• beccagranen

Hur hanterar ni fult språk (svordomar)?

En snart fyra åring som säger "jag hatar dig" eller "du är dum" så fort han bli arg. Hur hanterar man det på bästa sätt? Att säga att man inte får säga så hjälper inte, det är bortglömt till nästa irritation eller tillsägelse. Att leka ledsen fungerar inte helle, han säger förlåt men det forsätter. Att skcika in på rummet skapar bara mer bråk och gråt, och så fortsätter det nästa gång han blir arg. Några tipps?

• Svar på tråden Hur hanterar ni fult språk (svordomar)?
  • sextiotalist
    caliningrad skrev 2011-06-02 07:12:54 följande:
    Jag skulle inte stanga in mitt barn! Bara ta henne till hennes rum (utan att stanga dorren), sa att hon kan reflektera over situationen, och komma tillbaka och saga forlat.

Nu ar hon valdigt lite trotsig (bra uppfostrad, rattare sagt), sa jag har kanske behovt gora det 2-3 ggr.

Och nej, bra uppfostrade barn har inga tonarskriser heller. Ser det i den miljo jag ar uppvuxen i ! 
    Där har du nog fel, jag är själv ett exempelt på detta, stenhårt uppfostrad och ständigt "trotsig" och har även sett det på andra håll. Däremot så är det en del vänner till mig som uppfostrat sina barn via AP och det verkar som att deras barn har haft väldigt lindriga trotsperioder och framför allt, väldigt lindriga puberteter.

Det jag kan se bland mina vänner, ju mindre auktoritär uppfostran de fick, desto bättre relation har de genom hela uppväxten och även som vuxna, haft med sina föräldrar.
    Ju hårdare uppfostran, desto mer spänd relation.
  • Oreos
    sextiotalist skrev 2011-06-02 07:28:52 följande:
    Där har du nog fel, jag är själv ett exempelt på detta, stenhårt uppfostrad och ständigt "trotsig" och har även sett det på andra håll. Däremot så är det en del vänner till mig som uppfostrat sina barn via AP och det verkar som att deras barn har haft väldigt lindriga trotsperioder och framför allt, väldigt lindriga puberteter.

Det jag kan se bland mina vänner, ju mindre auktoritär uppfostran de fick, desto bättre relation har de genom hela uppväxten och även som vuxna, haft med sina föräldrar.
    Fast det behöver inte betyd att det blir så för alla. Jag har också haft en hård uppfostran och jag vågade aldrig trotsa för att jag då visste hur arg mamma skulle bli.
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-06-02 07:28:52 följande:

Hej!
    Stenhard uppfostran ar ocksa fel! Jag tycker bara att man ska ha valdigt, valdgt tydliga principer och regler.
    Jag har personligen aldrig slagit mitt barn, och samsover fortfarande med henne - nat inte jattekonstigt i Asien. Detta har ingenting att gora med faktumet att ett barn ska tidigt lara sig att vara artig och respektfull.

Jag har en underbar relation med min dotter. Hon har en tydlig bild av vad som ar bra, och vad som ar daligt. Hon ar snall mot andra, har manga bra vanner, sager hej, hej da, tack, forlat. Allt detta ar egentligen sa grundlaggande och normalt!

• sextiotalist
    caliningrad skrev 2011-06-02 07:38:52 följande:
    Hej!
    Stenhard uppfostran ar ocksa fel! Jag tycker bara att man ska ha valdigt, valdgt tydliga principer och regler.
    Jag har personligen aldrig slagit mitt barn, och samsover fortfarande med henne - nat inte jattekonstigt i Asien. Detta har ingenting att gora med faktumet att ett barn ska tidigt lara sig att vara artig och respektfull.

Jag har en underbar relation med min dotter. Hon har en tydlig bild av vad som ar bra, och vad som ar daligt. Hon ar snall mot andra, har manga bra vanner, sager hej, hej da, tack, forlat. Allt detta ar egentligen sa grundlaggande och normalt!

Och jag har varit annorlunda, väldigt få regler och principer och har idag en underbar tonåring, lite jobbig när hormonerna svallar som värst, men det får man ta, jag vet ju jag var när jag hade det som värst med PMS.
    Så vi har haft olika sätt och verkar nå samma mål.

Fult språk har jag aldrig sett som ett problem, något som inte behövts straffas.
    Jag brukar generellt säga att trotsåldrar och sådant är till för att testa föräldrarnas ovillkorliga kärlek, inte gränserna
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-06-02 07:46:42 följande:
    Och jag har varit annorlunda, väldigt få regler och principer och har idag en underbar tonåring, lite jobbig när hormonerna svallar som värst, men det får man ta, jag vet ju jag var när jag hade det som värst med PMS.
    Så vi har haft olika sätt och verkar nå samma mål.

Fult språk har jag aldrig sett som ett problem, något som inte behövts straffas.
    Jag brukar generellt säga att trotsåldrar och sådant är till för att testa föräldrarnas ovillkorliga kärlek, inte gränserna
    hm... trotsalder finns egentligen inte overallt... ungefar som at "lagom" inte gar att oversatta till andra sprak sa ar det svart att hitta ett motsvarande ord till "trots". Undrar varfor det ar sa egentligen? :)

Det ar ett faktum att manga, alldeles for manga svenska foraldrar ar alldeles for slappa nar det galler uppfostran.
    Hur manga ggr har jag hort svenska mammor reagera sa dar: "men sa ska man val inte gora" nar de blir slagna av sina barn? nanting som jag anser fullt oacceptabelt...
    Ska de reagera pa samma mjukt satt nar lilla hjartat blivit en jatte-14 aring istallet? knappast.. da ar det alldeles for sent.

Man laser det har hela tiden. Man ska alltid BEKRAFTA barnets kanslor. Jaja, du har ratt att inte alska dina foraldrar. Men halla? Nej, det har man inte ratt faktiskt (nu pratar jag inte om foraldrar som misshandlar sina barn sa klart). Man ska hedra sina foraldrar, och sina larare anser jag.
  • caliningrad
    Machapuchare skrev 2011-06-02 08:11:38 följande:
    Respekt lär man sig genom att behandlas med respekt!
    Jaha! du menar att foraldrarna/pedagogerna anvander svordomar mot sina barn! kan mycket val vara sa i Sverige numera, allting verkar vara sa respektlost dar nufortiden!
  • sextiotalist
    caliningrad skrev 2011-06-02 08:08:15 följande:
    hm... trotsalder finns egentligen inte overallt... ungefar som at "lagom" inte gar att oversatta till andra sprak sa ar det svart att hitta ett motsvarande ord till "trots". Undrar varfor det ar sa egentligen? :)

Det ar ett faktum att manga, alldeles for manga svenska foraldrar ar alldeles for slappa nar det galler uppfostran.
    Hur manga ggr har jag hort svenska mammor reagera sa dar: "men sa ska man val inte gora" nar de blir slagna av sina barn? nanting som jag anser fullt oacceptabelt...
    Ska de reagera pa samma mjukt satt nar lilla hjartat blivit en jatte-14 aring istallet? knappast.. da ar det alldeles for sent.

Man laser det har hela tiden. Man ska alltid BEKRAFTA barnets kanslor. Jaja, du har ratt att inte alska dina foraldrar. Men halla? Nej, det har man inte ratt faktiskt (nu pratar jag inte om foraldrar som misshandlar sina barn sa klart). Man ska hedra sina foraldrar, och sina larare anser jag.
    Jag trodde inte heller att trotsåldrar fanns förrän min då treåring förvandlades, man nog säga det, över en natt. Innan dess så hade han aldrig trotsat, egen vilja ja, men fullständigt resonabel. Slagits har han försökt, men det slutade han med utan varken straff eller hot. Jag tog tag i armen och sa bara nej.

Jag har en 14-åring idag, och jag är lika respektfull fortfarande och mjuk. Det fungerar alldelse utmärkt, jag når bättre fram då än om jag blir principfast.

Hedra, nja, det är gammeldags för mig, respektera, men hedra, äh, jag lever år 2011 och inte 1911.
  • Machapuchare

Måste fråga TS, när du pratar om svordomar och fult språk antar jag att du menar andra ord än "dum" och "hata". Det är ju helt vanliga ord som ingår i ett vanligt språk, i alla fall i min värld..

• beccagranen
    Machapuchare skrev 2011-06-02 15:50:14 följande:
    Måste fråga TS, när du pratar om svordomar och fult språk antar jag att du menar andra ord än "dum" och "hata". Det är ju helt vanliga ord som ingår i ett vanligt språk, i alla fall i min värld..
    Jag tycker inte "jag hatar dig" är ett vardagligt språk, för en knappt fyllda fyra åring, inte i vårt hem iaf. Att säga dum är jag inte så berörd av, men samtidigt tycker jag inte att han ska vräka ur sig det så fort han inte får som han vill.  
  • Superkex

En fyraåring har inte lärt sig att skilja på sak och person än. Det får man lära dem. Någon gång ramlar poletten ner.

Svar på tråden Hur hanterar ni fult språk (svordomar)?