• Milla10

Inskola en 10 månaders baby på förskola? Erfarenheter?

Behöva höra lite vad andra tycker i denna fråga. Vår son fyller 1 år i början av oktober - han är alltså född på helt fel tidpunkt för att kunna skolas in i tid för terminen (augusti). Vi har ställt honom i kö på en Montissoriförskola (de sa att det var fullt och förmodligen inte kunde erbjuda förren hösten 2012), och på kommunala förskolor. Men nu i söndagskväll (?!) fick vi ett samtal från Montis. som kunde erbjuda en plats till honom i höst, men från augusti med en lång och långsam inskolning, som de uttryckte det, på ca 2 månader. 
    Så mina funderingar går så här: Är det för tidigt? Men jag förstår ju att det bara kommer att vara korta besök ibörjan osv... Har du erfarenheter av detta också - vad tycket du om det? För och nackdelar? Kan föräldrapenningen påverkas? Kan man få det för en sån lång inskolning? Och får barn egentligen skrivas in (enligt lag) i skolan före 12 månadersålder, eller är det bara rekommendationer som förskolorna själva ställer upp?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-30 10:28
    även postat under forumet Barnomsorg

• Svar på tråden Inskola en 10 månaders baby på förskola? Erfarenheter?
  • Göteborgsmamman75
    Milla10 skrev 2011-05-30 11:04:00 följande:
     Jag visste inte att det var möjligt att bara betala för platsen under en tid för att "paxa" den så länge. Men det ger ytterligare en möjlighet för oss.
    Jo det går att göra i varje fall i vår kommun (du ser nog varit jag bor)

För det som spelar roll för kommunen är att platsen blir betald av någon även om barnet inte går där just då. Det är bara bra för kommunen ju fler platser som är upptagna och betalas men där inte barnet går ännu.

För då sparar kommunen in pengar tex på luncher och personal osv, fast ändå får de betalt för platsen.
  • Göteborgsmamman75

Det var förövrigt samma som när jag var fl med mitt andra barn så betalade jag för att ha mitt äldsta barn 15 timmar, men det var ju ingen som la sig i om han var där eller inte bara pengarna kom in varje månad för platsen. Så vi behöll vår plats även fast han knappast var där på ett helt år.

Det är nog samma för privata förskolor kan jag tänka mig, de är ju också rätt ekonomiskt intresserade så att säga. Det är ekonomin som spelar störts roll för dem tror jag, dvs att man har sin plats så länge man betalar för den oavsett om barnet är där eller inte.

• Milla10
    Göteborgsmamman75 skrev 2011-05-30 11:11:47 följande:
    Det var förövrigt samma som när jag var fl med mitt andra barn så betalade jag för att ha mitt äldsta barn 15 timmar, men det var ju ingen som la sig i om han var där eller inte bara pengarna kom in varje månad för platsen. Så vi behöll vår plats även fast han knappast var där på ett helt år.

Det är nog samma för privata förskolor kan jag tänka mig, de är ju också rätt ekonomiskt intresserade så att säga. Det är ekonomin som spelar störts roll för dem tror jag, dvs att man har sin plats så länge man betalar för den oavsett om barnet är där eller inte.
    Det kanske är där vi har lösningen, att betala och inte göra inskolningen förren i anslutning med 1 årsdagen. Om nu förskolan är ok med det. Kanske de inte vill skola in enstaka vid vissa tider utan fler vid samma tidpunkt. åste besöka dem och fråga.
  • 08a10a

Antagligen behöver de pengar för ert barn tidigare än oktober därför kallar de det för en lång inskolning, det handlar om ganska mycket pengar från kommunen till privata förskolor. Kontrollera bara att ni fortfarande kan få föräldrarpenning (om ni tänkt ta ut det samtidigt) när ni fått och betalar för förskolan. Jag är tveksam till det.

• Göteborgsmamman75
    08a10a skrev 2011-05-30 11:35:06 följande:
    Antagligen behöver de pengar för ert barn tidigare än oktober därför kallar de det för en lång inskolning, det handlar om ganska mycket pengar från kommunen till privata förskolor. Kontrollera bara att ni fortfarande kan få föräldrarpenning (om ni tänkt ta ut det samtidigt) när ni fått och betalar för förskolan. Jag är tveksam till det.
    Jo det får man. Anledningen till att jag vet det är att jag och min man som har 2 barn som båda går heltid på dagis, ska ut på långresa i vinter 2 månader och vi har sparat dagar för detta så barnen ska vara lediga 2 månader och vi båda ta Föräldrapenning. De har kvar sina platser på dagis och vi betalar varje månad som vanligt.
  • Milla10
    Det är det jag också undrat över. Jag förstår ju att man inte får FP när man inte har barnet i sin vård, som de säger på FSK. Men om en inskolning ska pågå så länge som 2 månader, så undrar man ju vad det kan betyda i praktiken, och om FSK har någon klausul som säger att man bara får inskola si och så länge och ff behålla FP. Vet att man inte får tillfällig fp under inskolning, men det är ju inte det det rör sig om. Sen när sonen är där ensam, får jag ju inte begära Fp såklart. Står i kön nu för att reda ut det hela med FSK...köplats 349!  :)
  • EmmAhh

Äh, klart man kan skola in i oktober, varför inte? Vi har sökt plats från nov.

• AnkiC

På kommunala förskolor är det 1-årsgräns. På privata kanske de har andra regler. Man får inte ta föräldrapenning om man lämnar bort sitt barn mer än 2 timmar.

• Nattljus

Om kommunen accepterar att er son börjar vid 10 månaders ålder så skulle jag tycka det var ok. Det är ju inget som säger att ni måste vara på dagis så mycket de första två månaderna. Ni kan ju använda dagis mer som en öppen förskola, för att sen när gossen är ett år lämna lite längre stunder.

För dagis del så handlar det om ekonomi, de har nog inte råd att låta bli att ha ett barn inskrivet under två månader.

Föräldra- penning får du ta ut när du inte har barnet på dagis, även lördag och sönda, så om du de första veckorna planerar att barnet ska vara på dagis två dagar i veckan så borde du ju kunna ta ut fp, 5 dagar, man kan ju även ta halvdagar fp, altså vara på dagis halv dag och fp resten av dagen.

• EmmAhh

Men om förskolan inte har råd att ha en tom plats i 2 mån, ta platsen - betala för den men skjut på inskolningen tills barnet blivit 1 år eller mer. För dom kan det ju inte ha nån betydelse om barnet är där eller inte, bara barnet är inskrivet på en plats.

• Flygfotogen

Jag är förskollärare och har väl egentligen ingen erfarenhet av barn under året i förskolan... men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara skadligt. I många länder världen över så lämnas barn bort redan efter några veckor och det blir då bra folk av de flesta av dem också. Precis som det blir av barnen här i Sverige. Om ni får börja så börja men jag förstår inte varför de inte kan ta in er i oktober om ni hellre vill det. 2 månaders inskolning är lång tid och jag har lite svårt att se anledningen.

• Milla10
    Marsch skrev 2011-05-30 16:48:21 följande:
    Jag är förskollärare och har väl egentligen ingen erfarenhet av barn under året i förskolan... men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara skadligt. I många länder världen över så lämnas barn bort redan efter några veckor och det blir då bra folk av de flesta av dem också. Precis som det blir av barnen här i Sverige. Om ni får börja så börja men jag förstår inte varför de inte kan ta in er i oktober om ni hellre vill det. 2 månaders inskolning är lång tid och jag har lite svårt att se anledningen.
    Det är nog ekonomi kan jag tänka. Ska ringa dem imorgon och be om tid för besök - så får vi chans att prata om dem allt.
  • garib

förr ,på 70talet började bebisar på förskolan vid 6 månaders ålder och det gick bra det med fast visst tyckte jag då att de var för små

• caliningrad
    Marsch skrev 2011-05-30 16:48:21 följande:
    absolut. Denna debatt later helt absurd i mina oron. I Frankrike ar det jattesvart att fa plats pa dagis och de foraldrar som lyckas ordna dagisplats och lamna sina barn som han vara sa sma som 2 manader ar overlyckliga! 
    2 manaders-inskolning later verkligen onodigt. 
  • Milla10

Tänk vad det skiljer från land till land. Det är så intressant! 
    Vi har bestämt oss för att ta platsen från augusti. Den betalar vi för, men vi börjar inte med inskolning förren den sista veckan i september (och 2 veckor framåt). Vi kommer att gå dit lite tidigare i förberedande syfte - för att lungt introducera honom i miljön - och so någon sa, mera använda stället som en öppen förskola. 
    Jag ser positivt på tiden och ska göra mitt bästa att han får en meningsfull och trygg tid, kan man göra mer som förälder? 

• sissi76

Får jag säga något lite kanske... konstigt...

Jag har haft  föräldrarna som jag verkligen ogillade. Ingenting hemskt eller farligt, men jag trivdes inte med dem redan som liten liten. Så jag är faktiskt tacksam  att jag började dagis tidigt, hade jättekul o stannade där 7-17 varje dag. Tror att jag började vid 1 men kanske några timmar även tidigare.

Man kan aldrig vara i ett barns huvud och veta vad som är bäst, utan man ska prova sig fram... själv älskade dagis o ville absolut inte gå hem på kvällen för jag hade för kul där.

Bästa platsen är inte alltid hos föräldrarna, vissa kan skada (medvetet eller omedvetet) ett barn ännu mer genom att han henne hemma för mycket hos dem.     

• Eber

Olika kommuner har olika ålder på minimum gräns, Borås tex har från 6 månader. Vissa privata fsk väljer att vara skola in under augusti månad. Kan hända att de ville köra på en långsam inskolning istället för att börja i okt och slippa göra undantag för er för då vill alla föräldrar ha det likadant :)

Svar på tråden Inskola en 10 månaders baby på förskola? Erfarenheter?