• Leas

Vad är det man ska vara orolig för om ens 15-månaders är kort och väger lite??

Min dotter är 15 månader och väger 8170g och är 74,5cm lång. Ligger en bra bit under kurvan och har egentligen alltid gjort det. Hade normalvikt när hon föddes 3420g och 49cm.

Bvc-kvinnan frågade mig om jag var orolig.. Jag tänker på det eftersom ingen av oss har legat under kurvan som barn men jag vet inte vad jag ska vara orolig över.. Vet ni?
    Hon är pigg och har aldrig varit en storätare men äter hyffsat bra nu tycker jag. 

Ni som har äldre barn som har varit små i den här åldern, är dem fortfarande små?

• Svar på tråden Vad är det man ska vara orolig för om ens 15-månaders är kort och väger lite??
  • maria12

min har oxå alltid varit liten, legat ca 2 kurvor under och gör det än vid 2,5 års ålder. Smal och liten i maten, men det är inget som vi behöver oroa oss för tycker de....är frisk och glad, antar att det är det viktiga. Vi alla manniskor är ju så olika ändå som vuxna så det är ju ganska normalt att barn skiljer sig mycket också. Vi föräldrar är av normallängd.

• maria12

ps, vad jag ville ha sagt är att ni inte ska oroa er för något alls! 

• Leas

Siris mamma- nej, jag ångrar att jag inte frågade det idag.. Började fundera på det när vi kom hem. Som sagt hon är ju pigg annars.

• SladdispåG

Hur långa är ni, föräldrarna?
    Min son ligger en kurva under i vikt och längd, men jag är bara 163 och pappan 173, då är det helt normalt.
    Födelsevikt 3500, längd 50 cm.
    Men följer sin kurva, som "lite mindre".
    Systerns son var liten ända till 16-års-åldern, då drog han iväg.
    Du behöver nog inte oroa dig om barnet inte störtdyker från kurvan.

• Leas

Maria12- ja, det har du rätt i! tack :)

• Leas

SladdispåG- vi är 1,70 och 1,82. Hon brås inte på oss men kanske på någon annan k släkten. Vem vet hon kanske växer på sig:) Hennes storebror är normalviktig och lång.

• Alisa

Vi blev skickade på tillväxtkontroll, men den läkaren som skickade oss var inte riktigt klok. Jag är 158 cm och pappan 168 cm... Sonen är nu 10 år och 130 cm lång och följer sin kurva perfekt.

Det är viktigt att inte glömma av att tillväxtkurvorna är  vikt och längd på en stor andel barn, där man gjort genomsnittsfödelning över en normalpopulation. Alltså ska inte alla barn ligga på medelkurvan utan inom området en kurva över och en kurva under ska 66% av barnen i en stor grupp ligga. Så även barn som ligger två kurvor under mittkurvan är helt normala, det SKA finnas 2,5% av en stor grupp barn som faktiskt befinner sig där.
    Så tro inte att målet är att barnet ska ligga på medelkurvan för så är det alltså inte.

Om ni är oroliga (eller blev) kan ni fråga på BVC om de kan remittera er till en tillväxtenhet som tar prover och bedömer om barnet utvecklas som det ska.

Kan tillägga att sonens pappa blev kort även om hans pappa och stora syster är mycket längre än honom, vilket ändå får sägas vara rätt ovanligt. Men det händer.

• Leas

Alisa- känner oss inte så pass oroliga pga att hon är så pigg annars. När dem på bvc tittar på mig med ömkan och suckar och frågar om jag är orolig så började jag fundera... Vad är det som jag ska vara orolig över, vad kan hända..

• maria12

man får höra mkt kommentarer när man har ett litet barn (säkert oxå om man har ett stort oxå för den delen), men försök att inte bry er så mkt om det. Som sagt var kan ju inget "hända" bara för att barnet är mindre än medelkurvan....det är ju inte som att de blir sjukare, eller att det är farligt på något sätt. Men jag har börjat fråga tillbaka ganska mycket, tex, kan ni ju fråga bvc om DE tycker att du borde vara orolig? Kommentarer som dessa kan ju få oss föräldrar att gå och grunna en massa när det egentligen inte behövs.

kram

• Maisie

Om ditt barn följer sin kurva, är pigg och mår bra så behöver man inte vara orolig. Min dotter är liten och bvc är inte oroliga. 

12 månader: 68.5 cm 7370g
    18 månader: 75.5 cm 8450g

Bvc säger att hon följer sin kurva och att det inte är några problem. Det kan vara lite irriterande att hon tas för yngre än vad hon är men hon är en helt normalt utvecklad 19 månaders tjej som hellre springer än går och som lär sig säga nya ord var dag. 

• Kävlingetjej

Fast det är ju värt o kolla upp, om barnen är intolleranra(typ laktos eller gulten)så växer dom inte lika bra....då sonen var 2 månader upptäcktes mjölkproteinallergi o läkaren tyckte det var konstigt att han inte var mindre än "normalt"

Svar på tråden Vad är det man ska vara orolig för om ens 15-månaders är kort och väger lite??