• ThessieO1

vill adoptera bort mitt barn

Jag är 16år gammal och är gravid . Eftersom pappan vill inte veta av barnet ,och jag kan tyvärr inte ta hand om ett barn i min ålder så har jag bestämt mig för att adoptera bort bebisen . Men nu kommer det svåra! jag vet inte va jag ska göra ? finns det någon möjlighet till det ? Obestämd har mejlat socialtjänsten i min kommun men tyvärr inte fått något svar. 

• Svar på tråden vill adoptera bort mitt barn
  • ciccir

annars kan man gå in på livlinan.nu    www.livlinan.nu/viewNavMenu.do     och kika, där finns det lite info om adoption + kontakt men kan ta för att få hjälp vidare. STORT LYCKA TILL!!! {#emotions_dlg.flower} Tycker du verkar vara en väldigt stark och ansvarstagande person! Hoppas allt löser sig till det bästa! :) Kram

• VNmamma
    Elli47 skrev 2011-05-31 05:21:40 följande:
    Jag vet faktiskt inte om bioföräldrarna kan påverka vem som ska adoptera deras barn, är ytterst tveksam till om det verkligen kan vara... Men jag vet inte. Har en nära anhörig som fått adoptera ett svenskt barn, de fick barnet redan på BB men själva adoptionen ägde laga kraft ungefär ett halvår senare, under den tiden hade biomamman möjlighet att ångra sig.
    Jo, bioföräldrarna kan få ha önskemål.
  • VNmamma
    en glad skrev 2011-05-30 23:55:17 följande:
    Det är inte den normala gången i nationella adoptioner att adoptionsorganisationer blir inblandade utan dessa sköts helt och håller av kommunen - ofta i samarbete med flera. På så sätt ges ett större urval av familjer och en personlig kännedom om dessa som adoptionsorganisationerna inte har, för visst är det så att vårdnadshavare(biomamma och ev pappa)  har alltid rätt att påverka urvalet av adoptivföräldrar.
    Man kan knappast prata om den "normala gången" när det gäller nationella adoptioner eftersom de är så få. I de flesta kommuner förekommer aldrig några öht eller så går det många år mellan ett sådant ärende, då med ny personal som handlägger.

Jag känner (till) två familjer som adopterat barn i Sverige och där kommunen tog hjälp av AC med att hitta lämpliga familjer.
    Om biomamman t ex önskar att barnet ska få nya föräldrar långt från där hon bor faller det sig ganska naturligt att kontakta AC och få förslag på föräldrar med färdiga medgivanden. Det går antagligen snabbare och mer effektivt (större urval) än om man börjar ringa runt till olika kommuner i andra delar av landet. 
  • ThessieO1

bestämt mig för att behålla barnet . För mycket känslor det går bara inte.. Obestämd plus mamma vill att jag behåller det :)

• Anette91

Jag tänkte att det skulle bli så =) Lycka till med allt vad de innebär, kolla runt på såna gratissaker.
    sök på bortskänkes på blocket så kan du hitta massa babysaker, sedan kan du även ta kontakt med soc o att dem fixar en lägenhet åt dig o bebben, hoppas du gjorde ett bra väl även fast du är så ung (:

• Hjärtegryn

har följt tråden men inget skrivit. har tänkt massor på dig.
    jag är så glad att din mamma har ändrat sig och att du ska behålla barnet.
    du har ett leende som säger mig att du kommer bli en fantastiskt mamma.

önskar dig all lycka till!

• ThessieO1

vet ni någon sida där man kan få gratis saker till bebisen ? Tur att mamma har ändrat sig ,hon sa att jag kommer få hjälp med barnet medan jag går i skolan . (från henne) 

• en glad
    Elli47 skrev 2011-05-31 05:21:40 följande:
    Jag vet faktiskt inte om bioföräldrarna kan påverka vem som ska adoptera deras barn, är ytterst tveksam till om det verkligen kan vara... Men jag vet inte. Har en nära anhörig som fått adoptera ett svenskt barn, de fick barnet redan på BB men själva adoptionen ägde laga kraft ungefär ett halvår senare, under den tiden hade biomamman möjlighet att ångra sig.
    Så är det, adopterar man nationellt så måste man stå ut med en lång tid av ovisshet innan domen om adoption vunnit laga kraft och man blir vårdnadshavare för barnet. Fram till dess är det biomamman (och ev biopappan) som är det och det innebär att de har laglig rätt att komma med önskemål och medverka i valet av adoptivföräldrar. Det är alltså aldrig någonsin "kommunens barn" som adopteras bort utan en eller två vårdnadshvares.
  • Anette91

Ilovegratis.se
    Bortskänkes, via tradera.
    Spädbarnsutrustning kan du ansöka om via soc.
    Tur att din mamma har ändrat dig ;)
    Har du slutat nian nu i år så du har "chans" till ett sabbatsår eller slutar du 1an o får "avbryta" gymnasiet?

• Anette91

Oj nu skrev jag lite fel visst, bortskänkes, via blocket och sedan att du kan kolla tradera skulle det stå ^^ (:

• Anette91

Vet dock inte vart du bor TS men här står det pris diskuteras, såg fin ut för att vara så gammal.
    www.blocket.se/stockholm/Emmaljunga_Classic_34194320.htm&w=3
    Du hittar nog dock inget på bortskänkes men jag sökte på hela sverige och barnvagn och då på billigaste, fast många för inte så jättehög peng.
    Aouw, så bebisgalen jag blir (A)

• en glad
    VNmamma skrev 2011-05-31 11:10:04 följande:
    Man kan knappast prata om den "normala gången" när det gäller nationella adoptioner eftersom de är så få. I de flesta kommuner förekommer aldrig några öht eller så går det många år mellan ett sådant ärende, då med ny personal som handlägger.

Fast det finns ändå riktlinjer för hur nationella adoptioner skall handläggas!

Jag känner (till) två familjer som adopterat barn i Sverige och där kommunen tog hjälp av AC med att hitta lämpliga familjer.
    Om biomamman t ex önskar att barnet ska få nya föräldrar långt från där hon bor faller det sig ganska naturligt att kontakta AC och få förslag på föräldrar med färdiga medgivanden. Det går antagligen snabbare och mer effektivt (större urval) än om man börjar ringa runt till olika kommuner i andra delar av landet. 
    Störst urval av utredda, aktivt barnsökande blivande adoptivföräldrar med klart medgivande finns om kommunerna samarbetar. Varje organisation har ju bara sina sökande (och samarbete förekommer, vad jag vet, inte) - kommunerna har alla - även de som befinner sig under utredning ... Dessutom är nationell adoption en myndighetsfråga och det är inte någon av organisationerna ....
  • Anette91

Nu har ju TS bestämt sig för att behålla barnet så adoption är längre inte aktuellt (:

• VNmamma
    en glad skrev 2011-05-31 23:02:19 följande:
    Störst urval av utredda, aktivt barnsökande blivande adoptivföräldrar med klart medgivande finns om kommunerna samarbetar. Varje organisation har ju bara sina sökande (och samarbete förekommer, vad jag vet, inte) - kommunerna har alla - även de som befinner sig under utredning ... Dessutom är nationell adoption en myndighetsfråga och det är inte någon av organisationerna ....
    en glad skrev:
    "Fast det finns ändå riktlinjer för hur nationella adoptioner skall handläggas!"

Men riktlinjerna säger - om jag minns rätt - inget om HUR och VAR man ska hitta adoptivföräldrar.

Visst är det bra om kommuner samarbetar. Men hur lätt är det att upprätthålla ett samarbete med så få ärenden som i fallet med nationella adoptioner? I min kommun klarar socialtjänsten knappast att samarbeta internt...

OM en handläggare vänder sig till en adoptionsorganisation, menar du då att ärendet upphör att vara en myndighetsfråga? Det är ju fortfarande socialtjänsten som handlägger. Allt adoptionsorganisationen gör är att bistå med några namn.

Bra myndighetsutövning är att så snabbt som möjligt försöka få fram lämpliga föräldrar. Allt annat är byråkrati och/eller prestige!

• VNmamma
    Anette91 skrev 2011-05-31 23:44:43 följande:
    Nu har ju TS bestämt sig för att behålla barnet så adoption är längre inte aktuellt (:
    Och jag önskar henne varmt lycka till och hoppas att hon söker stöd också utanför familjen.
     ts, prata med mvc eller socialtjänsten om vilken hjälp du kan få när din mamma inte vill eller räcker till.
  • Anette91

Hur långt är du gången nu TS ? Snart dax? Har du skaffat allt du behöver? =)

• ThessieO1
    Anette91 skrev 2011-06-03 14:01:15 följande:
    Hur långt är du gången nu TS ? Snart dax? Har du skaffat allt du behöver? =)
    36:e vecka (: Nja inte allt ,men har det viktigaste dvs kläder ,blöjor ,lite leksaker och sånt det enda jag inte har hunnit köpa är barnvagn och spjälsäng :( Rätt så dåligt med ekonomi och så just nu faktiskt . :( men det fixar jag snart . (:
  • Anette91

Sök spädbarnsutrustning på soc ;)

• MissGrimm

Jag fick pengar till spädbarnsutrustning från soc. Köpte en spjälsäng på någon seconhand-butik för 150 kr. Lite sliten, men den duger mer än väl. Barnvagn hittade jag en jättefin för 1000 kr. Kostade egentligen mycket mer, men jag hade inte tillräckligt med pengar, så jag prutade hämningslöst ;)

Jag är också ensamstående och (relativt) ung. Det är tufft ekonomiskt, men hör av dig om det är något du behöver hjälp med eller bara behöver prata. Det är jobbigt att vara ensam, men oftast är det helt underbart!

Kram på dig och lycka till!

Svar på tråden vill adoptera bort mitt barn