de i princip aldrig utreder då de ser att barnet bor lika mycket hos var förälder. Jag frågade då om det man ofta läser här på FL t ex om att Skatteverket lägger stor vikt vid vem som bor närmast förskola/skola. Hon menade att de egentligen inte gör det men sa att jag kunde skicka en flyttanmälan ändå och inte ange hur mycket tid barnet bor hos varje, så att de skulle bli tvungna att starta en utredning. Hon sa att jag skulle skicka med ett följebrev, men verkade inte optimistisk.

Är det NÅGON här som faktiskt fått igenom en flyttanmälan pga närhet till förskola/skola? Skulle väldigt gärna höra från er. Eller någon annan kunning på området. Tack
    Du skriver att du inte vill bråka med exet. Då tycker jag verkligen inte att du ska försöka få boendet utan att du ska boka tid på familjerätten för samtal. Där kan du lyfta frågan om skolan och ni kan diskutera om vad som är viktigt, som ni ser det, för barnets skull. Jag tycker du ska försöka komma överens med den andra föräldern istället för att försöka gå bakom ryggen och få boendet, för det lär kunna starta ett krig.
  • Anonym

Ni behöver inte oroa er för krig och trams etc.

Det sista jag vill ha är en konflikt men exet vägrar gå till familjerätten sedan länge tillbaka och vill inte heller prata med mig om detta i något annat forum heller. Jag har gjort oerhört mycket de senaste åren för att vi ska komma överrens, för att han ska vara nöjd, för att ta ett steg tillbaka och undvika bråk. Det jag försöker göra nu är att barnet inte ska straffas mer.

• h8him
    Anonym skrev 2011-06-20 21:41:17 följande:
    Ni behöver inte oroa er för krig och trams etc.

Det sista jag vill ha är en konflikt men exet vägrar gå till familjerätten sedan länge tillbaka och vill inte heller prata med mig om detta i något annat forum heller. Jag har gjort oerhört mycket de senaste åren för att vi ska komma överrens, för att han ska vara nöjd, för att ta ett steg tillbaka och undvika bråk. Det jag försöker göra nu är att barnet inte ska straffas mer.
    Vad bra! På vilket sätt anser du att barnet straffas?

Hur långt är det mellan era boenden?
  • Anonym

Jag har inte tid och plats till hela vår historia här, men kort på  så sätt att barnet blir tvunget att sluta där det går nu och bryta upp med  nära kompisar när det inte får följa med till förskoleklass och sedan skolan. Den andre föräldern vet att barnet trivs och är tryggt men vill flytta på det "för att han kan, i egenskap av boendeförälder". De har inte flyttat långt geografiskt så inte heller det borde spela någon roll. Alla mina försök till dialog och lösning blir alltid ignorerade.

• h8him
    Anonym skrev 2011-06-21 07:47:06 följande:
    Jag har inte tid och plats till hela vår historia här, men kort på  så sätt att barnet blir tvunget att sluta där det går nu och bryta upp med  nära kompisar när det inte får följa med till förskoleklass och sedan skolan. Den andre föräldern vet att barnet trivs och är tryggt men vill flytta på det "för att han kan, i egenskap av boendeförälder". De har inte flyttat långt geografiskt så inte heller det borde spela någon roll. Alla mina försök till dialog och lösning blir alltid ignorerade.
    Du ska akta dig att berätta för mycket! Lite kan man dock behöva veta.

Har barnet inga vänner i närområdet där barnet bott sedan födseln?
  • Anonym (förloraren)
    Anonym skrev 2011-06-20 16:36:37 följande:
    JA.
  • Anonym

Vi har flyttat sedan födseln innan separationen. Barnet har inga vänner i nya närområdet. Poängen är att det ska få tryggheten i att gå kvar med kända och goda vänner och slippa ryckas upp av princip. Nuvarande skolan är lugn, eventuella nya skolan anses, och är, stökig.

(förloraren): när du säger JA, vad menar du då? Har du erfarenhet av detta och kan du berätta.

• h8him
    Anonym skrev 2011-06-21 18:07:28 följande:
    Vi har flyttat sedan födseln innan separationen. Barnet har inga vänner i nya närområdet. Poängen är att det ska få tryggheten i att gå kvar med kända och goda vänner och slippa ryckas upp av princip. Nuvarande skolan är lugn, eventuella nya skolan anses, och är, stökig.

(förloraren): när du säger JA, vad menar du då? Har du erfarenhet av detta och kan du berätta.
    Har barnet inte gått dagis på det stället? Inga kompisar alls? Ni kanske inte bodde där så länge misstänker jag.

Men vad ska du nu göra om pappan vägrar att barnet ska gå skola där du bor, närhetsprincipen gäller, och du inte vill bråka om boendet eller stämma honom?
  • Anonym

Ja, vad ska hända då? Jag kommer att försöka på alla sätt och så länge jag kan främst med vädjan till dialog om barnets bäst, fråga om familjerätten igen etc men det kan vara hopplöst. Jag försöker dock ändå för barnets skull.

Jag går inte på mer hur vi bott tidigare för att inte bli så lättidentifierad här.

Någon som erfarenhet av flyttanmälan och den typen?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-21 18:07:28 följande:

Om de börjar skola där pappan bor så får de ju kompisar där också. Det blir ju dubbelt bra. Dels de kompisar de har hos dig som kommer finnas kvar, och de som finns hos pappan. 
  • h8him
    Anonym skrev 2011-06-21 20:29:48 följande:
    Om de börjar skola där pappan bor så får de ju kompisar där också. Det blir ju dubbelt bra. Dels de kompisar de har hos dig som kommer finnas kvar, och de som finns hos pappan. 
    Du har en poäng i det!
  • Anonym

Skriver som sagt här för att jag vill ha kontakt med dem som har erfarenheter av just det som står i trådstarten.

Jag är inte ute efter tankar och tips av typen ovan även om jag uppskattar att man 'engagerar sig'.

Skriv gärna om ni har erfarenheter, skulle vara mycket tacksam för det. På senaste svaren säger jag kort att jag tycker det låter ologiskt och sorgligt att rycka upp ett barn från sin (för)skol(e)miljö och kompisarna som de träffat varje dag där för att av ren princip starta om helt på ett annat ställe. Och skälet  'att då får barnet kompisar där också'  är inte en anledning att bryta upp.

• Anonym (förloraren)
    Anonym (förloraren) skrev 2011-06-21 12:06:30 följande:
    JA.
    Utredningen av adressen utgår från hur mkt tid barnet spenderar hos vardera föräldern och om det är 50-50 måste man se till andra "mätmetoder" och då har avståndet hem-skola betydelse.

Ex barnet bodde mer hos ena föräldern (tre veckor av fem) och fick då adressen dit även fast skolan låg närmre den andra föräldern. När boendet blev 50-50 ändrades adressen till den förälder som bodde närmast skolan (enligt ny utredning).

Adressändringen bryr sig inte om TR-beslut kring boendeadress för barnet utan har sin egen, fristående, utredning. (F ö bryr sig inte heller FK om TR beslut om ex vis delat barnbidrag utan kör sitt race, de med.)
  • vetvadjagvill
    Anonym (förloraren) skrev 2011-06-22 11:05:48 följande:
    Utredningen av adressen utgår från hur mkt tid barnet spenderar hos vardera föräldern och om det är 50-50 måste man se till andra "mätmetoder" och då har avståndet hem-skola betydelse.

Ex barnet bodde mer hos ena föräldern (tre veckor av fem) och fick då adressen dit även fast skolan låg närmre den andra föräldern. När boendet blev 50-50 ändrades adressen till den förälder som bodde närmast skolan (enligt ny utredning).

Adressändringen bryr sig inte om TR-beslut kring boendeadress för barnet utan har sin egen, fristående, utredning. (F ö bryr sig inte heller FK om TR beslut om ex vis delat barnbidrag utan kör sitt race, de med.)
    tingsrätten kan inte beslutat om delat barnbidrag.... för det finns en lag som säger att det är mammans eller visd ensam vårdnad vårdnadshavarens.
  • Anonym (SOU)

Har ingen erfarenhet men hittade detta i senaste SOU

"Om det inte finns någon ursprungsfastighet och barnet tillbringar lika mycket tid hos båda föräldrarna prövas barnets folkbokföring i nu nämnd ordning:

-

barnet ska anses vara bosatt i den bostad som ligger närmast skola eller förskola. Avståndet mäts fågelvägen och om avståndsskillnaden är mindre än 200 meter anses de ligga på samma avstånd.

-

om barnet mestadels har sina fritidsaktiviteter, sitt sociala nätverk osv. i den ena bostadens närområde och därigenom dagligen vistas i det området ska barnet anses vara bosatt där.

-

om någon av bostäderna ligger i samma närområde som barnet tidigare varit folkbokfört i, eller i direkt anslutning till det, ska barnet anses vara bosatt där.

Här kan man läsa mer, sidan 71

http://www.regeringen.se/content/1/c6/17/03/32/7b177cc2.pdf

• Pacta

Hej,
    jag har i mitt arbete som jurist sett flera fall där skatteverket flyttar barnets folkbokföringsadress till den adress som är närmast skolan, trots att föräldrarna har växelvist boende. Om pappan invänder mot Din ansökan om ändrad folkbokföringsadress måste skatteverket fatta ett beslut i saken, då startas en (icke omfattande) utredning som bör resultera i att barnet folkbokförs vid adressen närmast sin skola.

Lycka till
    pacta

• Anonym (Rådfrågande)

Får man fråga hur det gått för dig? Sitter inte i exakt samma sits men på ett ungefär, har inte riktigt fått någon klarhet i det hela ännu.

• Anonym (usch)

Sätt barnets bästa i fokus med att ha sina vänner kvar etc, dra det i Tingsrätten om de mildare vägarna inte fungerar.

Svar på tråden Alla era erfarenheter av konflikt kring folkbokföringsadress tack