caliningrad skrev 2011-06-02 08:08:15 följande:
hm... trotsalder finns egentligen inte overallt... ungefar som at "lagom" inte gar att oversatta till andra sprak sa ar det svart att hitta ett motsvarande ord till "trots". Undrar varfor det ar sa egentligen? :)
Det ar ett faktum att manga, alldeles for manga svenska foraldrar ar alldeles for slappa nar det galler uppfostran.
Hur manga ggr har jag hort svenska mammor reagera sa dar: "men sa ska man val inte gora" nar de blir slagna av sina barn? nanting som jag anser fullt oacceptabelt...
Ska de reagera pa samma mjukt satt nar lilla hjartat blivit en jatte-14 aring istallet? knappast.. da ar det alldeles for sent.
Man laser det har hela tiden. Man ska alltid BEKRAFTA barnets kanslor. Jaja, du har ratt att inte alska dina foraldrar. Men halla? Nej, det har man inte ratt faktiskt (nu pratar jag inte om foraldrar som misshandlar sina barn sa klart). Man ska hedra sina foraldrar, och sina larare anser jag.
Jag trodde inte heller att trotsåldrar fanns förrän min då treåring förvandlades, man nog säga det, över en natt. Innan dess så hade han aldrig trotsat, egen vilja ja, men fullständigt resonabel. Slagits har han försökt, men det slutade han med utan varken straff eller hot. Jag tog tag i armen och sa bara nej.
Jag har en 14-åring idag, och jag är lika respektfull fortfarande och mjuk. Det fungerar alldelse utmärkt, jag når bättre fram då än om jag blir principfast.
Hedra, nja, det är gammeldags för mig, respektera, men hedra, äh, jag lever år 2011 och inte 1911.